Lager VR-modell av folkekjære Olav Vs gate

Landskapsarkitekt i COWI Knut Andreas Øyvang har stått for 3D-modelleringen av prosjektet. I samarbeid med NMBU i Ås jobber han med ulike måter å visualisere potensielle løsninger i Olav Vs gate.
– Vi hadde Bymiljøetaten inne på VR-rommet vårt, slik at de kunne oppleve arbeidsmodellen vår i fullskala. Dette gjorde at vi kunne få konkrete tilbakemeldinger på plassering av elementer, dimensjonering og generelle løsninger i prosjekteringen. Vi har jobbet mye med NMBU for å utvikle en arbeidsmetodikk hvor vi kan benytte VR, AR, droner og liknende i landskapsarkitektur. Dette er løsninger som må spesialtilpassas vår yrkesgruppe, sier Øyvang.
Utslippsfri anleggsplass
Olav Vs gate vil bli fotgjengerprioritert gate mellom Nationaltheatret og Rådhuskaia. Det innebærer at den øvre delen blir gågate, med gatevarme og granittdekke. Oppgradering betyr også bredere fortau fra Klingenberggata til Kronprinsesse Märthas plass, og opprusting av fortauene i østre del av Klingenberggata. Det blir belysning og nye møbler, tilrettelagt for både avslapping og lek. Taxiholdeplassen flyttes til det søndre kvartalet, hvor det blir ladeplass for el-taxi.
– For Oslo kommune og Bymiljøetaten er dette et viktig pilotprosjekt og viktig i arbeidet med å gjøre Oslo til en grønn og fotgjengervennlig by, og et foregangsprosjekt som utslippsfri anleggsplass. Gjennom pilotprosjektet skal vi høste verdifull lærdom, slik at vi kan jobbe videre for at utslippsfri anleggsplass i fremtiden kan bli standarden for våre prosjekter, sier prosjektleder i Bymiljøetaten, Karin Dalberg.
Sikkerhet + estetikk = sant?
Sikkerhetstiltak kommer også opp på prioriteringslisten til COWI og Bymiljøetaten. Et spørsmål som melder seg i prosjekteringen av gågata er om sikker infrastruktur er forenlig med kravene til estetikk og brukervennlighet.

Landskapsarkitekter i COWI Knut Andreas Øyvang og Tiril Thomas Blom. Foto: COWI / Kristoffer Jakobsen
– På bestilling fra Bymiljøetaten har vi sett på fartsreduserende tiltak der varelevering og utrykningskjøretøy har tilkomst via krysset mellom Olav Vs gate og Klingenberggata. I og med at dette er en gate som brukes av så mange mennesker daglig har det vært viktig å tilrettelegge for integrerte løsninger som er tilpasset flere funksjoner. De fartsreduserende tiltakene er plassert med tanke på å opprettholde et tilgjengelig og attraktivt byrom samtidig som at gaten skal være et trygt sted å ferdes, forteller landskapsarkitekt i COWI Tiril Thomas Blom.
Gaten som rommer alt
Olav Vs gate har i årtier vært en yndet gate for kulturglade, tørste og sultne i hovedstaden. Det har derfor vært viktig å tilrettelegge for varelevering og universell utforming.
– Den største utfordringen er at det finnes et eksisterende gateløp, noe som gir flere føringer for løsningene og gjennomførbarheten i prosjektet. Det har også vært utfordrende å etablere et gateløp som skal romme så mange ulike funksjoner og ulike brukere. Universell utforming, uteservering, bussholdeplass, taxiholdeplass med ladestasjoner, sykkelparkering, kino og teater – er alle funksjoner som skal tilrettelegges for, og som skal kunne fungere parallelt med hverandre i samme gate, sier Tiril Blom.
Mer enn en gågate
I tillegg til å bli en visuell gate med brede fortau, naturlig lys og god sikt til fjorden, skal den også ha andre funksjoner. Tradisjonelt er det vanlig å legge opp til ulike soner for ferdsel og møblering. Men Olav Vs gate nord er ikke bare planlagt som en gågate, den vil også fungere som et byrom som kan romme flere ulike aktiviteter som større samlinger og arrangementer.
– I sin helhet blir det en gate som er funksjonell, tilgjengelig, sammenhengende og attraktiv for byens brukere, sier Blom.
Om Olav Vs gate:
- Olav Vs gate er en viktig gjennomfartsgate for pendlere til og fra fergene, og for folk og turister som ferdes mellom Oslo sentrum og Aker brygge
- Oppgraderingen av Olav Vs gate og østre delen av Klingenberggata inngår i Oslo kommunes «Handlingsprogram for økt byliv i sentrum»
- Utslippsfrie anleggsplasser er prioritert i Oslo kommunes klimastrategi4
- Oppstart 2. september 2019, med ferdigstillelse årsskiftet 2020/2021
Nøkkelord
Kontakter
May Kristin HaugenHead of Communications Norway
Tel:+47 97 74 50 57mkha@cowi.comBilder




Om COWI AS
COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann.
Følg pressemeldinger fra COWI AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra COWI AS
Dobbeltspor i Bergen vinner av prestisjepris8.4.2025 10:33:11 CEST | Pressemelding
Dobbeltsporprosjektet mellom Arna og Bergen ble nylig tildelt prisen "Årets anlegg 2024" av Byggeindustrien, noe som understreker prosjektets betydelige bidrag til norsk infrastruktur. COWI var rådgivende ingeniør for dobbeltspor Bergen - Fløen, som er en delstrekning av dobbeltsporet, samt Nygårdstangen godsterminal.
Ny miljøsertifisering for godsterminalen5.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Bergen godsterminal Nygårdstangen har mottatt ny BREEAM-sertifisering, denne gang for driften av terminalen. Dermed har terminalen nå mottatt to tungtveiende sertifiseringer på drøye tre måneder.
Utmerket jernbanebygging i Bergen13.12.2024 12:25:54 CET | Pressemelding
Byggeprosjektet som fullførte dobbeltsporet fra Bergen til Arna og moderniserte Nygårdstangen godsterminal er klassifisert som «Excellent» etter den internasjonale bærekraftstandarden BREEAM.
COWI krever nasjonal handlingsplan for sikring av infrastruktur29.10.2024 14:23:46 CET | Pressemelding
Klimaendringer øker fare for skred på norske veier og jernbaner. COWI mener at norske myndigheter må mobilisere i stadig større grad for å sikre kritisk infrastruktur innen samferdsel.
Ny rapport: Tre tiltak mot stigende hav2.10.2024 13:16:22 CEST | Pressemelding
Bergen sentrum blir stadig mer utsatt for oversvømmelser. En ny rapport undersøker hvilke problemer vi kommer til å få – og hva som er de beste løsningene, både teknisk og økonomisk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom