Tynnslitt tillit til nettselskapene

Vi i Huseierne er opptatt av at tjenestene vi utvikler har utgangspunkt i boligeiernes behov. Energi- og kostnadssparende tiltak i egen bolig er et tema som har blitt stadig mer aktuelt de siste årene.
Eksempler på slike tiltak kan være etterisolering, varmepumpe, solcelleanlegg, smarthusteknologi, smartlading av elbil etc.
Potensialet for energi- og kostnadssparing er stort, og vil bli enda større med årene som kommer. I den forbindelse har vi kartlagt hva medlemmene våre og befolkningen anser som viktige fordeler og ulemper knyttet til det å foreta energieffektiviserende tiltak i egen bolig.
Mange av resultatene er verdt å merke seg.
- Må bli flinkere til å informere
Oppsiktsvekkende er det at hele 72 prosent sier at det ikke spiller noen rolle hva de gjør, for nettselskapene vil uansett finne en måte å fakturere like mye på.
- Det vitner om at nettselskapene har en lang vei å gå med tanke på å vinne forbrukernes tillit. Vi har lenge svart på mange spørsmål rundt AMS, og det er tydelig at nettselskapene kunne gjort en mye bedre jobb med å formidle til boligeierne hvilke muligheter som ligger her. Foreløpig ser forbrukere flest bare kostnaden. Hvis vi vil at forbrukerne skal være bevisst på eget strømforbruk og balansere effektbruken, så må de få veiledning, sier Linda Ørstavik Öberg, energipolitisk rådgiver i Huseierne.
- Det må legges til rette for at vi skal være bevisste forbrukere. Forandringen skjer jo ikke når vi adopterer ny teknologi, den skjer når vi adopterer ny atferd. Vi må forstå hvorfor og hvordan, ikke bare få beskjed om at det er slik. Å gjøre hjemmene våre energieffektive, smarte og utslippsfrie er noe alle tjener på.
Det er ingen tvil om at fremtidens strømkunde og strømforbruk ser annerledes ut, og at vi står foran en helt annen hverdag enn nettet har vært dimensjonert for tidligere.
- Nettselskapene gjør nok klokt i å forsøke å sette kunden i sentrum og tenke på deres behov. Det er allerede varslet at nettleien vil øke med 30 prosent de nærmeste årene, så det er viktig å sørge for at vi ikke bygger mer nett enn nødvendig. Vi må sørge for at det grønne skiftet og overgangen til et elektrifisert samfunn ikke gjør at forbrukerne sitter igjen med hele regningen, sier Öberg.
Er det lønnsomt?
Mange forbrukere ønsker å gjøre smarte, miljøvennlige, bærekraftige og energisparende tiltak hjemme, men synes det er vanskelig å orientere seg i markedet. Teknologien der ute er kommet langt, men utbredelsen av smarthusteknologi og produksjon av fornybar energi er fortsatt i startgropen.
- Vår ferske undersøkelse utført av Opinion for Huseierne viser at usikkerhet og manglende kompetanse om løsninger, muligheter og støtteordninger er de største barrierene for å gjennomføre tiltak, tett etterfulgt av økonomi, sier Öberg.
Folk er usikre på om det er økonomisk lønnsomt, og 68 prosent sier at de tror de sparer for lite i forhold til investeringskostnaden. 61 prosent har heller ikke nok oppsparte midler til å gjøre tiltak.
71 prosent sier det er vanskelig og tidkrevende å sette seg inn i ulike løsninger og mulighetene de gir. 72 prosent oppgir at de og trenger råd og veiledning, og hele 78 prosent kjenner ikke til hvilke støtteordninger de kan bruke.
Samtidig er det slik at 85 prosent ønsker seg en mer energieffektiv bolig, og 81 prosent vil gjerne bidra til mindre miljøbelastning.
Det står altså ikke på engasjementet, men det er noen barrierer på veien.
Huseiernes smarte energipakke
Sammen med solide nasjonale og internasjonale prosjektpartnere håper vi at vi kan lage en portal med informasjon og tilbud som skal gjøre det enklere og billigere å velge miljøvennlige og energieffektive løsninger til bolig sin.
Hensikten med prosjektet er ganske enkelt å redusere barrierene for at boligeiere investerer i kostnadseffektive og fremtidsrettede tiltak for å redusere sitt eget energiforbruk, samt senke belastningen på distribusjonsnettet for strøm.
Vi er sikre på at boligeieres interesse for å gjennomføre energitiltak selv kommer til å vokse, men det er et uoversiktlig og vanskelig marked å forholde seg til.
Huseierne ønsker å ta en aktiv posisjon i arbeidet med å løse klimautfordringene og hjelpe landets boligeiere til å ta del i det grønne skiftet.
Nøkkelord
Bilder

Dokumenter
Om Huseierne
Huseierne er en uavhengig og medlemseiet forbrukerorganisasjon for alle boligeiere uavhengig av boform. Huseiernes 270.000 medlemmer bor i blokk, rekkehus og enebolig. Organisasjonen har 6.000 boligsameier og frittstående borettslag som medlemmer.
Huseierne ivaretar norske boligeieres lokale og rikspolitiske bolig- og eiendomsinteresser. Forbundet yter juridisk og byggteknisk rådgivning til medlemmene.
For mer informasjon: besøk vår nettside og følg oss på Twitter og Facebook.
Følg pressemeldinger fra Huseierne
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Huseierne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Huseierne
Huseierne: Konkurransetilsynet må stoppe Nordeas oppkjøp av Danske Bank19.7.2023 08:53:01 CEST | Pressemelding
-Bankkonkurransen i Norge er under press. At Nordea nå kjøper opp Danske Banks privatkundevirksomhet svekker konkurransen ytterligere. Oppkjøpe må derfor stoppes, sier Morten Andreas Meyer i Huseierne.
Huseierne: Det er viktig at bankkonkurransen opprettholdes når Danske Bank går ut av privatmarkedet7.6.2023 08:32:18 CEST | Pressemelding
Danske Bank skal gå ut av privatmarkedet i Norge. -Bankkonkurransen i Norge er allerede under press. Det må derfor settes klare krav til hvem som får kjøpe Danske Banks virksomhet i Norge, sier Morten Andreas Meyer i Huseierne.
Huseierne krever forbedringer i strømstøtten3.1.2022 12:12:02 CET | Pressemelding
- Staten og offentlig eide selskaper tjener seg søkkrike på de høye strømprisene, mens pengene renner ut av husholdningsbudsjettet til vanlige folk. Dette må regjeringen og Stortinget gjøre noe med, sier Morten Andreas Meyer, generalsekretær i forbrukerorganisasjonen Huseierne. Huseierne lanserer nå to umiddelbare forbedringer i strømstøtten.
Nye boligsalgsregler fra nyttår gir økt trygghet i bolighandelen28.12.2021 09:57:07 CET | Pressemelding
Fra nyttår skjerpes ansvarsreglene i bolighandelen. Boligselger må dokumentere boligen bedre, og boligkjøpere må sette seg grundig inn i informasjonen som blir gitt. - Økt informasjon gjør at færre blir skuffet i bolighandelen og fører til færre konflikter, sier Carsten Henrik Pihl i forbrukerorganisasjonen Huseierne.
Huseierne: Forutsetter at ny nettleie ikke innføres17.12.2021 11:30:46 CET | Pressemelding
Huseierne er glade for at flertallet på Stortinget nå utsetter ny nettleiemodell fra 1. januar. - Vi forventer at alle nettselskapene viderefører dagens prismodell og ikke utnytter smutthullene som finnes i dagens regelverk. Å overkjøre politiske vedtak og den massive motstanden vil være svært arrogant og vil ytterligere svekke tilliten til en bransje hvor tilliten allerede er tynnslitt, sier energipolitisk rådgiver Linda Ørstavik Öberg i Huseierne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom