Tungrockere tæppet kortet til rekord

På årets Tons of Rock samlet hele 40.000 rock- og metalfans seg for første gang på Ekeberg. Kiss, Mayhem, Gluecifer og Satyricon er noen av headlinerne som Tons of Rock kunne skilte med.
- Det fungerte utrolig bra å ha kontaktløs betaling på et så stort arrangement som Tons of Rock. Å tæppe kortet gir en mye bedre flyt, høyere omsetning og bedre stemning både foran og bak kassene, sier festivalsjef Jarle Kvåle i Tons of Rock.
Ferske tall fra Espos viser at seks av ti tæppet betalingskortet sitt på festivalen, og at omsetningen per hode er det høyeste noensinne.
Høyere beløpsgrense, mer salg
Tæpping av kortet har endret betalingsvanene i både eldre og yngre aldersgrupper. 1. april valgte Vipps, i samarbeid med bankene, å heve beløpsgrensen fra 200 til 400 kroner for når man må taste PIN-kode. Det slo godt ut for salget på Tons of Rock.
- Svært mange velger å kjøpe med seg to - tre øl når de først skal kjøpe noe å drikke. Og mange kjøper også T-skjorter med favorittbandet sitt. Da hjelper det mye at folk kan tæppe betalingskortet sitt, sier han.
I følge Vipps vil bankene i løpet av 2019 bytte ut alle tradisjonelle bankkort med kort som har innebygget kontaktløs funksjon. Når også beløpsgrensen er økt fra 200 til 400 kroner, slipper du å taste PIN-kode like ofte som før.
-Tæpping med kort blir trolig mer vanlig enn å sette kortet inn i terminalen og taste PIN-kode, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.
Frivillige fra hele verden
På Tons of Rock samles hele det globale rock- og metalsamfunnet. De besøker hverandre i inn- og utland og betraktes som en stor familie med ihuga fans.
- Vi har folk som jobber frivillige for oss år etter år, og de kommer fra 22 ulike land til Norge for å bidra. Det synes jeg er fantastisk, sier Jarle Kvåle.
At 25.000 mennesker velger å tæppe betalingskortet er avgjørende.
- Når kundene tæpper kortet sparer både de frivillige bak kassene og kundene mye tid som de heller kan bruke på god musikk, sier Kjærnes.
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder

Lenker
Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom