If kåret til best på kundeservice - igjen

Hvert år spør Kantar TNS titusenvis av nordmenn hvem som leverer best kundeservice her i landet. Nå har de avgitt sin dom, og resultatet ble offentliggjort under Kundeservicedagene på Fornebu i går. If vant i kategorien forsikring, i hard konkurranse med Gjensidige og Sparebank 1.
I fjor vant If prisen i forsikringsklassen, samt prisen for Årets beste kundeservice, uansett bransje.
- I dag vil vi først og fremst si tusen takk til kundene våre som gir oss slike fantastiske tilbakemeldinger. Vi har 360 medarbeidere og hvert år har vi nesten 2 millioner kontakter med kundene våre. De siste årene har vi gjort store endringer i hvordan vi jobber. Det er så gøy at dette også blir verdsatt av kundene våre, sier Tove Skarsheim, leder for kundesentrene i If.
Tove vant også prisen for Årets kundeserviceledelse. Hun sier hennes team har jobbet hardt med å endre fokus fra salg til rådgivning, og sette kundens behov i sentrum. Resultatet er mer fornøyde kunder og mer fornøyde medarbeidere.
- Vi har som mål at de ansatte skal være best på rådgivning, slik at kunden blir riktig forsikret – hverken mer eller mindre. Vi trenger ikke selgere som kun selger, vi trenger rådgivere som hjelper kundene med å dekke deres virkelige behov, sier Skarsheim.
I begrunnelsen fra Kantar TNS, legges det vekt på Ifs gode kundedialog.
– If er veldig flinke til å tørre å være personlige og ha sin egen identitet i digitale kanaler. De svarer raskt på henvendelser, og de vet hvem du er og hva du har spurt om tidligere. Selskapet legger vekt på å ha lav terskel for å ringe opp kunder direkte når det er mest hensiktsmessig. De har også turt å fjerne bonusordninger for selgere, og heller ha fullt fokus på å gjøre kundene tilfredse. Dermed vektlegges kvalitet foran kvantitet, og det gjenspeiler seg i resultatene, sier Finn Olav Sveinall, seniorrådgiver i Kantar TNS.
If har som tydelig mål å gjøre stadige endringer som kommer kundene til gode. Den siste endringen var forenkling av bilbonusordningen, som gjør det billigere og mer rettferdig for kunden å bruke forsikringen ved en skade.
- Det er ikke bare Kundesenteret og Skadesenteret som bidrar til gode kundeopplevelser. Alle avdelinger jobber målrettet for å forbedre kundereisen i If, og vi har fått gjennomført veldig mange endringer i år, sier Tove Skarsheim.
Resultatet i kåringen er basert på KSindeks. Dette er Norges største undersøkelse om kundeservice, og den eneste hvor kundene spørres direkte om hvordan de opplevde kundeservicen til selskapet de sist har vært i kontakt med i løpet av de siste 14 dagene. Kantar TNS spør 40 000 kunder hvert år og får 20 000 svar fra personer som har vært i kontakt med et selskap. Prisen deles ut av Kantar TNS i samarbeid med Tekna og teknologileverandøren Loxysoft.
Kantar TNS har gjennomført KSindeks siden 2010, og kvaliteten på norsk kundeservice blir stadig bedre, med bank/finans- og bilbransjen som enere.
Nøkkelord
Kontakter
Jon BergeInformasjonsdirektør
Tel:+47 905 98 680jon.berge@if.noBilder

Om If
If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter.
Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye.
If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Nordmenn robbes på stranda23.7.2025 07:03:01 CEST | Pressemelding
Langfingrede tyver rapper med seg dyre solbriller, mobiler og andre verdisaker under bading. Spanske strender peker seg ut, men tyveriene skjer også i Norge, ifølge If Europeiske Reiseforsikring.
Stor økning av krasj i rundkjøringer21.7.2025 07:06:42 CEST | Pressemelding
Norske sjåfører takler å kjøre i rundkjøringer dårligere enn før, viser skadestatistikk.
If mottar skademeldinger om frostskader i juli16.7.2025 07:19:53 CEST | Pressemelding
Forsikringsselskapene får inn frostskader fra hytter og fritidshus midt på sommeren.
Bare én måte å unngå bilinnbrudd på i ferien14.7.2025 07:45:00 CEST | Pressemelding
Nettbrett, dyre merkeklær og -solbriller på utstilling i bilen frister tyvene. Innbrudd i feriebilen skjer både innenlands og utenlands, advarer forsikringsselskapet If.
Barn skader tennene på trampolinen12.7.2025 07:31:34 CEST | Pressemelding
De fleste trampolineskadene forsikringsselskapene får meldt inn, skyldes barn som hopper og spretter på trampolinen samtidig. Årlig skader over hundre barn seg, ifølge beregninger fra If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom