Brannvernforeningen

Risiko for brann ved lading av el-sparkesykler

Del
De siste månedene har det vært flere branner i el-sparkesykler. De fleste av disse brannene har oppstått i forbindelse med lading. Foto: Oslo politidistrikt
De siste månedene har det vært flere branner i el-sparkesykler. De fleste av disse brannene har oppstått i forbindelse med lading. Foto: Oslo politidistrikt

De siste månedene har det vært flere branner i el-sparkesykler. De fleste av disse brannene har oppstått i forbindelse med lading. El-sparkesykler, og annen oppladbar forbrukerelektronikk, bruker i stor grad litium-ionbatterier. Disse batteriene har mange gode egenskaper, men de er også sårbare for fysiske belastninger som vibrasjoner og støt.

Den økte bruken av el-sparkesykler og liten grad av opplæring og kontroll gir grunn til bekymring. Norsk brannvernforening mener utleiere av slike el-sykler bør stå for lading i kontrollerte former. Hvis det overlates til brukerne å lade, må utleier sørge for en enkel opplæring av hvordan dette kan gjøres på en trygg måte. (Se sjekklisten lenger ned).

- Det er grunn til å tro at folk er mer uforsiktige med slikt utstyr når det leies og ikke eies. Når det ikke føres kontroll knyttet til bruk og lading av utleie-sykler, er det en fare for at det ikke blir oppdaget skader som kan føre til brann. Om slikt utstyr blir skadet, øker risikoen for brann ved lading betydelig. Derfor ønsker vi nå å vektlegge hvor viktig det er med en enkel sjekk av utstyret før lading, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Ifølge representanter for en av verdens største batteriprodusenter, GP Batteries, kan et batteri som blir utsatt for hard medfart, som for eksempel støt, få skade på battericellekonstruksjonen. Dette kan føre til fuktighet, kortslutninger og krypstrømmer som kan lede til varmeutvikling og resultere i antennelse. Når dette skjer i nærheten av annet brennbart materiale, eller innendørs, smitter det lett til omgivelsen og kan føre til brann.

Oslo brann- og redning har rykket ut til flere slike branner:

- Branner i litium-ionbatterier kjennetegnes ved kraftig røyk og varmeutvikling på relativt kort tid. Når slike batterier først har begynt å brenne, kreves store mengder vann for å slokke dem. Batteriene er i utgangspunktet ikke farlige, men må behandles med omhu. El-sparkesykler som ikke blir behandlet på en god måte, hvor batteripakken kan risikere å bli skadet via støt og slag, vil kunne bidra til økt risiko for feil og svakheter i produktet som også kan gi seg utslag i brann, sier Sigurd Folgerø Dalen, fungerende informasjonssjef i Oslo brann- og redningsetat.

Følg disse punktene for en sikrere lading av el-sparkesykkel:

  • Sjekk enheten før lading. Se etter synlige tegn til skader der det er elektronikk. Er det steder på og ved batteriet som avgir unormal varme, bør man ikke lade før utstyret er sjekket av leverandør/forhandler.
  • Om du oppdager unormale lyder, lukter og eller varme knyttet til lading, avbryt ladingen og trekk ut kabelen umiddelbart.
  • Bruk originalt ladeutstyr.
  • Så langt det er mulig, lad utendørs.
  • Ikke lad om natten.
  • Unngå lading i minusgrader.

Ved lading innendørs:

  • Sørg for at sykkelen står på et ubrennbart underlag og i et rom med brannvarsling.
  • Sørg for at rommet der sykkelen står til lading ikke er rømningsvei ut av boligen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

De siste månedene har det vært flere branner i el-sparkesykler. De fleste av disse brannene har oppstått i forbindelse med lading. Foto: Oslo politidistrikt
De siste månedene har det vært flere branner i el-sparkesykler. De fleste av disse brannene har oppstått i forbindelse med lading. Foto: Oslo politidistrikt
Last ned bilde
Slik kan det se ut når el-sparkesykkelen har tatt fyr. Foto: Oslo politidistrikt
Slik kan det se ut når el-sparkesykkelen har tatt fyr. Foto: Oslo politidistrikt
Last ned bilde
Lad el-sparkesykkelen på et ikke brennbart materiale og ha røykvarsler og gjerne et slokkaapparat i nærheten.
Lad el-sparkesykkelen på et ikke brennbart materiale og ha røykvarsler og gjerne et slokkaapparat i nærheten.
Last ned bilde

Om Brannvernforeningen

Brannvernforeningen
Brannvernforeningen
Østensjøveien 27
0609 Oslo

23 15 71 00http://www.brannvernforeningen.no

7. november 2023 var det 100 år siden Brannvernforeningen ble grunnlagt. Med visjonen brannvern for alle og målet om at ingen skal omkomme i brann, har Brannvernforeningen vært en pådriver for økt brannsikkerhet i Norge siden 1923.

Gjennom 100 år har Brannvernforeningen jobbet for å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot brann og eksplosjon og mot ulykker med farlig stoff. Som en ideell og uavhengig stiftelse, samarbeider vi tett med myndigheter, brannvesen, forsikring og andre sentrale aktører mot de samme målene. 

Kunnskap og bevissthet om brannvern bidrar til å redde liv, miljø og verdier. Derfor er Brannvernforeningens viktigste oppgave å forebygge branner gjennom å opplyse om hvilke tiltak den enkelte kan gjøre for å unngå brann, samt tilføring av kompetanse og informasjon om hvorfor branner oppstår.

Brannvernforeningen er organisert som en selveid privat stiftelse, som arbeider ut fra et ideelt formål. Alle inntekter går til brannforebyggende arbeid og videreutvikling av organisasjonen.

Følg pressemeldinger fra Brannvernforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brannvernforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Brannvernforeningen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye