Nye Audi Q7: Løftet til neste nivå

- Mer kraftfull: Nytt design, med klar SUV-karakteristikk og prestisjefaktor
- Meir dynamikk: Aktive krengningsstabilisatorer, luftfjæring og firehjulsstyring
- Mer høyteknologi: Touchbasert betjening, HD Matrix laserlys og 48 volt mildhybrid
– Q7 er en viktig bil for oss. Audis SUV-segment står sterkt i det norske markedet, og Q7 er én av våre mest populære modeller de siste årene. Det blir derfor gøy å få den tilbake i ny, oppdatert drakt og spekket med ny teknologi. Her er det gjort store endringer både på utsiden og på innsiden, men den beholder likevel alle de kvalitetene som har gjort den så populær på det norske markedet; den er tilgjengelig med både fem og syv seter, er klasseledende på plass, leveres med både bensin og diesel, samt at den også kommer tilbake som ladbar hybrid. Dette er en bil vi gleder oss til å introdusere til det norske markedet senere i år, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.
Den oktagonale singelframe-grillen, med seks stående lameller, gir bilen et enda mer kraftfullt uttrykk. De todelte luftinntakene på sidene har en skarpere linjeføring, som sammen med den synlige avslutningen på beskyttelsesplaten mellom dem, understreker SUV-ens økte bakkeklaring – og offroadkvaliteter. Frontlyktene, om ønskelig med HD Matrix LED-teknologi og Audis laserlys, understreker bilens bredde med selve lysgrafikken.
Bak binder en iøynefallende chrome-stripe sammen baklysene. Det grafiske formspråket i lyktene er teknisk, og helheten trekker den horisontale karosserilinjen forover. Designerne har oppnådd et stramt uttrykk med rene flater i hele bilens bredde, spesielt i området rundt nummerskiltet. I S-line utgave (ekstrautstyr) blir fremtoningen enda mer markant.
Viktige dynamiske forbedringer
Audi har gjort merkbare endringer i Q7s dynamiske repertoar. I tillegg til en optimert firehjulsstyring, som tillater så mye som fem graders utslag i motsatt retning i lav fart, er det mulig å bestille Q7 med aktive elektromekaniske aktive krengningsstabilisatorer. Når du kjører rett frem, gir det vesentlig mindre vibrasjoner som forplanter seg oppover i bilen på dårlig vei. Ved sportslig svingkjøring, vil derimot stabilisatorstagene motvirke bilens bevegelser, noe som reduserer krengningen betydelig.
Resultatet er at Q7 er kvikkstyrt og lettmanøvrert både i byen og gjennom hårnålsvinger, samtidig som den har utsøkt fjæringskomfort og utmerkede langtursegenskaper – spesielt i kombinasjon med det adaptive luftunderstellet. Det gir også variabel bakkeklaring, og gjør Audi Q7 klar for offroadutfordringer. Velges S-line eksteriør, inkluderer det en anelse fastere sportsversjon av det adaptive luftunderstellet, som senker bilen 15 mm.
Mildhybrid blir standard – plug-in kommer også
Alle motoralternativene i Audi Q7 er tilkoplet en åttetrinns automatisk girkasse og permanent firehjulsdrift. To dieselmotorer blir tilgjengelige ved lansering. Kort tid etter markedsintroduksjonen kan også en bensinmotor kunne leveres, og like deretter følger en plug-in hybrid.
Mildhybridteknologi som standard spiller en viktig rolle i å effektivisere drivlinjene. I vanlig bruk kan kundene redusere forbruket med opptil 0,7 liter per 100 km med denne teknologien. Den sentrale komponenten i mildhybridsystemet er en beltedrevet starter og generator (BAS). Den leverer opptil 8 kW effekt til 48-volt anlegget, som lagrer energien i et litium-ion-batteri.
Dersom føreren letter på gasspedalen mellom 55 og 160 km/h, kan Audi Q7 regenerere energi, rulle på tomgang, eller seile i opptil 40 sekunder med motoren avslått. BAS-enheten starter motoren igjen så snart gasspedalen berøres, og det gjør den raskere og smidigere enn en konvensjonell startmotor. Start-stopp-området begynner ved 22 km/h.
Innvendig luksus
Uavhengig av om Audi Q7 velges som fem- eller syvseter, kombinerer den en absolutt høyverdig interiøropplevelse med praktiske hverdagskvaliteter. Den overgår sine direkte konkurrenter i innvendig lengde, i takhøyde og i albuerom foran og bak.
Cockpitarkitekturen harmonerer perfekt med det nye, digitale betjeningskonseptet, som er basert på to store touchskjermer med haptisk og akustisk tilbakemelding. Når de er avslått, blir de nesten usynlige – som en de av de sorte, dekorative flatene i interiøret.
«MMI navigation plus» gir det ypperste av connectivity. Det har “LTE Advanced”, Wi-Fi hotspot, naturlig stemmekontroll og tilbyr hele den omfattende «Audi connect»-porteføljen av tjenester. Alt fra nettbasert trafikkinformasjon, navigasjon med Google Earth og trafikklysinformasjon fra «Car-to-X» blir tilgjengelig.
«Adaptive crusie assist» kombinerer funksjonene fra «adaptive speed assist», «traffic jam assist» og «active lane assist», noe som reduserer belastningen på føreren – spesielt på lengre turer. Sammen med «efficiency assist» bremser og akselererer systemet Q7 i samsvar med de aktuelle trafikkforholdene. «Emergency assist» er en nyhet som stopper bilen og varsler redningstjenestene dersom føreren slutter å respondere.
Bilder
Om Audi
Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.
Følg pressemeldinger fra Audi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Audi
Audi styrker modellporteføljen med helt nye Audi A6 e-tron31.7.2024 13:05:00 CEST | Pressemelding
Audi viser i dag for første gang frem helt nye A6 e-tron. Audi A6 e-tron kommer både som Avant og Sportback, og har en rekkevidde på inntil 751 kilometer. – Vi vet at mange har ventet med stor entusiasme på en fullelektrisk stasjonsvogn fra Audi, etter noen år der SUV har dominert markedet i Norge, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
Nye Audi e-tron GT: Et fullelektrisk mesterstykke18.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
18. juni 2024: I dag lanseres Audi e-tron GT i ny og forbedret versjon. Modellen kommer for første gang i tre ulike varianter; S e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance. – Nye Audi e-tron GT kommer med signifikante forbedringer både i rekkevidde, ytelser og teknologi – og med nye designelementer, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
Verdenspremiere på Audis nye teknologiflaggskip: Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:03:54 CET | Pressemelding
I dag lanserer Audi Q6 e-tron, første bil fra Audi bygget på en plattform utelukkende for elektriske biler i premiumsegmentet. – Audi Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi og setter helt nye standarder innen rekkevidde, ladekapasitet, kjøredynamikk og design, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør Audi Norge.
Oppgradering for Audi Q4 e-tron: Nye funksjoner, bedre ladekapasitet og flere følelser21.9.2023 10:11:21 CEST | Pressemelding
21. september 2023: I forbindelse med en oppgradering vil Audi Q4 e-tron få en rekke forbedringer, blant annet bedre ladeytelse og muligheten for lengre rekkevidde. Kjøreopplevelsen blir dessuten enda hvassere.
Audi viser frem interiøret av Q6 e-tron3.9.2023 21:30:00 CEST | Pressemelding
München 3. September 2023: For første gang viser Audi frem interiøret av Q6 e-tron. Q6 e-tron markerer starten på den største modelloffensiven fra Audi noensinne. – Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil både med tanke på kjøreglede, design og digital brukeropplevelse, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom