Oslo Havn KF bygger elektrisk nullutslipps miljøbåt

Forventet levering er desember 2019. Båten bygges av Grovfjord Mek. Verksted, som tidligere har bygget verdens første fullelektriske oppdrettsbåt. Kontraktssummen er på 23 millioner.
Mediene inviteres til å høre om planene for den nye båten.
Når: Mandag 1. april kl.11
Sted: Utenfor Oslo Havn KFs adm.bygg på Vippetangen, Akershusstranda 19.
Dagens miljøbåt Pelikan vil ligge til kai. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen, teknisk direktør Svein Olav Lunde, daglig leder Bård Meek-Hansen, Grovfjord Mek. Verksted er til stede.
Fjerner mange tonn søppel og kutter utslipp
Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns gamle miljøbåt «Pelikan», som i løpet av 30 års drift har plukket opp omlag 1500 tonn (1,5 millioner kg) søppel og drivgods fra havna.
Oslo Havn skal på sikt bli utslippsfri og er en foregangshavn for utslippsfrie løsninger.
Oslo er heldige som har en ren fjord til glede for mange. Indre Oslofjord er en av landets mest brukte rekreasjonsområder, og viktig for byens friluftsliv.
- Den nye elektriske båten skal bidra til å holde havna ren og fri for søppel, uten selv å forurense luften. Båten vil også sørge for en sikker farled for alle skip og småbåter som ferdes i fjorden, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen, som er stolt av å kunne gi Oslo en utslippsfri havnebåt i miljøhovedstadsåret.
Blant verdens mest miljøvennlige miljøbåter
- At Oslo Havn velger oss til å bygge den nye batterielektriske miljøbåten, er en fjær i hatten for oss. Dette viser at vår strategiske satsing på å bygge opp kompetanse på batterielektriske fartøy har vært riktig og begynner å bære frukter, sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted.
Han legger til:
- Skal vi redusere klimautslippene og redusere konsekvensene av global oppvarming, må vi utvikle og bygge fossilfrie fartøy. Oslo Havn skal ha all ære for at de går foran og bidrar til dette. Vi ser virkelig frem til å samarbeide med dem i utviklingen av den nye miljøbåten som blir, etter hva vi vet, en av de første i sitt slag i verden.
Batteridrift og solceller
Miljøbåten blir 12 meter lang og 7,5 meter bred og bygges i aluminium. Hydraulisk opptakskurv foran (i baugen) vil effektivt kunne plukke søppel fra sjøen. Båten får to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden samt en dekkskran for å løfte tyngre gjenstander på den andre siden. Båten vil drives av to elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller, som sørger for at den enkelt kan manøvrere langs kaiene og plukke søppel i strandsonen og i vanskelige tilgjengelige områder.
Summen av effektive opptaksfunksjoner og gode manøvreringsegenskaper gjør den nye båten mer effektiv enn det gamle.
550kw batterier sørger for at båten kan være i full arbeidsmodus i fire - fem timer. Det tar to timer å lade batteriene. I tillegg har fartøyet solcellepaneler som gir strøm til navigasjonsinstrumenteringen om bord.
Et godt og sikkert arbeidsmiljø for mannskapene er viktig for Oslo Havn KF. God ergonomi var viktig for valg av alle løsninger om bord.
Elektrifiserer havna
Elektriske kjøretøy, på vei og sjø, er Oslo Havns førstevalg. Vi faser over til nullutslippsløsninger. De fleste av havnas biler er elektriske. Oslo Havn gikk i 2018 over til biodrivstoff på havnas båter og de gjenværende dieselbilene. Det reduserte CO2 utslippene med 150 tonn i året.
Kontakt:
Kommunikasjonsrådgiver Oslo Havn KF Trude Thingelstad mob 917 09 287
Havnedirektør Ingvar M. Mathisen, mob 997 40 050
Daglig leder Bård Meek-Hansen, Grovfjord Mek. Verksted, mob 930 59 831
Nøkkelord
Bilder









Dokumenter
Om Oslo Havn KF
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.
Følg pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Havn KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Yilport Oslo fyller 10 år3.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter en tøff start er Yilport Oslo nå en av verdens mest effektive og miljøvennlige containerterminaler.
Slik ser Danskebåten ut nå29.1.2025 12:43:11 CET | Pressemelding
Den nyrenoverte Danskebåten MS «Nordic Pearl» anløp Oslo for første gang onsdag.
Åpnet landstrømanlegg for cruiseskip på Revierkaia24.9.2024 16:07:49 CEST | Pressemelding
Oslo Havn markerte tirsdag en viktig milepæl i havnas grønne omstilling, med offisiell åpning av det nye landstrømanlegget for cruiseskip.
Åpner landstrømanlegg for cruiseskip på Revierkaia24.9.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Oslo Havn markerer tirsdag 24.9 kl 13 en viktig milepæl for Oslo kommune og havnas grønne omstilling, med offisiell åpning av det nye landstrømanlegget for cruiseskip.
Folkefest på Oslo havnelangs1.9.2024 21:03:51 CEST | Pressemelding
Glade barn, spennende båter, musikk og morsomme aktiviteter: Stemningen var sydende på Oslo havnelangs søndag. Her kan du se noen av bildene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom