Den forsvunne diamanten har solgt en million spill i Norge!

– Hemmeligheten bak dette spillets store suksess er at det engasjerer alt fra en liten pode til bestemor i familien. Det er et klassisk familiespill som alle har glede av å spille, sier Arnesen.
Oppfunnet i Finland
Den forsvunne diamanten ble oppfunnet av den finske spilldesigneren og reklamemannen Kari Mannerla i 1951. Utgangspunktet var historien om verdens største diamant, «Afrikas stjerne», og et gammelt kart over Afrika.
Mannerla fant de mest eksotiske steder og tegnet fremkomstruter både til lands og til vanns. samt gjennom lufta - over hele det afrikanske kontinentet - og dermed lå spillebrettet klart.
– Det som skilte Den forsvunne diamanten fra andre spill var at spillerne selv bestemte hvilken vei de skulle flytte brikken, forteller Arnesen.
Underholder alle
I tillegg skulle spillebrikkene blandes før hver runde og plasseres tilfeldig utover feltene. Dermed kunne spillerne aldri vite hva som skjulte seg under brikken de landet på, og det er ikke minst dette som gjør spillet like spennende for store og små den dag i dag!
– At vi til nå har solgt en million Diamanten-spill er utrolig gøy, sier direktør Kjell Frostrud Johnsen i Egmont, og ikke minst at et analogt brettspill holder seg så godt i konkurransen med data-, mobil- og nettspill. Frostrud Johnsen tror suksessen til spillet skyldes at det bringer hele familien til sammen, i tillegg til at det er underholdende og engasjerende.
– Når en ellevill yngstemann helt fortjent går av med seieren etter en hektisk diamantjakt i Afrika, da har man fått en velfortjent pause i hverdagen, sier Frostrud Johnsen.
Det er ikke bare i Norge dette spillet er så populært. Det er oversatt til hele 16 språk og hjemlandet Finland har salget rundet to millioner.
Nøkkelord
Kontakter
Tonje TornesPressekontakt
Tegneserier og barnebøker
Bilder
Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
Hva er det Messi, Yamal og Ødegaard har til felles?11.4.2025 14:14:35 CEST | Pressemelding
Nå vil en av Norges største fotballprofil lære barn og ungdom de råeste triksene til proffene, med sin bokutgivelse «Fotballskills – lær deg proffenes beste triks og finter».
Ny innholdsansvarlig for magasinet Jakt11.4.2025 10:49:02 CEST | Pressemelding
Stian Valderhaug er ansatt som innholdsansvarlig for magasinet Jakt i Story House Egmont. Valderhaug har lang erfaring som magasinmaker, og kommer fra stillingen som digital redigerer i Klikk.
Bakeren og Kokken fortsetter å vokse – oppnår rekordomsetning i 20243.4.2025 09:17:29 CEST | Pressemelding
Bakeren og Kokken, som er ledende i Norden innen kjøkkenmaskiner, redskaper og interiør til kjøkkenet, oppnådde i 2024 sin høyeste omsetning noensinne og en kraftig økning i lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til 966 millioner SEK (816), og driftsresultatet (EBITDA) til 42 millioner SEK (33)
Story House Egmont Norge tilbake med gode tall13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Story House Egmont i Norge kan glede seg over et godt resultat for fjoråret. Resultatregnskapet for 2024 viser et overskudd (EBIT) på 34 mill. NOK.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom