
Markerer kongeparets gullbryllup med eminent frimerkekunst

Frimerket viser brudeparet på vei fra Oslo domkirke til Slottet i åpen bil 29. august 1968. På miniatyrarket vises detaljer fra kronprinsesse Sonjas brudekjole og kongeparets monogram til gullbryllupet. Sverre Morkens eminente gravyrekunst gjør at stemningen for 50 år siden gjenskapes.
Til sammen har Morken i løpet av sine 45 år i Postens tjeneste laget 195 norske frimerker i et samlet opplag på mange hundre millioner.
Morken er en mester i verdensklasse innen kunstarten gravyre. Det betyr at han har gravert motivet speilvendt inn i en stålplate i størrelse 1:1 under mikroskop. Arbeidsdybden, altså dybden på den graverte streken, er mellom 0,005 og 0,080 mm dyp. Det er dybden på streken som avgjør hvor mye farge som kommer på frimerket. Tynn og grunn strek gir lite farge mens tykk og dyp strek gir mye farge. Detaljene er noen ganger så fine at man lurer på om det egentlig er mulig.
- I Posten er vi i stolte over Sverre, og selv om han har laget frimerker både for FN og Færøyene, er det norske frimerker han har laget flest av. Mange av dem er også premierte, både nasjonalt og internasjonalt, sier Postens konsernsjef Tone Wille.
Selv er Sverre Morken aller mest fornøyd med sine mange portretter av kjente nordmenn.
- Jeg har alltid gjort grundig research for å bli kjent med personen jeg har portrettet, og har prøvd å gjenskape et uttrykk som forteller hvem vedkommende var. Spesielt blikket er viktig, sier Sverre Morken om sin frimerkekunst.
Frimerket som gis ut på dagen for kongeparets gullbryllup 29. august, kommer i et miniatyrark.
Kongelig gullbryllup
Nummer: NK 1992
Motiv: Brudeparet på vei fra Oslo domkirke til Slottet
Kunstner og gravør: Sverre Morken
Foto: © Vidar Knai / NTB Scanpix
Verdier: Kr 50,00
Type: Miniatyrark
Opplag: 70 000 frimerker
Trykk: Ståltrykk/offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder




Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.