Tre tilbydere videre i konkurransen om bygging av Intercity ved Eidsvoll
Entreprenørene som inviteres videre i konkurransen er:
- JV BetonmastHæhre Anlegg AS – PNC
- NCC Norge AS
- Veidekke Entreprenør AS
– Vi er veldig godt fornøyde med responsen i markedet og det er tre solide entreprenører som nå er med videre. Kontrakten planlegges og tildeles våren 2019 og byggingen skal etter planen starte før sommeren, forteller prosjektsjef for dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, Rønnaug I. Resset. Denne Intercity-utbyggingen vil gi kortere reisetid og hyppigere avganger for de reisende med Dovrebanen.
Bane NOR ønsker ikke å si hvor mange entreprenører som søkte om å kvalifisere seg for prosjektet.
Utførelsesentreprisen for Eidsvoll nord - Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en tunnel på Kråkvål, tre korte bruer samt Minnevika jernbanebru på hele 836 meter. Minnevika jernbanebru blir Norges lengste jernbanebru og skal bygges på svevende pæler over Minnevika. Dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset tas i bruk i 2023.
I september i år signerte for øvrig NCC Norge AS kontrakt om bygging av Intercity-dobbeltspor sør for Eidsvoll, strekningen Venjar – Eidsvoll nord. Når begge Intercity-utbyggingene ved Eidsvoll er ferdig vil det være sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Espa/Kleverud.
Nøkkelord
Kontakter
Kommunikasjonsansvarlig i Bane NOR, Hilde Marie Braaten: 977 00 383
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom