Innovasjon Norge

Osterwalder: Det er ikke hva du selger, men hvordan du gjør det

Del
eZ Systems økte omsetningen fra litt over 30 millioner kroner i 2010, til over 100 millioner i 2012. De gjorde de ved å lytte til Alexander Osterwalder, som nå er i Oslo for å lære bort kunsten å utvikle bedre forretningsmodeller.

- Norske bedriftsledere må i mye større grad utnytte potensialet i en innovativ forretningsmodell. Veldig mange norske selskaper har svært god teknologi, men er lite bevisst på hvem kunden er og hvordan man skaper verdi for kunden og seg selv, forteller gründer i programvareselskapet eZ Systems Aleksander Farstad.

Telemarksbedriften har over mange år utviklet en ledende programvareplattform basert på åpen kildekode. Med brukere over hele verden og åpen kildekode var utfordringen hvordan man kan skape en global skalerbar forretningsmodell. eZ Sytems jobbet i mange år med utvikling av forretningsmodell, og introduksjonen av Alexander Osterwalders metodikk var en svært viktig del av denne prosessen.

Fikk fart på omsetningen
Bedriftsledere bruker for mye tid på forretningsplanen, mener Osterwalder, som er i Norge 22. og 23 oktober for å snakke om hans metodikk for å utvikle bedre forretningsmodeller. I boken “Business Model Generation” viser den sveitsiske rådgiveren at store gevinster han hentes ut ved å tenke innovativt i selve måten du driver business på.

Metoden har vist seg lønnsom for eZ Systems. Bedriften har de siste to årene økt gjennomsnittlig ordrestørrelse fra 8 000 € til 30 000€, som har vært en viktig driver for at selskapet i perioden har tredoblet omsetningen. Selskapet har samtidig bygd opp et globalt forhandlernett med mer enn 200 partnere og har kunder i 160 land.

- Penger som investeres i innovasjon i forretningsmodellen gir bedre avkastning enn å investere samme sum i produktutvikling. Det er viktig for oss å hjelpe kundene våre til å lykkes, sier arrangør av Osterwalder-seminarene, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge Per Niederbach.

 Han understreker viktigheten av å tenke nytt i alle deler av forretningsmodellen, ikke bare produkt eller tjeneste.

- Et høyt norsk kostnadsnivå gjør at bedriftene er nødt til å se på mye mer enn produkt eller tjeneste for å tydeliggjøre hva som skiller selskapet fra konkurrentene. Vår rolle i Innovasjon Norge er å utfordre bedriftene til å tenke nytt. Det er derfor vi bruker denne modellen på våre kunder. Vi vil at de skal tenke utvikling i hele modellen, sier Niederbach.

Skal ta ti-gangeren
Hos Sogn Aqua har de også hatt nytte av Osterwalders metodikk, forteller daglig leder Jan Brekke:

- Det ble fort etter oppstarten i 2006 klart for oss at vi ikke hadde kapasitet til å tilby et kvalitetsprodukt, om det så skulle koste litt mer. Vi ble rett og slett for små til å tilby så høy service på logistikk og foredling som vi ønsket.

I 2011 ble selskapet introdusert for Osterwalders metode. Sogn Aqua så fort at de største mulighetene lå i Horeca-markedet. Det gav muligheter til å kutte ledd i distribusjonen, snakke direkte med kokkene og levere ofte og lite.

- Vi leverer hel fisk, og det gir kunden fersk fisk av god kvalitet. Det passet oss og gjorde det mulig å etterleve de verdiene som var viktig for oss.

I dag leverer Sogn Aqua til 10-15 restauranter og en grossist. De er i ferd med å etablere seg i Storbritannia, og tenker allerede på utvidelse.

- Vi ser på to nye lokaliteter, og ser for oss å være ti ganger større i 2017.

Fikk en vekker
Alexander Osterwalder gir en innføring i det kan kaller Business Model Innovation. Gjennom praktiske øvelser og analyser av kjente eksempler skal seminarene være til nytte både for nybegynner og ekspert. Administrerende direktør Håvard Halvorsen i nLink var deltaker tidligere denne måneden.

- Jeg fikk en vekker. Jeg skal se nærmere på hvordan vi kan jobbe smartere med nettverksbygging og businessmodell, fastslår Halvorsen. Hans Sogn og Fjordane-selskap produserer og utvikler flisleggermaskin for store flater, som flyplasser og kjøpesentre.

– Vi skal fortsette med utvikling produktet, men se det i en helhet med blant annet distribusjon og kundekontakt.

Om Alexander Osterwalder
Alexander Osterwalder er en ettertraktet foredragsholder, fasilitator og rådgiver innenfor temaer som forretningsmodell og innovasjon. Hans metodikk er bruk av organisasjoner over hele verden som ønsker å oppnå konkurransefordeler gjennom forretningsmodellen. Organisasjoner som bruker hans metodikk er blant annet: 3M, Ericsson, IBM, Telenor, Capgemini, Deloitte, Logica og mange flere.

Om Innovasjon Norge
Regjeringens viktigste verktøy for å sikre nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Nærings- og handelsdepartementet er hovedeier med 51 prosent, og fylkeskommunene eier 49 prosent. Organisasjonen har kontorer i alle norske fylker. i alle norske fylker, samt i flere enn tretti land.

Alexander Osterwalder: kontakt Gaute Hagerup på 92817709

Per Niederbach, Innovasjon Norge, 97544628

Aleksander Farstad, eZ systems, 997 37 609

Jan Brekke, Sogn Aqua, 901 04 802

Håvard Halvorsen, nLink, 988 59 477

Bilder

Alexander Osterwalder
Alexander Osterwalder
Last ned bilde
Gruppearbeid med forretningsmodellen
Gruppearbeid med forretningsmodellen
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye