Space Norway

Space Norway etablerer satellittbasert bredbånd i Arktis

Space Norway har inngått avtaler med satellittoperatøren Inmarsat og med Forsvarsdepartementet for å tilby bredbånd for både sivile og militære brukere i Arktis.
Orbitals GEOstar satellitt.

To satellitter vil bli bygget av det amerikanske selskapet Orbital Sciences Corporation, og selskapet SpaceX vil stå for oppskyting av begge satellittene i 2022. Bakkestasjonen vil bli etablert i Nord-Norge sammen med Kongsberg Satellite Services og derved sikre full nasjonal kontroll med denne kritisk viktige kapasiteten.

- Dette er en milepæl for alle som oppholder seg i Arktis og har liten eller ingen tilgang på bredbånd i dag, sier Jostein Rønneberg som er Adm Dir i Space Norway,
- Sammen med våre partnere vil vi levere en stabil og sikker kommunikasjonskapasitet i Norges viktigste strategiske ansvarsområde. Dette er helt vesentlig for å ivareta oppgaver som suverenitetshevdelse, fiskerioppsyn og redningstjeneste i våre enorme havområder, og en slik kapasitet vil bidra til en betydelig styrking av vår nasjonale og allierte evne til å operere i Nordområdene.

Space Norway, som eies av Nærings og fiskeridepartementet, har nylig etablert datterselskapet, Space Norway HEOSAT AS, som vil stå for programgjennomføringen og senere operere de to satellittene i samarbeid med Kongsberg Satellite Services i Tromsø. Satellittene er fullfinansiert gjennom kundeavtaler for satellittenes levetid.

- Etter mange års planlegging er vi både stolte og glade for å ha inngått avtaler med Inmarsat, en verdensledende satellittoperatør og bredbåndsleverandør, og med det norske og amerikanske forsvaret, sier programleder Kjell-Ove Skare.
- Dette er et spennende samarbeid som gir en kosteffektiv løsning for alle parter. Nå ser vi frem til å starte byggingen av satellittene og bakkestasjonen, og fra 2023 skal vi ha på plass bredbånd i et Arktis der det i dag ikke finnes slikt tilbud. Her vil vi virkelig bidra til å profilere Norge som en ledende Arktisk nasjon.

Begge satellittene vil sent i 2022 bli skutt opp på en SpaceX Falcon 9 rakett til en høyelliptisk bane (HEO) som vil gi kontinuerlig dekning nord for 65 grader – som tilsvarer hele området nord for Polarsirkelen. Hver av satellittene har flere nyttelaster og systemet vil være operativt i minst 15 år hvor intensjonen er at brukerne skal kunne bytte mellom eksisterende GEO-stasjonære satellitter og HEO-satellittene etter behov. Hver satellitt veier ca 2000 kg og produserer ca 6 kW effekt med solcellepanelene sine.

Space Norway HEOSAT AS ble etablert i 2019 og er lokalisert på Skøyen sammen med morselskapet Space Norway. Space Norway er et statsaksjeselskap som er eid av Nærings og fiskeridepartementet med mandat å utvikle og skaffe romrelaterte kapasiteter til støtte for nasjonale behov.

HEOSAT kontaktperson er programleder Kjell-Ove Skare.
kjell.ove.skare@spacenorway.no
tlf +47 22 51 00 08

Orbitals GEOstar satellitt.
To satellitter i høyelliptisk bane.

Om Space Norway

Space Norway
Postboks 66 Skøyen

+47 22 51 00 00https://spacenorway.no/

Space Norway AS (SPN) eier og er ansvarlig for den samfunnskritiske fiberforbindelsen mellom Svalbard og fastlandet. Svalbardfiberen består av to georedundante forbindelser mellom Longyearbyen og Harstad. Dette medfører at Svalbardfiberen er fullt ut funksjonell dersom en av to forbindelser svikter, men den er da uten reservekapasitet.