Produktplassering tillates på radio etter endringer i kringkastingsloven

Produktplassering tillates på radio
Hittil har produktplassering bare vært tillatt på tv og i audiovisuelle bestilingstjenester (for eksempel videoblogging på YouTube, TV Sumo og VGTV). Med endringene som nå er vedtatt blir det også tillatt med produktplassering i sendinger på radio. – Vi mener det er positivt at radio ikke skal forskjellsbehandles på dette, slik Medietilsynet også pekte på i sitt høringssvar, sier direktør Mari Velsand. Medietilsynet vil få oppgaven med å føre tilsyn med radiosendinger, slik vi nå har med produktplassering på tv og Youtube.
Programmer som inneholder produktplassering må identifiseres på en tydelig måte ved begynnelsen og slutten av programmet, og når programmet fortsetter etter et reklameavbrudd.
Medietilsynet skal avgjøre om NRK kan ta i bruk nye tjenester
Frem til nå er det Kongen i statsråd som har avgjort om nye tjenester skal innlemmes i NRKs allmennkringkasteroppdrag. Denne oppgaven flyttes nå til Medietilsynet.
– Vi har både erfaring og rutine på å vurdere nye NRK-tjenester, og ser det som naturlig at Medietilsynets ansvar nå utvides til å ta en avgjørende vurdering, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Tidligere har Medietilsynet gjennomgått og behandlet både Trafikkportalen og den digitale radiokanalen P13 da NRK ønsket å lansere disse tjenestene.
NRKs nye tjenester skal vurderes i lys av allmennkringkasteroppdraget, og skal bidra til å oppfylle sosiale, kulturelle og demokratiske behov i samfunnet.
Tilrettelegging for personer med funksjonsnedsettelser
Endringene som nå er vedtatt i kringkastingsloven innebærer også utvidede krav når det gjelder kringkasternes tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne. Frem til nå har loven kun regulert tiltak for å tilrettelegge for personer med hørselsnedsetting. Heretter må norske kringkastere med en samlet seerandel på over fem prosent legge til rette for personer med funksjonsnedsettelser gjennom tiltak som teksting, tegnspråktolking, lydtekst, synstolking og andre teknikker. I tillegg innebærer endringene i kringkastingsloven justeringer i Kringkastingsrådets sammensetning og grunnlag for behandling av saker i rådet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet får utvidet ansvar i kampen mot desinformasjon16.6.2025 12:54:39 CEST | Pressemelding
Et mer omfattende mandat, nye oppgaver og økte ressurser til Medietilsynet foreslås i regjeringens nye strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon.
Medietilsynet har fordelt støtten til lokalkringkasting12.6.2025 08:57:27 CEST | Pressemelding
Drøyt hundre lokale kringkastere har fått til sammen nær 24 millioner kroner når Medietilsynet nå har fordelt tilskuddet til lokale lyd- og bildemedier. Om lag halvparten går til å digitalisere lokalradio.
Medietilsynet: NRK nær å oppfylle nynorsk-kravet i 202411.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK innfridde i 2024 kravet om 25 prosent nynorsk på radio og tv, og var nærmare kravet på nett enn nokon gong tidlegare. Tilsynsrapporten frå Medietilsynet viser elles at NRK i det store og heile oppfylte allmennkringkastingsoppdraget i fjor.
Medietilsynet: Positivt at det vurderes lovendringer for å beskytte barn og unge på nett10.6.2025 12:34:14 CEST | Pressemelding
Mulige lovendringer for å trygge barn og unge i digitale medier, gjennomgang av skadelighetsbegrepet, vurdering av elektronisk aldersverifisering i sosiale medier og strengere regulering av teknologiselskapene. Dette er punkter Medietilsynet trekker fram som viktige i stortingsmeldingen om trygg digital oppvekst, som regjeringen har lagt fram.
To kinofilmer fikk høyere aldergrense etter tilsyn6.6.2025 13:28:10 CEST | Pressemelding
To filmer med premiere denne helgen har fått endret aldergrense fra 9 til 12 år etter tilsyn. Distributørene har selv endret grensen for The Phoenician Scheme og Karate Kid: Legends etter tilbakemelding fra Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom