Komplekst vegprosjekt skal sikre fastlandsforbindelse i Færder
De ca. 30.000 innbyggerne på Tjøme og Nøtterøy vil dermed få en sikrere, mer robust og mer effektiv transportforbindelse til fastlandet. Mandag 1. juli signerte COWI kontrakten for detaljregulering av den nye fastlandsforbindelsen i Færder kommune, på oppdrag fra Statens Vegvesen.
I prosjektet skal COWI utarbeide en detaljreguleringsplan for en ny veiforbindelse fra den nye Færder kommune (tidligere Nøtterøy og Tjøme) til fastlandet ved Jarlsberg travbane. Prosjektet omfatter totalt rundt 6 kilometer ny veg, tre fjelltunneler med samlet lengde ca. 3 kilometer, en høybru over Vestfjorden i form av en 600 meter lang bru, i tillegg til seks kryssområder som rundkjøringer på dagsonen av vegstrekningen.
Olav Eriksen, oppdragsleder for COWI, forteller at de har lang erfaring fra lignende vegprosjekter i Norge de siste årene, deriblant på flere strekninger på E6, E18 og E16.
– Dette er et prosjekt som engasjerer flere av COWIs kjernedisipliner, og det er et tverrfaglig prosjekt. I tillegg er det positivt å jobbe med et prosjekt som ikke bare vil bedre trafikkflyten på vegnettet, men som også har høye ambisjoner om å bedre forbindelsen for syklende og å bedre fremkommeligheten til kollektivtransporten.
Prosjektet inngår i bypakken for Tønsberg-regionen. Gjennom dette er prosjektet også et viktig tiltak for å avlaste Tønsberg sentrum for trafikk og for å legge til rette for bedre fremkommelighet for kollektivtransport mellom Tønsberg og Færder kommune.
– Forbindelsen er en forutsetning for å utvikle et godt kollektivtilbud og et godt utbygd gang- og sykkelvegnett mellom øyene og fastlandet. Den vil lette framkommeligheten og forutsigbarheten i reisetid for alle trafikantgrupper, og ha en positiv virkning både for varetransport, næringstrafikk, handlereiser og arbeidsreiser, skriver Bypakke Tønsberg på sine nettsider.
Om Bypakke Tønsberg og tiltakene i den
- Oppgaven til Bypakke Tønsberg-regionen er å bygge et helhetlig transportsystem for regionen som er miljøvennlig, robust og effektivt. Bypakken er et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune, Færder kommune og Statens vegvesen.
- Det er et behov for en robust og samfunnssikker fastlandsforbindelse mellom Tønsberg og Nøtterøy, som sikrer viktige samfunnsfunksjoner. I praksis betyr det at det er behov for et alternativ til Kanalbrua, som er dagens forbindelse.
- Det er også behov å håndtere trafikkøkningen fra forventet befolkningsvekst på en miljøvennlig måte.
- I tillegg er det nødvendig å avlaste Tønsberg sentrum, både for å utvikle bymiljøet, og for å styrke byens konkurransekraft. En ny fastlandsforbindelse bidrar også til redusert trafikk over Teie, og gjør det til et mer levende og attraktivt sted å være.
- Oppstart bygging ser vi for oss i 2021-2022. Byggeperioden er vanligvis om lag tre år, med åpning av ny fastlandsforbindelse i 2024-2025.
Kilde: Bypakke Tønsberg
Nøkkelord
Kontakter
Erik SundetAvdelingsleder bru og geo
Tel:+47 415 64 897ESU@cowi.comBilder
Om COWI AS
COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann.
Følg pressemeldinger fra COWI AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra COWI AS
COWI krever nasjonal handlingsplan for sikring av infrastruktur29.10.2024 14:23:46 CET | Pressemelding
Klimaendringer øker fare for skred på norske veier og jernbaner. COWI mener at norske myndigheter må mobilisere i stadig større grad for å sikre kritisk infrastruktur innen samferdsel.
Ny rapport: Tre tiltak mot stigende hav2.10.2024 13:16:22 CEST | Pressemelding
Bergen sentrum blir stadig mer utsatt for oversvømmelser. En ny rapport undersøker hvilke problemer vi kommer til å få – og hva som er de beste løsningene, både teknisk og økonomisk.
COWI øker lønnsomheten med 46 %12.9.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
I årets første seks måneder økte COWI globalt sin lønnsomhet (EBITA*-margin) fra 4,8 % til 7,0 %. Samtidig fortsatte den organiske veksten med 7 %, mens ordreboken vokste med 843 millioner NOK til 9,7 milliarder NOK.
COWI med ny rapport om drift av naturbaserte løsninger4.9.2024 07:45:00 CEST | Aktuelt
Hva koster det å drifte naturbaserte løsninger som åpne bekker, gresskledde grøfter og regnbed? En ny COWI-rapport retter søkelyset på hvordan norske kommuner planlegger og prioriterer ulike tiltak. Målet er at innsikten vil kunne bidra til bedre planlegging og kutt i driftskostnader.
Jan Otto Trulsen er ny CFO i COWI11.6.2024 13:19:07 CEST | Pressemelding
Ny nøkkelressurs på plass i COWI-ledelsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom