Avinor

Dronebruk skaper farlige situasjoner i luftfarten

Del
Onsdag kveld ble det fløyet droner rett i nærheten av Norges hovedflyplass, Avinor Oslo lufthavn. Dette er ulovlig og kan føre til svært farlige situasjoner.
Bruk av drone nærmere enn fem kilometer fra en flyplass er ulovlig. (Foto: Avinor)
Bruk av drone nærmere enn fem kilometer fra en flyplass er ulovlig. (Foto: Avinor)

Onsdag 13. juni var det to tilfeller av ulovlig dronebruk i nærheten av Oslo lufthavn, som førte til at flygelederne måtte stenge rullebanene for flytrafikk i en periode. Heldigvis gikk det bra denne gangen, men tilfellene er politianmeldt.

- Vi ser veldig alvorlig på disse hendelsene. Dette er ulovlig, og vi ber alle som eier og opererer en drone om å utvise forsiktighet og ikke minst sette seg inn i og respektere regelverket, sier Henning Bråtebæk, direktør for flysidedrift ved Oslo lufthavn.

- For fly som er i landings- eller avgangsfasen, utgjør droner en spesielt stor fare, ganske enkelt fordi flyene er så nærme bakken at det er en reell kollisjonsfare mellom fly og drone. Dette kan medføre en uønsket luftfartshendelse eller i verste fall et flyhavari hvor mange mennesker blir satt i livsfare. Avinor som lufthavndriver er nødt til å sette flysikkerheten foran alt. Vi legger listen lavt når det oppstår situasjoner som kan sette flysikkerheten i fare.

Reglene for dronebruk er klare, og finnes både på avinor.no/drone og for hobbybrukere av droner på dronelek.no. Vi anbefaler også nettsiden safetofly.no.

Fem hovedregler for bruk av drone1. Du skal alltid kunne se dronen og fly den på en hensynsfull måte.
1. Aldri fly i nærheten av ulykkessteder.
2. Ikke fly nærmere enn fem kilometer fra lufthavners ytre gjerde med mindre annet er avtalt.
3. Ikke fly høyere enn 120 meter over bakken.
4. Ikke fly over festivaler, militære områder eller sportsarrangementer. Hold en avstand på 150 meter.
5. Ta hensyn til andres privatliv. Husk reglene for bruk av foto og video av andre personer.

Vurderer sivilrettslige erstatningssøksmål
Uforsvarlig bruk av drone kan også medføre betydelige konsekvenser for flytrafikken. Dersom en flyplass må stenge fordi det er observert en drone i området, kan det potensielt utløse et erstatningsansvar i millionklassen.

- Kostnaden ved å stenge én rullebane her på Oslo lufthavn i 30 minutter er betydelig og berører svært mange mennesker. Onsdag måtte noen fly endre rute og lande på Sandefjord lufthavn, Torp, som følge av at vi måtte stenge begge rullebanene her på Oslo lufthavn grunnet dronebruk innenfor flyforbudssonen, sier Bråtebæk.

- Vi politianmelder derfor alle hendelser som berører Avinors lufthavner. Vi jobber også med å utarbeide en policy knyttet til erstatningsansvar i saker med brudd på dronereglementet. Vi har så langt ikke fremmet erstatningskrav i de sakene vi har anmeldt, med dette vurderes fortløpende. Vi vurderer også sivilrettslige erstatningssøksmål mot alle som bryter dronereglementet rundt våre flyplasser.

Risikerer fengselsstraff
I ett av tilfellene onsdag fikk politiet raskt kontakt med droneføreren som bidro til at en av rullebanene måtte stenge for flytrafikk på formiddagen.

- Vi ser veldig alvorlig på hendelser der vi får melding om observasjon av droner innenfor flyforbudssonen. I ett av tilfellene på onsdag hadde vi en god vitneobservasjon av en person på bakken som ringte og varslet oss, og da hadde vi mulighet til å følge dronen og finne føreren, sier Grethe Løland, stasjonssjef ved Gardermoen Politistasjon.

- Vi snakket med vedkommende og han erkjente forholdet på stedet.

Brudd på regelverket kan føre til store personlige konsekvenser for droneføreren.

- Man risikerer at dronen og utstyret blir inndratt, bøter i størrelsesorden opp mot 20 000 kroner og man kan også få fengselsstraff for overtredelsen, forklarer Løland.

Løland forteller også at denne typen saker har stor prioritet hos politiet.

- Når vi får melding fra flygelederne at droner er observert innenfor flyforbudssonen responderer vi med de ressursene vi har tilgjengelig og starter søk med en gang med mål om å finne droneføreren, forklarer hun.

- Men for å kunne ta de som flyr ulovlig er vi også avhengige av at publikum tipser oss ved observasjon slik at vi umiddelbart kan sette i gang søk og finne droneføreren.

- Kan få store konsekvenser
Det er Luftfartstilsynet som er den lovgivende myndigheten for norsk luftfart, og som har utformet regelverket for dronebruk i Norge.

- Vi vet at Luftfartstilsynet kontinuerlig vurderer regelverket, og noen enkeltpersoners ulovlige bruk av drone også kan få store konsekvenser for alle de droneflyverne som til enhver tid følger regelverket som finnes, sier Bråtebæk.

Luftfartstilsynet ser også alvorlig på hendelsene.

- Det er ekstremt viktig at alle droneførere forstår at brudd på lovgivning om droneflygning kan få store konsekvenser, både for flytrafikken og dronepiloten selv. En kollisjon mellom drone og fly kan få fatalt utfall. Det er opp til droneføreren selv å sette seg inn i regelverket, og droneføreren står selv ansvarlig for eventuelle skader på personer og eiendeler, sier Bente Heggedal, seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bruk av drone nærmere enn fem kilometer fra en flyplass er ulovlig. (Foto: Avinor)
Bruk av drone nærmere enn fem kilometer fra en flyplass er ulovlig. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Direktør for flysidedrift ved Oslo lufthavn, Henning Bråtebæk diskuterer dronebruk med Anders Martinsen, daglig leder for UAS Norway. (Foto: Avinor)
Direktør for flysidedrift ved Oslo lufthavn, Henning Bråtebæk diskuterer dronebruk med Anders Martinsen, daglig leder for UAS Norway. (Foto: Avinor)
Last ned bilde

Om Avinor

Avinor
Avinor
Drammensveien 144
0277 Oslo

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Tilbake til normal drift etter fiberbrudd påvirket flytrafikken i Nord-Norge26.4.2024 15:56:56 CEST | Pressemelding

Oppdatering kl. 20:30 Feilene og bruddene på fiberkablene er nå funnet og reparert. Alle systemer er testet grundig, og vi kan gå tilbake til normal drift. Vi beklager konsekvensene disse feilene har fått for de som ikke har kommet seg dit de skulle i kveld, og til alle andre som har blitt rammet av manglende flytrafikk i Nord-Norge. Det er fiberbrudd fra Bodø og Nordover. Dette påvirker teknisk utstyr og trafikkavvikling for Avinor fra Bodø og nordover. Alle tilgjengelige ressurser jobber med saken og det er satt sentral krisestab. Vi har andre systemer som uavhengig av feilen sørger for en trygg avvikling av trafikken som allerede er i luften. Vi har systemer og prosedyrer for å håndtere en slik situasjon trygt. Flysikkerheten er aldri i fare. Passasjerer bes forholde seg til informasjon fra sine flyselskap. Dette er den informasjonen vi har per nå. Vi kommer tilbake med mer informasjon.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye