Oslo Havn KF bygger elektrisk nullutslipps miljøbåt

Forventet levering er desember 2019. Båten bygges av Grovfjord Mek. Verksted, som tidligere har bygget verdens første fullelektriske oppdrettsbåt. Kontraktssummen er på 23 millioner.
Mediene inviteres til å høre om planene for den nye båten.
Når: Mandag 1. april kl.11
Sted: Utenfor Oslo Havn KFs adm.bygg på Vippetangen, Akershusstranda 19.
Dagens miljøbåt Pelikan vil ligge til kai. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen, teknisk direktør Svein Olav Lunde, daglig leder Bård Meek-Hansen, Grovfjord Mek. Verksted er til stede.
Fjerner mange tonn søppel og kutter utslipp
Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns gamle miljøbåt «Pelikan», som i løpet av 30 års drift har plukket opp omlag 1500 tonn (1,5 millioner kg) søppel og drivgods fra havna.
Oslo Havn skal på sikt bli utslippsfri og er en foregangshavn for utslippsfrie løsninger.
Oslo er heldige som har en ren fjord til glede for mange. Indre Oslofjord er en av landets mest brukte rekreasjonsområder, og viktig for byens friluftsliv.
- Den nye elektriske båten skal bidra til å holde havna ren og fri for søppel, uten selv å forurense luften. Båten vil også sørge for en sikker farled for alle skip og småbåter som ferdes i fjorden, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen, som er stolt av å kunne gi Oslo en utslippsfri havnebåt i miljøhovedstadsåret.
Blant verdens mest miljøvennlige miljøbåter
- At Oslo Havn velger oss til å bygge den nye batterielektriske miljøbåten, er en fjær i hatten for oss. Dette viser at vår strategiske satsing på å bygge opp kompetanse på batterielektriske fartøy har vært riktig og begynner å bære frukter, sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted.
Han legger til:
- Skal vi redusere klimautslippene og redusere konsekvensene av global oppvarming, må vi utvikle og bygge fossilfrie fartøy. Oslo Havn skal ha all ære for at de går foran og bidrar til dette. Vi ser virkelig frem til å samarbeide med dem i utviklingen av den nye miljøbåten som blir, etter hva vi vet, en av de første i sitt slag i verden.
Batteridrift og solceller
Miljøbåten blir 12 meter lang og 7,5 meter bred og bygges i aluminium. Hydraulisk opptakskurv foran (i baugen) vil effektivt kunne plukke søppel fra sjøen. Båten får to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden samt en dekkskran for å løfte tyngre gjenstander på den andre siden. Båten vil drives av to elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller, som sørger for at den enkelt kan manøvrere langs kaiene og plukke søppel i strandsonen og i vanskelige tilgjengelige områder.
Summen av effektive opptaksfunksjoner og gode manøvreringsegenskaper gjør den nye båten mer effektiv enn det gamle.
550kw batterier sørger for at båten kan være i full arbeidsmodus i fire - fem timer. Det tar to timer å lade batteriene. I tillegg har fartøyet solcellepaneler som gir strøm til navigasjonsinstrumenteringen om bord.
Et godt og sikkert arbeidsmiljø for mannskapene er viktig for Oslo Havn KF. God ergonomi var viktig for valg av alle løsninger om bord.
Elektrifiserer havna
Elektriske kjøretøy, på vei og sjø, er Oslo Havns førstevalg. Vi faser over til nullutslippsløsninger. De fleste av havnas biler er elektriske. Oslo Havn gikk i 2018 over til biodrivstoff på havnas båter og de gjenværende dieselbilene. Det reduserte CO2 utslippene med 150 tonn i året.
Kontakt:
Kommunikasjonsrådgiver Oslo Havn KF Trude Thingelstad mob 917 09 287
Havnedirektør Ingvar M. Mathisen, mob 997 40 050
Daglig leder Bård Meek-Hansen, Grovfjord Mek. Verksted, mob 930 59 831
Nøkkelord
Bilder









Dokumenter
Om Oslo Havn KF
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.
Følg pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Havn KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Håndtrykk for grønn korridor1.11.2023 12:08:00 CET | Pressemelding
En maritim samarbeidsavtale mellom byene Oslo og Rotterdam, og én progressiv kunde som satser helhjertet på bærekraft, kan sikre grønn korridor.
Lanserte historisk turguide for Oslo havn26.10.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bli med på sju spennende turer i Oslo havn fra 1600-tallet og til i dag.
Danskebåten og Kielfergen kan få felles havn20.10.2023 09:47:45 CEST | Pressemelding
To nye utredninger viser at samlokalisering og Kielfergen og Danskebåten på Vippetangen, er samfunnsøkonomisk lønnsomt – og gir best klimaregnskap for Oslo.
Havnekassa- hvor er milliardene blitt av?12.10.2023 11:11:29 CEST | Kronikk
De siste ti-årene er store havnearealer utviklet til byformål og Oslo Havn har fått betydelige salgsinntekter. Hvor er det blitt av alle pengene? Ligger de i havnekassa som gullpenger i en kiste? Eller er de allerede brukt opp?
Beredskapshavn vil gjøre byen tryggere10.10.2023 13:04:30 CEST | Pressemelding
Oslo må styrke beredskapen og trenger en ny felles havn for nødetatene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom