Slik blir reiseåret 2019

Endret reisemønster – Alle piler peker mot Tyrkia
En av de største endringene vi ser for 2019 er forandringer i nordmenns reisemønster – Der man tidligere planla reiser i god tid, blir reisene I 2019 bestilt mye tettere opp til avreise. Flere muligheter enn noen sinne, lave priser og økt behov for fleksibilitet er hovedgrunnene til disse endringene.
Den andre store endringen vi ser er hvor vi ønsker å reise, særlig i sommermånedene. Spania og Mallorca har lenge vært våre mest populære destinasjoner. Neste år ser vi at norske og nordiske reisende heller velger Tyrkia og Hellas. Tyrkia gjør det ultimate comeback og TUI forventer ytterligere 60% vekst neste år. Det forventes også noe endring i reisende fra Bulgaria til Tyrkia. For vinteren forventes ytterligere vekst I interessen for Thailand.
2019 blir også det året da satte feriereiser på 1 til 2 uker erstattes av mer fleksible løsninger. Dagens kunder ønsker å kunne utnytte fridagene på en annen måte og legge opp langhelger og badeferie med mer fleksibilitet.
Økt etterspørsel etter skreddersydde hoteller
Selv om vi nordmenn er svært bereiste så foretrekker vi fortsatt enkelhet og forutsigbarhet. TUIs egeneide konsepthoteller ligger fortsatt øverst på topplisten og vi forventer vekst i segmentet for 2019. Særlig barnefamilier velger disse løsningene, vi ser også den same trenden for barnefrie hoteller for voksne. På bakgrunn av trendene vi ser vil TUI åpne 15 nye egeneide konsepthoteller I 2019. TUI har sitt største hotelltilbud noen sinne sommeren 2029, med blant annet 6 nye TUI Blue-hoteller og nye TUI Family Life Kaya Side i Tyrkia. I tillegg vil 9 nye hoteller lanseres for vinteren 2019/2020.
Cruise med kids
Interessen for cruise-ferie vokser i Norden, det samme gjør interessen for helsereiser og ekstraordinære opplevelser. Vi forventer sterk vekst i denne typen cruise-ferier i året som kommer. Trenden viser også at Middelhavet er mest populært, med Karibien på en sterk andreplass.
Cruise-ferie har tradisjonelt vært mest populært blant voksne som reiser alene, men vi ser et interessant generasjonsskifte for 2019. Stadig yngre reisende velger denne ferieformen og vi ser allerede en vekst i Norden på 32 %, yngre familier med barn står for store deler av denne veksten.
Mer app-shopping
Det er et velkjent faktum at Norden leder an innen digitale løsninger og utvikling, det samme gjelder reisesektoren. Andelen nettbasert salg hos TUI er i dag på ca. 90 %, mens det i andre europeiske TUI-markeder fortsatt ligger på bare 10 %. Mens handlekurvene i tradisjonelle butikker krymper er shopping på nett og i app voksende. TUI har aldri solgt flere reiser og opplevelser via mobil og trenden vil øke i 2019.
Bærekraft
Bærekraftige reisemuligheter vil ha desidert størst vekst de kommende årene, og vi vil se endringer allerede i 2019. Ifølge en undersøkelse gjort av TUI, sier 7 av 10 kunder at de er villige til å gjøre livsstilsendringer til fordel for miljøet. Gode vaner vil påvirke feriemulighetene som tilbys, og miljøsertifiserte hoteller, øko-resorts og mer bærekraftige utflukter vil drive preferansene i 2019. Over 50% av TUIs kunder valgte miljøsertifiserte hoteller i 2018, dette forventes å øke i det kommende året.
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonsansvarlig i TUI
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder




Om TUI Norge
TUI (Tourist Union International) er den ledende reiseoperatøren i verden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Ferieoppførselen vi helst ikke vil innrømme14.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
– Jeg håper det ikke skjuler seg store mørketall her, sier kommunikasjonssjef i TUI Anne Mørk-Løwengreen. Reiseoperatøren har nemlig spurt nordmenn om hvordan de oppfører seg på ferie.
TUI lanserer to nye reisemål i Portugal10.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Denne sommeren kan nordmenn oppdage to nye perler langs den portugisiske rivieraen. TUI utvider sommertilbudet med Cascais og Estoril.
Flere nordmenn velger eksotisk i sommer7.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
– En klassisk Syden-reise er fortsatt mest populært, men 57 % flere velger en litt lengre flyreise til et mer eksotisk reisemål denne sommeren, sier kommunikasjonssjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.
Ukas tall fra TUI: 33 9454.7.2025 12:01:03 CEST | Pressemelding
Hver uke presenterer vi et tall som beskriver verdens største reiseoperatør TUI på en aller annen måte. Tallet denne uka er 33 945.
Rydder 400 kilo søppel fra strendene på Rhodos30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hver gang TUI Junior Academy rydder strender på Rhodos, fjerner de i snitt 400 kilo plast og annet søppel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom