ABB, SINTEF og Fiskerstrand tester brenselceller for verdens første ombygging til en hydrogen hybrid ferge

ABB og SINTEF Oceans laboratorium i Trondheim skal utforske hvordan brenselceller og batterier best kan kombineres for å fungere optimalt på fergeruter. I tillegg testes hvordan disse energikildene best integreres med andre systemer i maskinrommet for Fiskerstrand. Resultatene vil også bidra med innsikt til fremtidig utforming av regelverk for bruk av hydrogen om bord.
Testene vil simulere forholdene fergen forventes å møte på en 10 kilometer lang rute for å sikre at fremdriftssystemet, inkludert brenselcellene, er robust nok for repetitiv bruk med høy belastning.
- Reell innsikt
- Vi forventer å få reell innsikt i hva vi trenger for å levere en ferge med hydrogenbasert brenselcelledrift til vårt HYBRIDskip-prosjekt, sier Kåre Nerem, prosjektleder hos Fiskerstrand. – ABBs kunnskap om systemintegrasjon kombinert med SINTEF Oceans lange erfaring med maritime fremdriftssystemer og SINTEF Industris ekspertise innen brenselcelleteknologi, blir nøkkelen til løsningen her. Dette er nybrottsarbeid og sammen vil vi sikre at løsningen er optimal for den aktuelle ruten og fergen.
HYBRIDskip-prosjektet startet i 2017 og drives av Fiskerstrand. Det støttes av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova gjennom akseleratorprogrammet Pilot-E. Prosjektet skal levere en nullutslippsferge med hydrogen brenselcelle og er planlagt satt i drift på en norsk rute innen slutten av 2020.
- Prosjektet er et viktig steg mot praktisk bruk av hydrogenbaserte brenselceller for maritim fremdrift, forteller Jostein Bogen, produktsjef for energilagring og brenselceller hos ABB. - Brenselceller kombinert med batterier er en sentral del av ABBs bærekraftsvisjon: elektriske, digitale og oppkoblede skip. Den viktigste verdien av testene blir å definere en optimal konfigurasjon av kraftsystemet, slik at både effektivitet og levetid på brenselcellene og batteriene maksimeres.
Kutter klimagasser
ABB og SINTEF Ocean investerte sammen i et maritimt hybridlaboratorium i 2014, og igjen i fjor i en utvidelse med brenselceller for fremtidig utviklingsarbeid. - Sammen med SINTEF Industris hydrogen- og brenselcellelaboratorium vil oppgraderingen av hybridlaboratoriet bidra til ytterligere utvikling, validering og optimalisering av styringen for avanserte, maritime energisystemer, forteller Anders Valland, forskningssjef for maritime energisystemer hos SINTEF Ocean.
- Fasilitetene har blitt en viktig katalysator for evolusjonen av hydrogenbasert kraftgenerering, kommenterer Borgen. - Muligheten for å utføre reelle tester med ulike hybride konfigurasjoner av kraftsystemet akselererer utviklingsprosessen og sikrer at vi lander på optimale løsninger som tilfredsstiller designkriterier og driftsprofil.
Hydrogenbaserte brenselceller er et lovende alternativ for å redusere klimagassutslipp radikalt. Kombinert med den mer etablerte batteriteknologien, kan brenselceller forenkle nullutslippsdrift og samtidig øke skipets aksjonsradius.
ABB og SINTEFs felles utviklingsprogram vil også søke gode løsninger for hydrogeninfrastruktur. I tillegg forventes resultatene fra testene å akselerere Sjøfartsdirektoratets arbeid med regulering, tilrettelegging for og godkjenning av hydrogen som drivstoff.
Nøkkelord
Kontakter
Even FladbergInformasjonssjef
Tel:+47 46 81 44 83even.fladberg@no.abb.comBilder

Om ABB
ABB er en global teknologileder innen elektrifisering og automasjon, som muliggjør en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Ved å kombinere sin ekspertise innen teknologi og digitalisering, hjelper ABB industrier med å prestere på et høyt nivå, samtidig som de blir mer effektive, produktive, bærekraftige og istand til å øke sin konkurransekraft. Hos ABB kaller vi dette "Engineered to Outrun". Selskapet har over 140 års historie og mer enn 105 000 ansatte over hele verden. ABBs aksjer er notert på SIX Swiss Exchange (ABBN) og Nasdaq Stockholm (ABB). www.abb.com
Følg pressemeldinger fra ABB
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ABB
ABB lanserer AMXE Marine Motor – designet for neste generasjons elektriske og hybride fartøy3.6.2025 07:50:06 CEST | Pressemelding
AMXE Marine Motor kombinerer ABBs hittil høyeste effekttetthet med et stillegående, vannkjølt design.
ABB-motor setter ny verdensrekord med 99,13 % effektivitet28.5.2025 12:08:56 CEST | Pressemelding
Verdens mest energieffektive synkronmotor, levert til stålverk i India, forventes å gi en energibesparelse på rundt 61 GWt over en levetid på 25 år, med en tilbakebetalingstid på litt over tre måneder.
Eni velger ABB som hovedautomasjonsentreprenør for en av Storbritannias første industrielle CCS-klynger15.5.2025 11:08:51 CEST | Pressemelding
ABB skal tilby automatiserings-, telekom- og cybersikkerhetsløsninger for transport og lagring av CO2-fangst ved HyNet, et stort industrielt avkarboniseringsprosjekt i Storbritannia HyNet har som mål å redusere utslippene i Nordvest-England med en fjerdedel, og forvandle et energiintensivt produksjonsområde til en industriklynge med lave utslipp Prosjektet vil utnytte ABB Ability™ System 800xA® integrert kontroll- og sikkerhetssystem for å muliggjøre større synlighet og forutsigbarhet
ABB’s PixelPaint gir eksklusive og bærekraftige lakkoverflater til Mercedes-Benz Sindelfingen fabrikken15.5.2025 09:33:07 CEST | Pressemelding
ABBs prisvinnende PixelPaint-teknologi implementert ved Mercedes-Benz-fabrikken i Sindelfingen PixelPaint leverer enestående presisjon og eliminerer oversprøyting, noe som reduserer materialforbruk og utslipp Mercedes-Maybach SL 680 Monogram-serien er den første modellen som får eksklusive og individuelle lakkoverflater muliggjort av PixelPaint ABBs FoU-senter for lakkeringsroboter på Bryne spilte en avgjørende rolle i utviklingen av PixelPaint.
Q1 resultater: Sterk start på året; optimaliserer verdiskapingen gjennom porteføljestyring17.4.2025 09:19:59 CEST | Pressemelding
Ordrer 9,213 millioner dollar, +3%; sammenlignbart1 +5% Inntekter 7,935 millioner dollar, +1%; sammenlignbart1 +3% Driftsinntekter 1,567 millioner dollar; margin 19,7% Operasjonell EBITA1 1,597 millioner dollar; margin1 20,2% Resultat per aksje 0,60 dollar; +22%3 Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter 684 millioner dollar; -6%
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom