
Derfor bør du ta opp båten nå

- Etter 30 år i bransjen er vår statistikk og historikk soleklar: Våren, og spesielt høsten, er den tiden på året hvor det stjeles flest båter og båtmotorer, forklarer daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
Erfaringsmessig venter mange båteiere til langt ut på høsten før båten tas i opplag. Og mørke båthavner uten vakthold blir dermed et yndet sted for de frekke båttyvenes herjinger.
- Vår klare oppfordring til båteiere som ikke planlegger flere turer denne sesongen, er å få opp båten så snart som mulig. Dette gjelder selvsagt ikke de mange tusen som gleder seg til hummerfiske, sier Tveide.
TYVERIER FOR 100 MILLIONER KRONER
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner i Norge.
- Både forsikringsselskapene, politiet og vi som arbeider med tyveriforebygging advarer hvert år om tyverier både av - og fra - båter, og samtlige aktører gir tips til hva båteiere både bør og kan gjøre. Det beste tipset om høsten er imidlertid å få båten på land og lagre den et trygt sted, vel å merke hvis den ikke skal brukes mer denne sesongen, sier Tveide.
TAR MOTOREN – SENKER BÅTEN
Det er påhengsmotorene tyvene helst vil ha. Og tyvgodset fraktes ut av landet.
– Gjennom vårt samarbeid med politi, grensepoliti og tollvesen i store deler av Europa, får vi meldinger om varebiler som er fullastet med stjålne påhengsmotorer. Båtene har de ofte kvittet seg med, sier Tveide, som har flere eksempler på hvordan tyvene opererer:
– De fleste påhengsmotorer over 20 hestekrefter er boltet fast til båten. Hvis båten ikke er tilstrekkelig låst til brygga, tar tyvene den med seg til et egnet sted for å demontere/skjære løs motoren. Båten blir deretter ofte forlatt eller senket i havet, forklarer han.
TA FORHOLDSREGLER
Det finnes også andre fordeler ved å ikke la båten ligge lenger på vannet enn nødvendig:
- Det er triveligere å arbeide med båten nå som det fortsatt er lyst om kveldene. I tillegg gir det mindre slitasje på båt og motor når den ligger i opplag, sier Tveide.
Mens flere velger profesjonelt opplag, som er den absolutte anbefalingen, er det fortsatt mange som lagrer båt i hagen eller på tilhenger.
- Vi kommer ikke utenom de klassiske forholdsreglene som er å gjøre arbeidsforholdene vanskeligere for tyvene. Med det mener vi å ikke plassere båt/motor i et mørkt og avsidesliggende område, låse båten med FG-godkjente produkter og å ha jevnlig tilsyn, oppfordrer Jostein Tveide.
SLIK SIKRER DU BÅT OG MOTOR:
- Ikke forlat båten i et mørkt og avsidesliggende havneområde. Dette gjelder også når båten er i opplag
- Bruk FG-godkjent lås og wire/kjetting
- Lås alle luker og dører
- Ikke la kostbart utstyr som radio, GPS, kartplotter etc. ligge synlig. Tøm båten for verdigjenstander når den ikke er i bruk
- Merk båt og motor med FG-godkjent merkesystem (Securmark)
- Sikre deg bilde(r) av båten din. Det kan være til hjelp ved en eventuell etterlysning
- Plasser båt/motor slik at tyvene får håpløse arbeidsforhold
Nøkkelord
Bilder

Om Securmark
Siden 1988 har Securmark gjort verdier verdiløse for tyvene. Sammen med politi, redningstjenesten og forsikringsbransjen hindrer vi tyverier og sikrer og tilbakefører verdier.
Ingen skal ta fra deg sommerturen på sjøen med familien eller treningsturen på sykkelen. Derfor har vi utviklet produkter som er preventive mot tyveri, gir eiendelene dine en unik identitet og øker sannsynligheten for at du får tingene dine tilbake hvis du skulle være så uheldig å bli utsatt for tyveri.
Fra vårt hovedkontor i Arendal samarbeider vi tett med politi, tollvesen og forsikringsbransjen, og er årlig både indirekte og direkte årsak til at store verdier kommer til rette igjen.
Følg pressemeldinger fra Securmark
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Securmark på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Securmark
Sykkel skilles ut i eget selskap, Securmark satser videre maritimt19.3.2019 14:45:56 CET | Pressemelding
Securmark Scandinavia AS (Securmark) har besluttet å skille virksomheten i to selskaper. Registrering og tyverimerking av båter vil fortsette i Securmark, mens sykkeldivisjonen skilles ut i et eget selskap, Sykkel Holding AS (Sykkel Holding). Formålet med den nye strukturen er å rendyrke satsningen mot ulike kundesegmenter og sikre konkurranseposisjonen for de respektive virksomheter.
«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning21.6.2018 10:24:11 CEST | Pressemelding
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.