Volkswagen åpner karbonnøytralt datasenter i Norge

- Datasenteret vil drives med 100% fornybar norsk vannkraft – noe som sparer mer enn 5800 tonn CO2 per år
- Volkswagengruppen vil bruke datakraften i det digitaliserte utviklingsarbeidet av personbiler fra Volkswagen og Audi.
- Volkswagen fokuserer på økonomiske og miljømessige faktorer i utbyggingen av datakapasiteten – et annet klimanøytralt senter er allerede i drift på Island.
Den maksimale effekten på 2750 kilowatt vil bli brukt av Volkswagen og Audi til høytytende servere, som prosesserer krevende beregninger i den digitale kjøretøyutviklingen. Dette inkluderer simuleringer av krasjtester og virtuelle vindtunelltester.
– Vi støtter digitaliseringen på alle områder innen Volkswagengruppen. Med nye teknologier og digitale samarbeidsformer øker behovet for datakraft i selskapet. Derfor øker vi stadig kapasiteten vår, sier Mario Müller, sjef for IT-integrasjon og tjenester i Volkswagengruppen. – For oss er både økonomiske faktorer og bærekraft sentrale aspekter. Det nye datasenteret i Norge innfrir begge. Driften er konstnadseffektiv og helt klimanøytral, fortsetter Müller.
Beregningene som skal gjøres for Volkswagen og Audi på Rjukan er komplekse og energikrevende. Outsourcing av dette til eksterne datasenter avlaster i stor grad den interne IT-infrastrukturen.
Lokalisering av datasentre i de nordiske landene er gunstig på grunn av den gode tilgangen på miljøvennlig energi, og omgivelser som kan brukes til effektiv kjøling. Det klimanøytrale datasenteret Volkswagengruppen allerede driver på Island (Reykjanesbær) er av omtrent samme størrelse som det norske senteret som nå åpnes, noe som sparer mer enn 6200 tonn CO2 per år.
Volkswagen drifter også datasenter «innenfor fabrikkgjerdene», ved mange av sine nasjonale og internasjonale anlegg. Her brukes beregningskraften primært til forretningskritiske funksjoner, som produksjon, logistikk og salg. Volkswagen stiller høye krav til energieffektivitet også i disse datasentrene. Tiltak som indirekte fri kjøling, justering av kaldtvannstemperaturer og utstrakt bruk av energisparende systemer sørger for energieffektive datasenter også på sentraleuropeiske breddegrader.
Datasenteret på Rjukan er bygget av Green Mountain, som har spesialisert seg på å levere datasenterkapasitet til internasjonale selskaper.
– Vi er veldig stolte av den tilliten Volkswagengruppen viser oss, sier Tor Kristian Gyland, administrerende direktør i Green Mountain. – Vi er trygge på vår strategi med å drifte fleksibel datakapasitet av topp kvalitet ved bruk av utelukkende fornybar energi, avslutter Gyland.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder






Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom