Møller Mobility Group utvider sin mobilitetssatsing

Dagens majoritetseier Selvaag Invest invester ytterligere ved å konvertere aksjonærlån til aksjekapital. Etter emisjon vil Selvaag Invest eie 47 prosent, Møller Mobility Group 20 prosent og gründernes eierskap samlet være på 33 prosent.
Vi står overfor et brekkpunkt der summen av teknologiutvikling, endret regulering og forbrukervaner driver fram nye mobilitetsmodeller som et reelt alternativ til bileierskap i urbane områder. Denne utviklingen gjelder ikke bare bilbasert mobilitet, men også mindre urbane kjøretøy som f.eks. sykler og e-scootere.
- Sykkeldeling er en raskt voksende «last mile» transportløsning som utfyller og komplementerer bilbasert mobilitet i urbane områder. Teamet bak UIP utgjør et unikt kompetansemiljø innen mobilitet i Norge med god operasjonell, finansiell og strategisk forståelse, sier konsernsjef Terje Male i Møller Mobility Group.
Markedet går i retning av mobilitetskonsepter som er multimodale, det vil si ordninger der én billett gir deg adgang til ulike transportformer. Sykkel er raskere enn å gå, billigere enn taxi, mer fleksibelt enn offentlig transport, krever mindre vedlikehold og er billigere enn å kjøre egen bil – og kan kombineres med andre transportmetoder.
- Vi ønsker å bidra til godt byliv med sykler på samme måte som vi gjør det med byutviklingsprosjektene og næringseiendommene våre. Vi har stor tro på UIP og selskapets produkter og tjenester noe som også bekreftes gjennom at vi nå får med oss Møller Mobility Group som en strategisk medinvestor i selskapet. Gjennom vårt eierskap og engasjement i UIP får vi ny kunnskap og innsikt om miljøvennlig transport i byene. Det er med på å legge premisser for fremtidens byutvikling, sier eier Gunnar Frederik Selvaag i Selvaag Gruppen.
- Møller Mobility Group ønsker å være ledende i utviklingen av fremtidens mobilitetsløsninger og har de siste to årene gjort betydelige investeringer innen bildelingstjenesten Hyre og med etableringen av MobilityLab, et idelaboratorium for mobilitetsløsninger og et viktig gründermiljø som skal påvirke hvordan vi flytter på oss i fremtiden, sier Male.
For den jevne bruker vil enkel tilgang til en delt sykkel ofte være et mer effektivt og rimeligere alternativ enn å ta bilen på en kortere bytur. Dette bildet vil bare forsterkes i framtiden. Elektrifisering av sykkelflåten vil kunne bidra til å gjøre reisen mer effektiv og bekvemmelig. Strengere regulering knyttet til bomringer, parkering og kjøremønster vil gjøre det mindre praktisk og dyrere å bruke bilen i urbane områder. Samtidig er det en kjensgjerning at det miljømessige fotavtrykket er lavere ved å benytte en delt «micro-mobility» tjeneste enn ved bilbasert transport.
UIP har en ledende posisjon i Norge med operasjon og drift av bysykkel-tjenester i Oslo, Bergen og Trondheim. Etableringen av Urban Sharing, en plattform som er skalerbar og anvendelig på andre kjøretøy vil gi betydelige vekstmuligheter i Europa.
- Vi ser svært gode vekstvilkår for fremtidsrettede «micro-mobility» tjenesteleverandører som opererer i godt samspill med byen og byens transportnettverk. Et bilde som underbygges av investeringsaktiviteten på feltet. Samarbeidet med Serco om bysykkel-tjeneste i Edinburgh er en bekreftelse på at UIP er godt rigget for videre vekst i Europa gjennom en moderne og skalerbar teknologiplattform som også er anvendelig på andre kjøretøy, avslutter Terje Male.
Gir rom for videre vekst
- UIP har hatt en fantastisk utvikling siden vi etablerte selskapet. Ved at vi nå for ytterligere kapital med langsiktige og strategiske eiere som Møller Mobility Group og Selvaag gir oss mulighet til å tenke langsiktig og skape videre vekst for selskapet, sier gründerne Axel E. Bentsen, Trond Christensen og Kristoffer Bøe Henriksen.
- Vi har store planer hovedsakelig innen to områder, levere og drifte bysykkeltjenester i Norden og få nye brukere av vår digitale plattform globalt. Norge og Oslo var tidlig ute med bysykler. Vi ser at en rekke byer i Norden nå vurderer ulike bysykkeltjenester. Göteborg har blant annet et anbud ute nå. Å bygge ut infrastrukturen og tjenesteapparat rundt en ordning er kapitalkrevende. Den digitale delingsplattformen er nå i bruk i de tre byene vi har avtale i Norge, samt i Edinburgh. Avtalen med Serco i Skottland var et gjennombrudd for oss, og beviser at det er et potensial for å selge denne alene. Derfor har vi et eget selskap som kun vil arbeide med salg av den utenfor Norden, avslutter gründerne.
Kontakter
Paul HegnaDirektør konserninformasjon og CSR
Tel:+47 907 53 146paul.hegna@moller.noBilder

Om Møller Mobility Group
Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Hun er Møller Mobility Groups nye leder i Baltikum3.3.2025 12:01:30 CET | Pressemelding
Izida Gerkena blir ny leder for Møller Mobility Groups virksomhet i Baltikum, når hun 1. april tar over etter Tore Nilsen Breen som Head of Baltic Operations.
Ny kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group27.2.2025 12:30:19 CET | Pressemelding
Øyvind Rognlien Skovli (41) blir ny direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Møller Mobility Group. Han kommer fra tilsvarende rolle i Harald A. Møller AS.
Solid resultat i et krevende marked25.2.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Møller Mobility Group leverer et resultat før skatt på 1.266 MNOK i 2024, en reduksjon på 18 prosent fra resultatet på 1.549 MNOK i 2023. Omsetningen er på 39,4 milliarder kroner, en økning på 2 prosent fra i fjor. Resultatgraden ble 3,2 prosent mot 4 prosent fra 2023.
Ny direktør for Volkswagen personbil21.1.2025 11:30:39 CET | Pressemelding
Simona Trombetta blir ny direktør for Volkswagen personbil i Harald A. Møller AS. Trombetta kommer fra Bertel O. Steen AS og rollen som direktør for Kia Bil Norge.
Forventer nybilmarked på 125.000 i 202519.12.2024 13:40:26 CET | Pressemelding
Norges største bilimportør delte i dag sine prognoser for bilmarkedet i 2025, og varslet samtidig at de ikke kommer til å re-introdusere fossile personbiler fra Volkswagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom