Gran Turismo med plug-in hybrid: Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro

- A7 nå som ladbar hybrid: Bensinmotor (TFSI) i kombinasjon med kraftfull elektrisk motor
- Systemeffekt på 367 hk, 500 Nm dreiemoment og quattro firehjulsdrift
- Elektrisk rekkevidde på over 40 km (WLTP), helelektrisk kjøring i opptil 135 km/h
- Sportslig utstyrt med blant annet S line, sotede ruter og sportsunderstell som standardutstyr
- På markedet allerede i 3. kvartal 2019
Drivlinjen i nye Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro består av en toliters turboladet bensinmotor med 185 kW (252 hk) effekt og 370 Nm dreiemoment, kombinert med en elektrisk motor. Synkronmotoren med permanente magneter har maksimal effekt på 105 kW, og et dreiemoment på 350 Nm.
– Kombinasjonen av premium, firedørs kupé som ladbar hybrid er unik. A7 Sportback 55 TFSI e quattro den eneste blant premiumprodusentene i direkte konkurranse som tilbyr en plug-in hybrid med firehjulsdrift. Vår ladbare modellportefølje har så langt fått en fantastisk mottakelse, og vi fortsetter å utvide den ladbare porteføljen ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
Den elektriske motoren er bygget inn i girkassen (syvtrinns S tronic), med en separat clutch. Firehjulsdriften er quattro med ultra-teknologi, som lynraskt aktiverer bakakselen ved behov. Audi blir med A7 Sportback 55 TFSI e quattro den eneste blant premiumprodusentene i direkte konkurranse som tilbyr en plug-in hybrid med firehjulsdrift.
Samlet systemeffekt er 270 kW (367 hk). Det maksimale dreiemoment på 500 Nm er tilgjengelig allerede ved 1 250 /min. A7 PHEV akselererer fra 0 – 100 km/h på 5,7 sekunder, og når en toppfart på 250 km/h.
Blandet bensinforbruk er 2,1 – 1,9 liter per 100 km. Elektrisk energikonsum er 18,1 – 17,5 kWh per 100 km, mens CO2-utslipp ved blandet kjøring er 48 – 44 gram per km. Verdiene er basert på WLTP-testprosedyren, og er avhenger av hjul/ dekkvalg og utstyrsnivå.
Litium-ion batteriet med 104 celler kan lagre 14,1 kWh energi. Høyvoltsbatteriet (381 volt) er plassert under gulvet i bagasjerommet, og har termisk regulering. Integreringen av batteriet er gjort uten noe trappetrinn i bagasjeromsgulvet. Samlet bagasjevolum med nedfelt bakseterygg er 1 235 liter.
Enkel i hverdagen
A7 Sportback 55 TFSI e quattro har tre kjøremodus – «EV Mode», «Battery Hold mode» og «Hybrid mode». Standardmodus ved oppstart er «EV Mode».
Lading kan gjøres fra både husholdningskontakter og offentlige ladepunkt (Mode 3 kabel med Type 2 plugg). Fra et 16 Ampere uttak med 3-faset strøm og 400 volt lades batteriet på bare 2,5 timer. Maksimal ladeeffekt er 7,4 kW. Selv fra en vanlig 230 volt husholdningskontakt er lading praktisk: Batteriet kan fullades i løpet av ca. 7 timer – for eksempel i løpet av en arbeidsdag, eller over natten.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro kommer på markedet i 3. kvartal 2019. Norske priser vil bli klare i løpet av høsten.
Bilder
Om Audi
Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.
Følg pressemeldinger fra Audi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Audi
Audi styrker modellporteføljen med helt nye Audi A6 e-tron31.7.2024 13:05:00 CEST | Pressemelding
Audi viser i dag for første gang frem helt nye A6 e-tron. Audi A6 e-tron kommer både som Avant og Sportback, og har en rekkevidde på inntil 751 kilometer. – Vi vet at mange har ventet med stor entusiasme på en fullelektrisk stasjonsvogn fra Audi, etter noen år der SUV har dominert markedet i Norge, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
Nye Audi e-tron GT: Et fullelektrisk mesterstykke18.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
18. juni 2024: I dag lanseres Audi e-tron GT i ny og forbedret versjon. Modellen kommer for første gang i tre ulike varianter; S e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance. – Nye Audi e-tron GT kommer med signifikante forbedringer både i rekkevidde, ytelser og teknologi – og med nye designelementer, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
Verdenspremiere på Audis nye teknologiflaggskip: Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:03:54 CET | Pressemelding
I dag lanserer Audi Q6 e-tron, første bil fra Audi bygget på en plattform utelukkende for elektriske biler i premiumsegmentet. – Audi Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi og setter helt nye standarder innen rekkevidde, ladekapasitet, kjøredynamikk og design, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør Audi Norge.
Oppgradering for Audi Q4 e-tron: Nye funksjoner, bedre ladekapasitet og flere følelser21.9.2023 10:11:21 CEST | Pressemelding
21. september 2023: I forbindelse med en oppgradering vil Audi Q4 e-tron få en rekke forbedringer, blant annet bedre ladeytelse og muligheten for lengre rekkevidde. Kjøreopplevelsen blir dessuten enda hvassere.
Audi viser frem interiøret av Q6 e-tron3.9.2023 21:30:00 CEST | Pressemelding
München 3. September 2023: For første gang viser Audi frem interiøret av Q6 e-tron. Q6 e-tron markerer starten på den største modelloffensiven fra Audi noensinne. – Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil både med tanke på kjøreglede, design og digital brukeropplevelse, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom