Fersk test fra NAF: Takboks tapper elbilen for strøm
NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker når du kjører med takboks på bilen. Testbilene var Volkswagen e-Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor. Det har lenge vært en uskreven regel at forbruket øker med 5-10 prosent når man kjører med takboks. NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker, og om forbruket øker likt på en elbil og en bensinbil.
- Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal.
Elbilen dårligst ut
Takboksene som ble benyttet i testen var Thule Motion XT XL og Skiguard 830 Touring. Testen ble utført på en motorveistrekning på 7 mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 km/t. Rett og slett en typisk transportetappe til hytta.
Testen bestod av tre turer, hvor hver bil ble kjørt med to type takbokser og en tur ble gjennomført uten takboks. E-Golfen ble ladet til 80 prosent batterikapasitet før hver tur.
Uten takboks lå forbruket på 1,79 kWh/mil på e-Golfen, mens gjennomsnittsforbruket for e-Golfen på de to testene med takboks var 2,125 kWh /mil. Det er en økning i forbruket på hele 19 prosent.
- E-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at takboks reduserer rekkevidden så mye, mener Sødal.
Stasjonsvognen øker som forventet
Forbruket til stasjonsvognen uten takboks var 0,75 l/mil, et forbruk som helt som forventet for motorveiskjøring på vinterstid.
For Skoda Octavia’en var gjennomsnittsforbruket 0,815 l/mil med takboks. Det er en økning i forbruket på 9 %.
- Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen. Men å kjøre med takboks er veldig utslagsgivende på strømforbruket hvis du kjører en liten elbil. Det er det greit å være bevisst på, så man vet om man må legge inn et ladestopp på vei til hytta, avslutter Nils Sødal.
Testresultater
Takboks | Bil | Forbruk | |
Tur 1 | Skiguard | VW e-Golf | 2,12 kWh |
Thule | Skoda Octavia | 0,84 l/mil | |
Tur 2 | Thule | VW e-Golf | 2,13 kWh |
Skiguard | Skoda Octavia | 0,79 l/mil | |
Tur 3 | Uten takboks | VW e-Golf | 1,79 kWh |
Uten takboks | Skoda Octavia | 0,75 l/mil |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noCamilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Slukking av 2G må ikke bli en ny DAB-overgang8.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Allerede i 2025 vil Norge stenge 2G-nettet. Det er tidligst i Europa. Andre land i Europa har valgt å vente til nærmere 2030. – Dette kan gå utover trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Køkaos i Oslo: Koster 1,2 millioner i minuttet6.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Køene i og rundt Oslo koster 16 millioner kroner om dagen for bilistene i tapt tid. Bare ett minutt mer i kø øker kostnaden med 1,2 millioner kroner. – Trengsel har en høy pris. Kostnaden for samfunnet blir store når køene vokser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Trafikksikkerhet: 2 av 10 biler er eldre enn 16 år2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske biler har i snitt blitt to år eldre siden årtusenskiftet. - Dette er ikke bra for hverken trafikksikkerheten eller miljøet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Dårlig bilsalg gir frykt for elbil-brems29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I første kvartal i år er det solgt 4158 færre elbiler enn i 2023. – Vi frykter usikkerhet rundt elbilfordelene kan være med å bremse bilsalget, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
6 av 10 barnefamilier vil ha elbil25.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen er stor blant barnefamiliene. – Langt flere barnefamilier vil ha en elbil som sin neste bil enn befolkningen for øvrig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom