Posten Norge

Markerer kongeparets gullbryllup med eminent frimerkekunst

Del
Med et vakkert frimerke og miniatyrark som gis ut i forbindelse med kongeparets gullbryllup, setter Sverre Morken et verdig punktum for en lang karriere som frimerkekunstner.
Frimerkekunstner Sverre Morken viser fram miniatyrarket som gis ut til kongeparets gullbryllup 29. august. Foto: Birger Morken
Frimerkekunstner Sverre Morken viser fram miniatyrarket som gis ut til kongeparets gullbryllup 29. august. Foto: Birger Morken

Frimerket viser brudeparet på vei fra Oslo domkirke til Slottet i åpen bil 29. august 1968. På miniatyrarket vises detaljer fra kronprinsesse Sonjas brudekjole og kongeparets monogram til gullbryllupet. Sverre Morkens eminente gravyrekunst gjør at stemningen for 50 år siden gjenskapes.

Til sammen har Morken i løpet av sine 45 år i Postens tjeneste laget 195 norske frimerker i et samlet opplag på mange hundre millioner.

Morken er en mester i verdensklasse innen kunstarten gravyre. Det betyr at han har gravert motivet speilvendt inn i en stålplate i størrelse 1:1 under mikroskop. Arbeidsdybden, altså dybden på den graverte streken, er mellom 0,005 og 0,080 mm dyp. Det er dybden på streken som avgjør hvor mye farge som kommer på frimerket. Tynn og grunn strek gir lite farge mens tykk og dyp strek gir mye farge. Detaljene er noen ganger så fine at man lurer på om det egentlig er mulig.

- I Posten er vi i stolte over Sverre, og selv om han har laget frimerker både for FN og Færøyene, er det norske frimerker han har laget flest av. Mange av dem er også premierte, både nasjonalt og internasjonalt, sier Postens konsernsjef Tone Wille.

Selv er Sverre Morken aller mest fornøyd med sine mange portretter av kjente nordmenn.

- Jeg har alltid gjort grundig research for å bli kjent med personen jeg har portrettet, og har prøvd å gjenskape et uttrykk som forteller hvem vedkommende var. Spesielt blikket er viktig, sier Sverre Morken om sin frimerkekunst.

 Frimerket som gis ut på dagen for kongeparets gullbryllup 29. august, kommer i et miniatyrark.

 

Kongelig gullbryllup
Nummer:                            NK 1992
Motiv:                                  Brudeparet på vei fra Oslo domkirke til Slottet
Kunstner og gravør:            Sverre Morken
Foto:                                    © Vidar Knai / NTB Scanpix
Verdier:                               Kr 50,00
Type:                                   Miniatyrark
Opplag:                               70 000 frimerker
Trykk:                                  Ståltrykk/offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Kontakter

Bilder

Frimerkekunstner Sverre Morken viser fram miniatyrarket som gis ut til kongeparets gullbryllup 29. august. Foto: Birger Morken
Frimerkekunstner Sverre Morken viser fram miniatyrarket som gis ut til kongeparets gullbryllup 29. august. Foto: Birger Morken
Last ned bilde
Brudeparet på vei fra Oslo domkirke til Slottet i åpen bil. På miniatyrarket vises detaljer fra kronprinsesse Sonjas brudekjole og kongeparets monogram til gullbryllupet.
Brudeparet på vei fra Oslo domkirke til Slottet i åpen bil. På miniatyrarket vises detaljer fra kronprinsesse Sonjas brudekjole og kongeparets monogram til gullbryllupet.
Last ned bilde
Konsernsjef Tone Wille i Posten takket Sverre Morken for hans innsats som frimerkekunstner under en mottakelse denne uken. Foto: Birger Morken
Konsernsjef Tone Wille i Posten takket Sverre Morken for hans innsats som frimerkekunstner under en mottakelse denne uken. Foto: Birger Morken
Last ned bilde
Mikroskopet har vært et helt nødvendig arbeidsredskap når Sverre Morken har designet sine frimerker. Foto: Birger Morken
Mikroskopet har vært et helt nødvendig arbeidsredskap når Sverre Morken har designet sine frimerker. Foto: Birger Morken
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye