
Psykiske utfordringer er tema i over 40 prosent av samtalene

Blir møtt med fordommer og skepsis
Ungdata bekreftet det i år igjen. Tallene for 2017 viser at omfanget av selvrapporterte fysiske og psykiske helseplager fortsetter å øke. – Og at: «Økningen er markant og gjelder både gutter og jenter og elever på ungdomsskolen og videregående».
Hvert eneste døgn har Kirkens SOS samtaler med mennesker som forteller om traumatiske opplevelser og skam knyttet til å leve med psykiske utfordringer. Ungdommene tar som oftest kontakt via chatten og de voksne ringer. Mange forteller om at de blir møtt med skepsis og fordommer, og sitter igjen med en følelse av å verken bli sett, hørt eller forstått.
-At det finst ein plass der problema mine ikkje er for små og der eg kan føle meg høyrd, trudd og tatt på alvår. Og der nokon faktisk har tid til meg.
Sitat fra en som ringte Kirkens SOS
Raushet i møtet med det som er vanskelig
-Når psykiske utfordringer øker i omfang blant ungdom, har vi i fellesskap en stor jobb å gjøre, sier generalsekretær Leif Jarle Theis i Kirkens SOS.
-Vi vet at vår døgnåpne krisetjeneste med lav terskel og anonymitet, gjør en forskjell – særlig for dem som frykter natten. Gjennom flere tiår har vi erfart at å prate fortrolig om det som er vanskelig med en som tar seg tid til å lytte, gir styrke til å holde ut, sier Theis. -Det er rett og slett livsviktig med et døgnåpent tilbud og at vi er der alltid.
Frivillighet dag og natt
Det er de 1000 frivillige i Kirkens SOS som gjør det mulig å tilby en døgnåpen tjeneste. Likevel, til tross for at Kirkens SOS er landets største døgnåpne tjeneste og besvarer nesten 200 000 samtaler årlig, er det en av tre som ikke får svar når de tar kontakt. -Ja, vi trenger flere frivillige, bekrefter Theis. Derfor bruker våre ansatte mye tid på rekruttering og opplæring av nye frivillige.
Nøkkelord
Kontakter
Leif Jarle TheisGeneralsekretær
Tel:+47 917 13 217leif.jarle.theis@kirkens-sos.noLisbeth MeidellKommunikasjonsansvarlig
Tel:+47 472 53 693lisbeth@kirkens-sos.noBilder
Lenker
Om Kirkens SOS
Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett.
Årlig besvarer vi nærmere 200 000 henvendelser.
Vi har tre ulike tjenester:
SOS-telefon: 22 40 00 40
SOS-melding: se www.kirkens-sos.no
SOS-chat: www.soschat.no
De som tar kontakt er anonyme og de som betjener tjenesten har taushetsplikt.
De som tar imot samtalene er frivillige medarbeidere.
Kirkens SOS har 11 sos-sentre rundt om i landet, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Det er disse som rekrutterer og lærer opp frivillige.
Kirkens SOS skal lindre eksistensiell smerte, gi håp og er et selvmordsforebyggende lavterskeltilbud for alle.
Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS
Kronprinsesse Mette Marit besøker Kirkens SOS25.1.2024 12:02:34 CET | Pressemelding
H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit vil besøke Kirkens SOS tirsdag 30. januar kl. 18:00. Kronprinsessen er beskytter for Kirkens SOS.
Kirkens SOS om samtaler i julen: - Ensomheten oppleves som ekstra håpløs, mørk og vond29.12.2021 14:25:15 CET | Pressemelding
Nesten 3000 samtaler har blitt besvart av Kirkens SOS denne uken. - Julen har vært preget av mye ensomhet, og alvorlige samtaler om selvmord. Det henger nok sammen med å leve i en pandemi, som både skaper bekymring og gjør mange enda mer isolerte, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Sterk økning i pågang til Kirkens SOS i sommer21.7.2021 09:21:52 CEST | Pressemelding
Sist uke mottok Kirkens SOS over 6.200 henvendelser på telefon, melding og chat. - Ensomhet og selvmordstanker har ikke tatt ferie, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Kirkens SOS: - Enda høyere alvorlighetsgrad denne påsken4.4.2021 17:43:01 CEST | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2391 samtaler mellom palmesøndag og påskeaften. 25% av samtalene har omhandlet selvmord, en økning fra 21% året før.
Kirkens SOS melder stor økning i samtaler om ensomhet: - Nå må det snu!28.12.2020 13:50:29 CET | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2256 henvendelser på telefon mellom 23. og 27. desember i år. Det er 450 henvendelser i døgnet og ca. 19 henvendelser i timen. Alvorlighetsgraden i mange av samtalene har økt.