Fårikål-rekord

- Fra lammesesongen starter i slutten av august selger vi hovedsakelig fersk lam, og så langt i lammesesongen har vi solgt 425 tonn fersk lam, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.
Av dette volumet er 274 tonn såkalt «får i kål»-kjøtt.
- Fårikål er fremdeles en populær rett blant nordmenn om høsten. Vi har så langt en salgsvekst på hele 10 prosent, og kundene ønsker et stadig bredere sortiment når det kommer til får i kål. I Coop finner kundene hele ni ulike varianter av får i kål og lammelår i skiver, og Coop har størrelser og varianter for forskjellige kundebehov, sier Kristiansen og legger til at enkelte Coop-butikker også har lokale varianter av lammekjøtt.
Hos Coop Mega går lammesalget unna. Supermarkedkjeden har solgt 73 tonn lammekjøtt så langt i lammesesongen, hvorav 37 tonn er «får i kål»-kjøtt. I tillegg til fast sortiment skjærer og stykker Coop Mega fra hele lam. For ferskvaresjef i Coop Mega Klepp, Elin Madsen, byr fårikålsesongen på travle dager.
- De fleste kundene våre etterspør kjøtt fra forparten av lammet når de skal lage fårikål, og både lammeside og lammebog selges det mye av. Spesielt lammebogen har nok blitt ekstra populær de siste årene da dette er et renere kjøttstykke med mindre fett, sier hun.
Ferskvaresjefen er blant de som velger lammebog når hun selv skal lage fårikål.
- Dersom man velger lammebog får man mye godt kjøtt, og likevel nok bein til å lage god kraft. Mange liker å bruke hele pepperkorn i fårikålen, mens jeg foretrekker ferdigmalt pepper, sier hun.
Fårikål er blitt kåret til Norges nasjonalrett av det norske folk to ganger, både i 1972 og 2014. Likevel er det blitt mindre vanlig å lage fårikål utenom høstsesongen.
- I gamle dager var fårikål helt vanlig hverdagsmiddag. I dag er det sjeldent vi har kunder som etterspør kjøtt til fårikål utenom på høsten. Fårikål er egentlig perfekt som gjestemat eller når du skal ha mange til bords – retten består av kun to ingredienser og det er en rett alle klarer å lage, sier Madsen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom