
Endelig lanserer TINE Norges første laktosefrie Cottage Cheese

I Norge har to til tre prosent av befolkningen diagnosen laktoseintoleranse. Det vil si nedsatt evne til å fordøye melkesukker. I tillegg mener stadig flere at de reagerer på vanlig melk, og at de tåler laktosefrie produkter bedre. Derfor er produktene populære blant langt flere enn de som har diagnosen laktoseintoleranse. Etter forbrukerens ønske utvides nå serien med laktosefri Cottage Cheese mager.
Vinner på allsidighet
Laktosefrie produkter fra TINE er lik de vanlige meieriproduktene, bare helt uten laktose. Derfor kan de brukes på samme måte. Forbrukerne trenger ikke bekymre seg for at produktene er tyntflytende eller at de korner og skiller seg.
– De laktosefrie produktene gjennomgår en prosess der melkesukkeret spaltes. Den laktosefrie Cottage Cheesen smaker like godt og er rik på protein og kalsium, akkurat som den vanlige Cottage Cheesen. I tillegg har den magre osten kun 2 prosent fett, sier leder for Ernæringsavdelingen i TINE, Kirsti Wettre Brønner.
Cottage Cheese passer perfekt til både frokost og mellommåltid. Osten smaker godt som pålegg, til baking, til salater, i desserter eller den kan nytes som den er - gjerne med litt hakkede nøtter og friske bær. I tillegg kan den brukes i populære middagsretter som lasagne og taco, i smoothie eller i den trendy kjøleskapsgrøten. Den er med andre ord en allsidig ost som passer til de fleste kombinasjoner.
Økt salg av laktosefrie produkter
Selv om salget av laktosefrie produkter utgjør en liten andel av totalsalget til TINE er dette likevel spesielt viktig for noen av forbrukerne. Salget av laktosefrie produkter har også økt betraktelig de siste 12 månedene. TINE har en rekke produkter som egner seg svært godt for personer med laktoseintoleranse.
– I dag er meieriprodukter den største kilden til kalsium i norsk kosthold, og står for ca. 70 prosent av kalsiuminntaket. Med et variert utvalg av laktosefrie produkter trenger ikke personer med laktoseintoleranse bytte ut meieriprodukter, avslutter Wettre Brønner.
Nøkkelord
Kontakter
Ingrid Wilberg ArnesenKommunikasjonsrådgiver og innholdsprodusent | TINE Kommunikasjon
Tel:995 78 851ingrid.wilberg.arnesen@tine.noBilder



Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.