McDonalds felt i MFU

Forbrukerrådet har klaget inn McDonalds til MFU for å benytte Happy Studio som markedsføring særlig rettet til barn. Happy Studio er en interaktiv app med spill, leker og musikk som benytter produktet Happy Meal som en del av sitt univers i tillegg til at det designmessig har en stor nærhet til produktet. Produktet er særlig rettet til barn
MFU kom allerede i sak MFU 3 i 2014 med et vedtak mot Happy Studio og produktets tilknytning til Happy Meal. I utdrag fra dette vedtaket fremkommer det: Det benyttes samme logo, bortsett fra at ”Meal” er byttet ut med ”Studio”. Måltidsesken er tydelig i designet på Happy Studio, og er innlemmet på ulike måter i aktivitetene som finnes på nettstedet. Gjennom Happy Studio ledes barna inn til et univers med effekter som bygger på /gir klare assosiasjoner til Happy Meal-konseptet. Nettstedet HappyStudio.com/app’en er utformet med tanke på barn. Det har en rekke spill og leker av svært barnslig karakter; utformingen av de animerte figurene er svært barnerettet, og både musikk og aktiviteter appellerer nettopp til barn. Happy Studio må på denne bakgrunn anses som markedsføring særlig rettet til barn under 13 år av Happy Meal.
Ved revisjon av MFUs retningslinjer i 2016 ble det eksplisitt tatt inn et forbud mot interaktive spill særlig rettet til barn.
McDonalds i Norge har tilkjennegitt at det beror på en feil at appen er kommet i norsk versjon og beklager at dette har skjedd.
MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) har felt McDonalds Norge for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer gjennom bruk av Happy Studio. Forbrukerrådets klage er dermed tatt til følge.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet vedtak vedrørende Coca-Cola23.4.2025 10:28:02 CEST | Pressemelding
Coca-Cola er frikjent for utendørsreklame på Oslo Sentralbanestasjon
MFU har fattet vedtak som dels feller og dels frikjenner Sagene Torg9.4.2025 12:28:11 CEST | Pressemelding
Saken gjelder salg av søtsaker med barnslig emballasje og produktutforming.
MFU har fattet 3 nye vedtak som feller leketøysforretninger8.4.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Vedtakene gjelder butikker om inngår i kjedene Lekia, Yes Vi Leker og Extra leker.
MFU har fattet syv nye vedtak, hvilket gir totalt 28 vedtak for 2024.28.2.2025 10:03:31 CET | Pressemelding
I de siste syv vedtakene er fire godkjent og tre i strid med MFUs retningslinjer.
MFU har fattet vedtak som feller Strømmen storsenter og Norsk underholdningsspill AS14.5.2024 14:11:46 CEST | Pressemelding
Saken gjelder utplassering av et lekekonsept med godteri som tilfeldig gevinst.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom