Peugeot e-208 – helt elektrisk

Peugeot 208 bygges på PSAs siste modulære plattform CMP (Common Modular Plattform). Denne plattformen er tilpasset både elektriske biler og biler med forbrenningsmotor.
Peugeotimportøren hos Bertel O. Steen vil ta inn 208 med bensinmotor, men den soleklare volummodellen blir selvfølgelig helelektrisk.
- Vi er svært glade for å kunne lansere en ny elektrisk bil i det norske markedet. Peugeot e-208 er som skapt for Norge med lang rekkevidde, varmepumpe og hurtiglader! Dessuten tror vi rett og slett utseendet vil gi reservasjonsløsningen en kick-start 5. mars, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
e-208
Den elektriske modellen blir tilgjengelig fra lansering og kommer med en motor på 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. For å kunne tilpasse bilen til førerens behov er den utstyrt med tre kjøreprogrammer:
• Eco: for optimal rekkevidde
• Normal: optimal innstilling for daglig kjøring
• Sport: hvor ytelser og opplevelser har prioritet. Maksimal effekt og dreiemoment som gir en akselerasjon fra 0 til 100 på 8,1 sekunder
Det finnes også to bremsemoduser for maksimal regenerering av energi.
- Dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA. Innen 2025 skal alle modellene finnes i minst en elektrifisert versjon, sier Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen.
OPPVARMING
e-208 er utstyrt med en varmer på 5 kw samt en varmepumpe. Varmepumpe er en effektiv måte for å oppnå god kupétemperatur, samtidig som rekkevidden forringes minst mulig. Innstillinger for oppvarming kan programmeres via skjermen i bilen eller via Peugeots app.
LADING
e-208 er konstruert slik at plassen innvendig og i bagasjerommet er identisk som modellen med bensinmotor. Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer i tillegg til god plass, også en fordelaktig vektfordeling.
Batteriet har kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer i henhold til WLTP.
Lading hjemme med veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.
Ved hjelp av en Peugeot-app kan man stoppe og starte lading ved behov, samt sjekke status på batteriet.
BENSINMOTOR
208 kommer også med Peugeots velkjente 1,2-liters Puretechmotor med henholdsvis 75, 100 og 130 hestekrefter. Den minste motoren leveres kun med manuell girkasse, mens de to største kan leveres med 8-trinns automatgir.
UIMOTSTÅELIG
Nye 208 er både lengre, lavere og bredere enn dagens modell. Peugeot har jobbet med et uttrykk som fester seg og bilen har mange i øyenfallende detaljer. Det skal være både rent, sportslig og diskré på en gang.
LED-signaturen med tre klør i frontlyktene er noe man legger lett merke til. Ellers har biler med høyere utstyrsgrad mange sorte detaljer – grill, lister i skjermbuene, mellom baklysene og vindusrammene. Ser du en «e» på C-stolpen er det den elektriske varianten det er snakk om. Toppnivået, GT, er kun tilgjengelig i elektrisk versjon.
I tillegg til eksisterende farger leveres 208 i tre nye. Det er Faro gul, Vertigo blå og rød Elixir med effektlakk som skaper refleksjoner.
i-Cockpit
Peugeot har til nå solgt over 5 millioner biler med i-Cockpit. Forrige 208 har også i-Cockpit, men det er kraftige oppgraderinger i den nye modellen. Avhengig av utstyrsnivå, så er 208 utstyrt med en skjerm over rattet som viser informasjon i et to-lags hologram. Du har to lag med informasjon hvor det som til enhver tid er viktigst vises nærmest sjåføren. Sekundærinformasjonen ligger i hologrammet bakenfor.
Dashbordet består av materialer med høy kvalitet og valget av stoffer og skinn gir en eksklusiv følelse. Den har Adamite kontrastsømmer i setene, 8 farger på stemningslyset, sportsseter og aluminiumspedaler.
e-208 GT har i tillegg Alcantara Greval grey stoff med 3D-sømmer i strekkmetallmønster og 17-tommers felger med slipte designelementer innsatt i eikene.
ASSISTANSESYSTEMER
• Adaptiv cruisekontroll med Stop&Go
• Filholderassistent
• Full parkeringsassistanse
• Nødbremsassistanse
• Aktiv filskiftevarsling
• Fjernlysassistanse
• Fartsgrensevarsling og anbefaling om riktig fart
• Utvidet skiltgjenkjenning
• Blindsonevarsler
208 og e-208 vises på bilmessa i Geneve 5. mars. Reservasjonsløsing for e-208 slippes løs 5. mars for norske kunder.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Nøkkelord
Kontakter
Stein PettersenPR og informasjonsdirektør Stellantis Norge
Tel:+4790080436stein.pettersen@bos.noBilder
Lenker
Om Stellantis Norge
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Nye Jeep Compass er klar for produksjon4.3.2025 11:04:54 CET | Pressemelding
Den nye elektriske Jeep Compass nærmer seg – her er noen flere bilder i forkant av den endelige avdukingen.
Opel Corsa Electric under 300.000 kroner3.3.2025 09:44:09 CET | Pressemelding
Det har blitt enda enklere å velge en av Europas mest solgte småbiler, når prisen på en godt utstyrt Corsa Electric GS reduseres fra 333.900 til 298.900 kroner pluss levering.
Bertel O. Steen Trondheim er årets Peugeot-forhandler11.2.2025 15:34:50 CET | Pressemelding
Peugeot-gjengen hos BOS Trondheim utmerket seg som Norges beste i 2024.
FIAT 600 RED: Det søte liv til under 320.000 kroner23.1.2025 09:34:18 CET | Pressemelding
Nå får også storebror i FIAT-familien, 600e, sin RED-utgave.
Nye Opel Mokka Electric fra 333.90021.1.2025 07:58:48 CET | Pressemelding
Opel fortsetter demokratiseringen av teknologi og lanserer en oppgradert og godt utstyrt utgave av Opel Mokka Electric GS til 333.900 kroner. Det er en reduksjon i prisen med 25.000 kroner, sammenlignet med den utgående Ultimate-modellen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom