Fleksible hurtigladestasjoner: "powerbanks for elbiler"

Millioner av mennesker kjenner konseptet: Når smarttelefonen går tom for energi, har de en «powerbank» parat – et større, men mobilt batteri, som gir den tiltrengte energien til en eller flere telefoner.
Volkswagens hurtigladesøyler virker etter samme prinsipp: Med en energikapasitet på 360 kWh og DC-hurtigladeteknologi med 100 kW effekt, vil batteriene til de kommende MEB-modellene fra Volkswagen kunne lades fra 0 – 80 % på rundt en halv time fra slike ladesøyler.
To bruksmåter: Med eller uten strømforsyning
Volkswagen forespeiler to alternative måter å bruke ladesøyler på: Som frittstående, mobile enheter, byttes ladesøylen ganske enkelt ut med en ny når energinivået faller under en definert grense. Alternativt kan søylene knyttes permanent til strømnettet, og da lades de selvsagt kontinuerlig opp – når det er gunstig for den totale belastningen av nettet.
I den europeiske kraftmiksen, utgjør vind- og solenergi en stadig større andel. En utfordring med disse energikildene, er at den produserte energien må nyttiggjøres med det samme. Med ladesøyler som mellomlager, derimot, vil det være mulig å lagre denne typen rein, fornybar energi for bruk når de elektriske bilene trenger det.
Ett batteri – to liv
De fleksible hurtigladesøylene er faktisk bærekraftige i dobbel forstand. Batteripakkene i søylene er i nær teknisk slekt med de kommende batteriene i ID.-familien. Dette konseptet gir ikke bare fordeler i form av skalerbarhet i versjoner med ulik kapasitet – det muliggjør samtidig gjenbruk av eldre batterier fra ID.-modellene.
Når et høyvoltsbatteri i et kjøretøy er redusert mer enn den gitte toleransen i forhold til nybilytelsen, blir det byttet ut. Da gjennomgår batteriet en omfattende test. Battericeller som faller igjennom i denne testen, blir resirkulert, mens battericeller som består kvalitetskravene kan få et nytt liv i en mobil ladesøyle.
– Vi arbeider med et konsept for resirkulering av råmaterialene i batteriene. I den planlagte pilotlinjen i Salzgitter ligger gjenvinningsgraden på 57%. Målet på sikt er å kunne gjenvinne 97% av råstoffene i utrangerte batterier, sier Thomas Tiedje, leder for teknisk planlegging i Volkswagengruppens komponentavdeling.
Produksjon fra 2020
Prototyper av de fleksible hurtigladesøylene vises på bilutstillingen i Genève 5. – 17. mars. Fra 2020 starter produksjonen i Volkswagens fabrikk for komponenter i Hannover, og vil dermed komme på markedet parallelt med den nye ID.-familien.
– Også i Norge er denne typen «powerbanks» meget interessante. De vil kunne gi lademuligheter der infrastrukturen i strømnettet er for dårlig til å bygge faste hurtigladepunkter, og vil kunne være med å avhjelpe problemet med peak-belastninger på nettet. Disse ladesøylene kan dermed utgjøre en viktig brikke i den storstilte utbyggingen av ladeinfrastruktur vi står overfor nå, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder




Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom