Rekordhøyt salg av norske epler

- Kundene elsker norske epler, og i år har den solfylte og varme sommeren sørget for at de norske eplene har blitt ekstra søte og gode på smak. Det har ført til et rekordhøyt salg av de norske eplene i NorgesGruppens butikker, sier Pål Westby, kategorisjef frukt og grønt i NorgesGruppen.
I 2018 selges det 3000 tonn norske epler i NorgesGruppens butikker, og sammenliknet med 2500 tonn i 2017. En siste levering av 80 tonn ventes til NorgesGruppens butikker i neste uke, men etter det er lagrene tomme. Det vil si at neste uke er antakeligvis den siste uken hvor det er mulig å få tak i norske epler i NorgesGruppens butikker.
- Vi kunne nok ha solgt ytterligere 500-600 tonn norske epler, selv når tollen på importerte epler fjernes. Dette får vi dessverre ikke prøvd, rett og slett fordi det er tomt for epler, fortsetter Westby.
NorgesGruppen har i år solgt de norske eplene i en mer bærekraftig emballasje, helt uten plast. Eplene har blitt solgt i papirpose, en 6-pakk i papp eller i løsvekt. Dette er løsninger som har blitt tatt godt imot av kundene.
Smaksrik avling
Frukt og bær får en god smak og gjennomgående høy kvalitet av mye sol og varme. Sesongens epler har derfor hatt en høyere sukkerprosent enn vanlig, som gir en smak som de fleste som opplever som god. Kombinasjonen av høyt syrenivå i de norske eplene og høy sukkerprosent gir en friskere og bedre smaksopplevelse enn av de importert eplene. Gunstig utvikling på farge og aromastoffer har i tillegg bidratt til å løfte smaksbildet på de norske eplene etter perioden med mye sol og varme.
Samarbeid på tvers av verdikjeden
Den varme og tørre sommeren har skapt store utfordringer for en rekke frukt- og grønnsakssorter på grunn av tidlig modning, men trær er mer robuste enn småplanter når de utsettes for tørke. Tørken gjorde allikevel utslag på volumet av årets eple-avling, og førte til et dårligere sorteringsresultat (flere epler med skader) enn normalt. På tross av det kan vi vise til rekordhøye salgstall i butikkene.
- Årets rekordhøye salg av norske epler er nok et bevis på at tett samarbeid i hele verdikjeden er viktig. Høyt omsetningstempo har for eksempel vært viktig for å kontrollere svinnet, så varene ikke blir gamle før de blir solgt. Dette er et område hvor hele verdikjeden jobber bedre og bedre sammen, sier Knut Amund Surlien, sentral kulturansvarlig for kjernefrukt i Gartnerhallen.
Discovery, Summerred, Rød Gravenstein og Rød Aroma er eplesortene som det dyrkes mest av i Norge.
Kontakter
Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen
Tlf: +47 900 79 888
Pål Westby, kategorisjef frukt og grønt i NorgesGruppen
Tlf: +47 901 48 777
Bilder

Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom