God utvikling i et tøft marked

Alle våre kjeder styrker sin markedsposisjon, og samlet er vi vekstvinner første halvår.
- Et tøft marked der alle vil inn preges av lav vekst, og vi er derfor veldig fornøyd med en vekst som er ett prosent høyere enn markedsveksten, sier konsernsjef Runar Hollevik. Vi får god effekt av de investeringene som er gjennomført for mer effektiv drift, og lønnsomheten styrkes samtidig med at vi gir kundene billigere og bedre handleopplevelser, sier Hollevik.
Med 41 0000 ansatte fra 70 nasjonaliteter er NorgesGruppen representert over hele landet med kjedene MENY, SPAR, KIWI, Joker, Nærbutikken, Deli de Luca, Jafs og MIX. Regnskapet omfatter pr. første halvår 840 egeneide butikker.
Supermarkedene vokser mest av dagligvarekjedene
Ca. 70 prosent av veksten til NorgesGruppen er fra sammenlignbare butikker. MENY har 3,2 prosent sammenlignbar vekst med en økning i antall kunder og er vekstvinneren i markedet første halvår.
KIWI fortsetter den gode utviklingen i markedet. Både KIWI og SPAR har etablert flere nye butikker siste år. Joker har en liten nedgang i antall butikker, men opprettholder sin solide posisjon i markedet.
Nye steg i arbeidet med bærekraftig drift
NorgesGruppens forretningsområder har første halvår tatt nye steg for en bærekraftig og klimanøytral virksomhet. På ett år har vi redusert 450 tonn plastemballasje, vi er i rute for å nå målet på 25 prosent redusert matsvinn innen 2020 og ASKO er selvforsynt med egen fornybar energi hva gjelder elektrisitetsforbruk. NorgesGruppen har etablert et grønt rammeverk for obligasjonslån til investeringer i klimavennlig distribusjon, miljøbygg og fornybar energi.
NorgesGruppen har styrket konkurransekraften til over 1 000 kjøpmannseide butikker over hele landet. Ca. 65 prosent av NorgesGruppens butikker og utsalgssteder drives av selvstendige kjøpmenn.
Resultatrapporten er tilgjengelig på selskapets nettside http://www.norgesgruppen.no/finans/rapporter/
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Mette Lier, Konserndirektør, finans og økonomi, tlf: 95 17 88 81
Ingrid Solberg Gundersen, Kommunikasjonssjef Konserninformasjon, tlf. 97 51 44 95
Bilder

Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom