Ikke ta sjansen på å kjøre med vinterdekk om sommeren

På tampen av sommersesongen i fjor gjorde Dekkimportørenes forening målinger av hvor mange som kjørte med vinterdekk flere steder i landet. De viste at nesten hver tredje bilist i Bergen hadde kjørt på piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. I Trondheim hadde 13,5 prosent vinterdekk. I Haugesund hadde 17 prosent vinterdekk. De siste tre foregående årene er det også gjort tellinger i Oslo og omegn. Prosentandelen har variert fra 18,5 til 25.
- Alt for mange satser på å slite ut sine piggfrie vinterdekk i stedet for å legge om til sommerdekk. Spørsmålet er om de vet at de utsetter seg selv og andre for fare, sier Sødal.
Selv på tørr asfalt i sommertemperatur blir bremselengden betydelig lenger med et vinterdekk kontra ett sommerdekk. Enda verre blir det om veien er våt. Faren for å rett og slett skli ut av veien blir også større med vinterdekk på sommerføre. Sommerdekkene er lagd for nettopp sommerføre og gir kort bremselengde i varmt vær, god stabilitet på veien, god drenering av regnvann og gummi som ikke slites for fort av hardt og grovt underlag.
- De piggfrie vinterdekkene er ment for minusgrader og snø. Derfor kommer de til kort på sommerføre, mener Nils Sødal.
Mange fristes til enten å bruke piggfrie vinterdekk som helårsdekk eller til å bruke sommeren til å slite ut vinterdekkene før neste vintersesong.
- Den økonomiske besparelsen kan gi farlige følger. Så legg om til sommerdekk nå når våren er her. Gode og riktige dekk på bilen er en billig livsforsikring, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom