Vellykket første landing på Røst med fjernstyrt tårn
-Etter mange år med planlegging, etablering og testing, er vi svært glade for at den nye teknologien endelig blir tatt i bruk. Fjernstyrte tårn er et viktig bidrag for at vi kan opprettholde en bærekraftig lufthavnstruktur i Norge, samtidig som vi får bygget opp et robust fagmiljø ved tårnsenteret i Bodø, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.
Siste testfase før godkjenning
Et viktig krav til fjernstyrte tårn er at det skal være like sikkert eller sikrere enn konvensjonelle tårn ved lufthavner. Dette har Luftfartstilsynet nå gitt sin første godkjenning for. Samtidig vil det fortsatt foregå utstrakt testing, og i løpet av den neste måneden etter at det første flyet landet, vil det fortsatt sitte personell i tårnet ved Røst lufthavn for å observere trafikken, og følge med at alt fungerer som det skal.
Widerøes fly fra Bodø til Røst lørdag morgen var det første flyet som hadde kontakt med tårnsenteret i Bodø.
-Vi hadde god kontakt og visuell observasjon av Widerøe-flyet hele veien inn til landing ved Røst lufthavn, og det fjernstyrte tårnsystemet fungerte optimalt, slik vi har siktet mot, sier Jan Østby, leder for Remote Towers-programmet i Avinor Flysikring.
Militær høyteknologi anvendt i sivil luftfart
Kongsberg Defence & Aerospace og Indra leverer teknologien som Avinor Flysikring nå har tatt i bruk for første gang.
- Kongsberg Defence & Aerospace er stolte av det strategiske samarbeidet med Avinor i dette utviklingsprosjektet av den største satsingen av fjernstyrte tårn i verden. Den tekniske løsningen er i verdensklasse – den er unik i forhold til sensorteknologi og sikkerhet av kontrollsystemer mellom flyplass og Avinor sitt tårnsenter i Bodø. Å gå i operasjonell drift med den første flyplassen er en viktig milepæl for Kongsberg, og er et resultat av et meget godt samarbeid mellom industrien og Avinor, sier Eirik Lie, Administrerende direktør i Kongsberg Defence and Aerospace.
-Indra leverer avanserte løsninger for overvåking og kontroll av flytrafikken og for trygg kommunikasjon mellom flygeleder og pilot. Vi er stolte over å levere kritiske komponenter til Avinors banebrytende prosjekt. Det bidrar til å plassere norsk teknologi i førersetet innen fjernstyring av flytrafikken, sier Elin Blakstad, direktør for tårnsystemer i Indra.
Verdens største fjernstyrte tårnsenter under bygging – klart i 2020
-Mens dagens fjernstyrte tårnsenter ligger i terminalbygget ved Bodø lufthavn, foregår det nå storstilt byggevirksomhet noen hundre meter bort fra terminalen. Der bygges det som blir verdens største fjernstyrte tårnsenter, hvor 15 norske lufthavner etter hvert skal ha sin tårntjeneste.
Om Avinors fjernstyrte tårn
Avinor startet prosjektet i 2012 og følgende 15 tårn ved lufthavner skal fjernstyres i første introduksjonsfase innen 2022: Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal, Molde, Førde, Bodø og Lakselv. Den 15. lufthavnen er ennå ikke besluttet.
Kontakter
Avinor Flysikring:
Erik Lødding, mobil: 930 07 689/epost: erik.lodding@avinor.no
KONGSBERG Defence & Aerospace:
Mr. Kyrre Lohne, mobil: (+47) 920 60 081 / e-post: kyrre.lohne@kongsberg.com
Indra:
Maria Aas Borkenhagen, mobil: 924 42 578 / e-post: Maria.Aas.Borkenhagen@indra.no
Bilder

Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Tredje kvartal: Avinor i anstrengt økonomisk situasjon de nærmeste årene28.11.2023 16:31:42 CET | Pressemelding
– Samferdselsdepartementet fastsetter at den grunnleggende strukturen i selskapet skal bestå, men at de finansielle rammebetingelsene må styrkes. Det verdsetter Avinor. Samtidig forventer vi at den økonomiske situasjonen vil være anstrengt de nærmeste årene, også med de tiltakene som nå skisseres av eier, sier konsernsjef Abraham Foss.
Positivt for Avinor og luftfarten16.11.2023 13:30:00 CET | Pressemelding
- Avinor er tilfredse med at Regjeringen foreslår tiltak for å bedre våre rammevilkår, i en tid der Avinor og luftfarten fremdeles sliter med formidabel inntekts- og passasjersvikt etter pandemien, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
Passasjertala for oktober – nær jamt med fjoråret10.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
4,5 millionar passasjerar nytta Avinor sine lufthamner i oktober. Det er tilnærma jamt med fjoråret med ein auke på 1,5 prosent. Det er framleis 8 prosent færre enn i normalåret 2019.
Konsesjon til ny lufthavn i Bodø19.10.2023 15:11:03 CEST | Pressemelding
Samferdselsdepartementet har gitt Avinor konsesjon for en ny lufthavn i Bodø. Konsesjonen er en av flere tillatelser som er nødvendige for å kunne bygge og ta i bruk lufthavnen. Dette er derfor en viktig milepæl for prosjektet. – Å få på plass konsesjonen er et nytt, viktig skritt på veien mot realiseringen av en ny, fremtidsrettet og bærekraftig lufthavn for Bodø og Nordland, sier Anders Kirsebom, som er konserndirektør Regionale lufthavner i Avinor.
Ny robot skal bidra til å sikre Avinors rullebaner13.10.2023 14:46:38 CEST | Pressemelding
Stavanger lufthavn, Sola: I dag har Avinor og Stavangerselskapet Roboxi demonstrert en robot som skal ta lufthavndriften inn i fremtiden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom