PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT: Elektrisk og selvkjørende muskelbil kan bli virkelighet, men her må Norge hjelpe til!

Peugeot e-LEGEND skaper voldsomt med oppmerksomhet på bilutstillingen i Paris. Trykket på Peugeots elektriske muskelbil har vært så stort at selv Peugeots CEO, Jean-Phillippe Imparato har kommentert det i en Twittermelding. Det er en underskriftskampanje som Imparato sikter til.
- Får vi 500.000 må vi virkelig overveie den, sier Imparato i en Twittermelding.
Betyr det at det er en åpning for å få bilen i produksjon?
Det er det franske nettstedet AutoNews: http://www.autonews.fr/actualite/peugeot-e-legend-33-000-signatures-petition-82370 som har satt i gang underskriftkampanjen, og den har allerede passert 33.000.
Vil dere være med på å få satt denne bilen i produksjon, så er det denne lenken som gjelder: https://www.change.org/p/peugeot-e-legend-make-it-real
Importøren av Peugeot er klare
Peugeot e-LEGEND er en bil importøren i Norge gjerne skulle hatt, og har allerede meldt sin interesse ved å be om 3.000 i-LEGEND til det norske markedet.
- Selv om det skulle bli en todørs bil, er vi klare til å tilby denne på det norske markedet. Vi anser en elbil med dette utseendet, lang rekkevidde og 4x4, som noe det norske markedet skriker etter, sier Simen Heggestad Nilsen, direktør for Peugeot Norge.
Dette er e-LEGEND
I tråd med merkets tilnærming til elektrifisering, er Peugeot e-LEGEND en helelektrisk bil. Den har en elektrisk motor med 462 hestekrefter og 800 newtonmeter dreiemoment. Kraften fordeles til alle fire hjul. 0 til 100 kilometer i timen går unna på under 4 sekunder. Den er utstyrt med et 100 kWt batteri og rekkevidden er 600 kilometer (WLTP). Med hurtiglader kan bilen lades til en rekkevidde på 500 kilometer på 25 minutter. Den er også utstyrt med induksjonslader.
Med andre ord, en Norgesbil!
PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT vises på bilutstillingen i Paris i disse dager.
For eventuelle spørsmål, vennligst kontakt:
Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Peugeot, Citroën og DS
913 16 351 / stian.gihle@bos.no
Bilder


Om Bertel O. Steen
Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.
Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 26 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner.
I Bertel O. Steen har vi satt oss et ambisiøst formål – «Vi bringer kundene og samfunnet fremover på en ansvarlig og enklere måte». Vi skal gjøre det mulig for folk å reise slik de vil, uten bekymringer. Bertel O. Steen er garantisten for kvalitet og trygghet. Vi bryr oss om hver eneste kunde, om samfunnet og om hverandre.
Følg pressemeldinger fra Bertel O. Steen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bertel O. Steen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bertel O. Steen
Fremgang på bærekraft i et krevende år28.5.2025 10:29:56 CEST | Pressemelding
Bertel O. Steen AS publiserer i dag sin integrerte års- og bærekraftrapport for 2024. Rapporten viser et år preget av økonomiske utfordringer, men også betydelig fremgang innen bærekraft, digitalisering og effektivisering.
Wallenius Wilhelmsen og Bertel O. Steen bygger toppmoderne klargjøringssenter for biler i Drammen15.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Gjennom et unikt samarbeid skal Wallenius Wilhelmsen og Bertel O. Steen utvikle og drifte et skreddersydd og toppmoderne bilklargjøringssenter ved Drammen havn.
Snap Drive kjøper bilverksteder på Kolbotn og i Enebakk2.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Snap Drive AS kjøper i dag bilverkstedene Auto Teknikk Kolbotn AS og Auto Teknikk Enebakk AS. Snap Drive er en verkstedkjede med klare vekstambisjoner, bestående av 26 bilverksteder lokalisert i de største byene i Norge. Oppkjøpet er et ledd i ekspansjonen.
Lavt nybilmarked preget årsresultatet til Bertel O. Steen AS27.3.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
- Nybilmarkedet i Norge var lavt i 2024. Konkurransen i markedet er hard, og en redusert markedsandel medførte et omsetningsfall på mer enn tre milliarder kroner for vår del. Tross denne nedgangen ble resultatet 216 millioner kroner bedre enn året før, men endte likevel på minussiden, kommenterer konsernsjef Harald Frigstad.
Ny organisering og nye ledere i Bilimport26.2.2025 10:55:00 CET | Pressemelding
Før jul offentliggjorde Bertel O. Steen opprettelsen av en ny enhet som samler alle enheter innenfor bilimport, der hensikten er å bygge en enda sterkere sentral muskel hvor vi samler fagkompetanse og gjør det enklere og raskere å få til helhetlige løsninger. Nye avdelinger og ledere i den nye importenheten er nå klare.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom