Avinor

Heteslag for asfalten

Del
I løpet av forsommerens heteperiode har brannmannskapene på Avinor Oslo lufthavn daglig blitt sendt på uvanlige oppdrag. Når solen steker som verst, må de ut og redde asfalten fra varmen.
Brannbilene ved Oslo lufthavn blir kalt ut for å vanne asfalten på varme dager. (Foto: Avinor)
Brannbilene ved Oslo lufthavn blir kalt ut for å vanne asfalten på varme dager. (Foto: Avinor)

Solen står midt på himmelen og asfalten koker. Brannbilen startes opp og svinger ut av garasjen. Dette er ikke et oppdrag med sirener og full fart over rullebanen, men kanskje det nærmeste man kommer en sommerjobb som brannmann.

9 000 liter vann
Hetebølgen over Østlandet har medført tørke og vanningsrestriksjoner, og også på Oslo lufthavn har de høye temperaturene medført uvanlige utfordringer. For når solen står midt på himmelen, når asfalten kokepunktet. Vekten og trykket fra de store flyene som snur på en femøring kan å ødelegge asfaltdekket, og for å forhindre at asfalten skades må brannvesenet spyle på om lag 9 000 liter vann. I de varmeste periodene må de ut å kjøle ned annenhver time.

Det er vaktsjefen ved Plassvedlikehold som sender bud på brannmannskapene. Det er ikke et vanlig oppdrag, men i varmen som har ligget over Østlandet de siste ukene er det helt nødvendig.

Dysene under bilen åpnes og gjøres klare. Etter en kjapp avklaring med flygelederne i tårnet får brannbilen tillatelse til å kjøre ut på området.

Slalåm mellom fly
Det er ingen enkel oppgave å skulle vanne manøveringsområdet en tidlig ettermiddag. Det nærmer seg rushtid for antall flybevegelser i løpet av dagen og det er ikke bare å kjøre fritt rundt. Med mye trafikk på området og man må belage seg på litt ventetid mens flyene takser ut og inn ved gatene.

Vanntanken på en av de store brannbilene på Oslo lufthavn rommer 12 000 liter vann, og normalt går det rundt 9000 liter med på en vanning. Gjøres jobben grundig kan man vente noen timer til neste runde.

Påvirker ikke drikkevannsreservene
Hetebølgen har gjort at det er innført vanningsforbud i hjemkommunene til Oslo lufthavn. Vannet som brukes hentes fra helt andre steder.

- Vi henter grunnvann fra området under jernbanekulverten som går under terminalen, forklarer Henning Bråtebæk, direktør for Flysidedrift ved Oslo lufthavn.

- Fra to til 20 meters dybde er det grunnvann, og vi er avhengige av å pumpe dette ut for å ikke fylle jernbanetunnelen med vann. Det gjør vi hele tiden. Noe av dette vannet henter vi inn i to store containere som totalt rommer 40 000 liter vann. Brannbilene og andre som har behov for å vanne inne på Oslo lufthavn henter vann her, slik at vi ikke påvirker drikkevannsreservene. Det vannet som ikke fordamper i solen renner tilbake i grunnvannet, forklarer han.

*Deler av denne artikkelen er omskrevet fra en sak opprinnelig publisert i 2014. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Brannbilene ved Oslo lufthavn blir kalt ut for å vanne asfalten på varme dager. (Foto: Avinor)
Brannbilene ved Oslo lufthavn blir kalt ut for å vanne asfalten på varme dager. (Foto: Avinor)
Last ned bilde

Om Avinor

Avinor
Avinor
Drammensveien 144
0277 Oslo

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Tilbake til normal drift etter fiberbrudd påvirket flytrafikken i Nord-Norge26.4.2024 15:56:56 CEST | Pressemelding

Oppdatering kl. 20:30 Feilene og bruddene på fiberkablene er nå funnet og reparert. Alle systemer er testet grundig, og vi kan gå tilbake til normal drift. Vi beklager konsekvensene disse feilene har fått for de som ikke har kommet seg dit de skulle i kveld, og til alle andre som har blitt rammet av manglende flytrafikk i Nord-Norge. Det er fiberbrudd fra Bodø og Nordover. Dette påvirker teknisk utstyr og trafikkavvikling for Avinor fra Bodø og nordover. Alle tilgjengelige ressurser jobber med saken og det er satt sentral krisestab. Vi har andre systemer som uavhengig av feilen sørger for en trygg avvikling av trafikken som allerede er i luften. Vi har systemer og prosedyrer for å håndtere en slik situasjon trygt. Flysikkerheten er aldri i fare. Passasjerer bes forholde seg til informasjon fra sine flyselskap. Dette er den informasjonen vi har per nå. Vi kommer tilbake med mer informasjon.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye