Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet: Vedtas jernbanepakke fire, er det ingen vei tilbake

Etter å ha gjennomført jernbanepakker som pålegger å dele opp infrastruktur og trafikkselskap, full konkurranse i godssektoren, og full liberalisering av grenseoverskridende persontrafikk, skal nå all persontrafikk konkurranseutsettes.
Muligheten for å føre en nasjonal jernbanepolitikk, tenke helhet og integrert jernbane vil være umulig med jernbanebakke fire. Stortinget kan ikke velge en annen politikk, sjøl om et flertall i folket og på Stortinget skulle ønske det.
De tradisjonelt EU-kritiske partiene har hele tida sagt nei til å innføre EUs jernbanepakker. Nå sier også Arbeiderpartiet nei til å innføre EUs jernbanepakke fire, og velger å gå mot en obligatorisk konkurranseutsetning og privatisering. Fagforbundets landsstyre vil sterkt oppfordre KrF til å sikre flertall for at kontrollen over norsk jernbane skal ligge i Norge, når Stortinget fatter sin avgjørelse på nyåret.
Norge er pålagt gjennom EØS-avtalen å gjennomføre EUs jernbanepakker, dersom Stortinget ikke vedtar å reservere seg mot EUs pålegg. Stortingsflertallet kan si nei til pakka, altså legge ned veto mot EØS-avtalen.
Mindre trafikk og tapte penger
Etter å ha gjennomført jernbanepakker som pålegger å dele opp infrastruktur og trafikkselskap, full konkurranse i godssektoren, og full liberalisering av grenseoverskridende persontrafikk, konkurranseutsettes nå også all persontrafikk (unntatt Flåmsbana). Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalslinja sto først for fall.
Så langt har ingen av jernbanepakkene gitt mer trafikk på jernbanen. De har kun ført til økte offentlige kostnader og overføring av offentlig kapital til private. Siden innføring av jernbanepakke to (full konkurranse i godssektoren) i 2007 har det gått dårlig for godstrafikken.
Enkelte spår en snarlig død for gods på bane. På Sørlandsbanen kutter CargoNet to av fire avganger. Det betyr 5000 flere lastebiler over på veiene i stedet. I desember 2018 gikk det aller siste godstoget på Raumabanen. Gods på bane reduseres nå med nesten 30 prosent.
Penger i lomma på privat eier
NSB leverer årlig utbytte til staten. I år har de betalt inn 225 millioner. I 2016 leverte de omtrent 600 millioner og samlet de siste fire årene før oppdelingen av NSB- konsernet leverte NSB 1,5 milliard i utbytte til staten. Omtrent ti prosent av NSBs overskudd kom fra Sørlandsbanen. Go Ahead vil ikke levere utbytte til den norske stat, men til eier David Brown. Dette er tapte penger for Norge. Penger som kunne vært brukt til mer jernbane.
Takket være dagens regjering har de fleste jernbaneansatte gått betydelig ned i lønn i form av reduserte pensjoner.
Fagforbundets landsstyre støtter Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund i kampen for min og din jernbane, og mot Jernbanepakke fire.
Nøkkelord
Kontakter
Kjell-Erik KallsetKommunikasjonssjef
Tel:+47 952 28 158kjell-erik.kallset@fagforbundet.noBilder

Om Fagforbundet
Fagforbundet er LOs største forbund, med over 415 000 medlemmer. Vår hovedoppgave er å sikre medlemmene gode og trygge lønns- og arbeidsvilkår. Som landets største arbeidstakerorganisasjon har vi også tyngde og politisk gjennomslagskraft til å styrke og videreutvikle velferdsstaten.
Følg pressemeldinger fra Fagforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fagforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fagforbundet
Reagerer på at PBL åpner for å ikke ha tariffavtale18.12.2025 15:20:02 CET | Pressemelding
PBL (Private Barnehagers Landsforbund) har i dag hatt ekstraordinært landsmøte der det er åpnet for å ha barnehager uten tariffavtale. Det reagerer Fagforbundet og Utdanningsforbundet sterkt på.
LANGVAKTSAVTALE: Fagforbundet sikrer to timer lønnet pause ved langvakter og et tillegg på 500 kroner per arbeidet langvakt i helgen.11.12.2025 15:00:00 CET | Pressemelding
– En slik sentralt framforhandla langvaktsavtale vil være nyttig for våre lokale tillitsvalgte. Mange ønsker seg mulighet for å etablere langvakter. Det argumenteres ofte for at dette kan løse bemanningsutfordringer og styrke muligheten for heltid, sier Line Tollefsen, nestleder i Fagforbundet.
Ny hovedavtale for KS-området5.12.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
LO Kommune, Unio og YS og KS er enige om å anbefale en ny hovedavtale for perioden 1.1.2026 - 31.12.2029. Den nye hovedavtalen gir blant annet bedre rettigheter for tillitsvalgte i turnus, og tilrettelegger enda bedre for partssamarbeid i omstillingsprosesser.
Frykter at folk med lav digital kompetanse ikke får informasjon under en krise4.12.2025 14:44:17 CET | Pressemelding
Regjeringa har nylig lagt fram forslag til ny postlov som nå er på høring, der det foreslås å redusere postombæringen fra annenhver dag til én dag i uka. Men de forstår ikke hvilket potensiale det eneste landsdekkende fysiske distribusjonsnettet har. Det bekymrer Fagforbundet.
Fagforbundet om ny postlov: – Vil svekke beredskapen i en urolig tid7.11.2025 13:42:30 CET | Pressemelding
Regjeringas nye utkast til postlov vil svekke Posten og dermed samfunnssikkerheten. – Vi er skuffa over at regjeringa ikke inkluderer en dørterskeltjeneste. I praksis innebærer dette en nedbygging av kritisk infrastruktur, sier Cathrine Ertsås, leder i Fagforbundet Post og finans.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
