Hurtiglademarkedet i distriktene trenger drahjelp
Distriktene taper
Nær halvparten av alle kommuner i landet mangler hurtigladere. I sentrale områder vil markedet i stor grad kunne fikse utviklingen selv, mens situasjonen er kritisk for elbilister i store deler av distrikts-Norge.
- Der hurtigladestasjoner foreløpig ikke er kommersielt lønnsomt, må myndighetene på banen for å tilrettelegge, slik at vi gir alle mulighet til å bruke elbil. I dag er manglende lading den viktigste barrieren mange steder i landet, og distriktene befinner seg i en elbilpolitisk blindsone, sier kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland.
Utbyggingsgtakten må tredobles
Utbygging av hurtigladestasjoner for elbil gjøres i stor grad av private ladeoperatører. Disse vil alltid være tjent med at pågangen er større enn tilbudet. Norsk elbilforening mener kapasiteten er for lav på allerede eksisterende hurtigladere, og etterlyser virkemidler som gir rom for større ladeanlegg med flere hurtigladere.
Norsk elbilforening har beregnet et behov for 10.000-12.000 hurtigladere i 2025. Det rapporteres om kø på mange hurtigladestasjoner langs hovedveinettet. Rundt seksti prosent av dagens 160.000 elbilister opplever kø ved hurtigladerne ofte eller av og til.
- Hele transportsektoren skal over på el og vi er nødt til å tredoble takten i ladeutbyggingen, sier Haugneland.
Bedre vilkår
For at markedet skal fungere optimalt må de private aktørene ha rammevilkår som gjør det kommersielt mulig for ladeoperatører å etablere seg i hele Norge og med det volumet som må til.
-Med relativt små grep kan myndighetene gjøre det mulig for private aktører å etablere hurtigladere i hele landet på kommersielle vilkår, sier Haugneland.
Norsk elbilforening mener tre grep må gjøres for å tilrettelegge bedre for private ladeaktører:
- Effekttariffene må endres slik at hurtigladestasjoner som i starten brukes sjelden, ikke går i minus på grunn av høye faste kostnader
- Anleggsbidraget må ikke være til hinder for tilkobling til strømnettet
- Støttesystemet til Enova må legges om og bidra til raskere utbygging av hurtigladere i distriktene.
Støtteordningene må endres
Forbrukerne følger myndighetenes oppfordring om å bytte til elbil. Avgiftspolitikken er en suksess, og nettopp derfor er det kritikkverdig at man ikke også sørger for at det skal være enkelt å bruke elbilen uavhengig av hvor du bor eller ferdes i landet.
- Det er i dag bedre ordninger for å bygge bensinpumper enn ladestasjoner i distrikts-Norge. Det burde vært omvendt, sier Haugneland.
Myndighetene tilbyr i dag en støtteordning gjennom "Merkur-programmet" for etablering av bensinpumper i distriktene, som er høyere enn støtten du kan få til hurtigladestasjoner fra Enova. I dag kan du få inntil 500.000 kroner til en bensinpumpe, mens etablering av hurtigladestasjoner har et tak på 400.000 kr.
-Flere utenlandske ladeoperatører er i ferd med å etablere seg i Norge og nå har vi en unik mulighet til å tilrettelegge for storstilt utbygging så lenge myndighetene legger bedre til rette for private aktører, sier Petter Haugneland.
Nøkkelord
Kontakter
Petter HaugnelandKommunikasjonsleder
Tel:+47 982 34 699petter@elbil.noBilder
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Is, brus og toalett er viktigst når elbilistene velger hvor de skal hurtiglade10.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hva avgjør hvor elbilistene stopper når de skal hurtiglade? I Elbilforeningens ferske undersøkelse, Elbilisten, svarer over 4 av 10 at fasiliteter er avgjørende for hvor de tar hurtigladepausen. Mens pris kommer langt ned på listen.
Lyse utsikter for køfri lading i sommer-Sverige5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svenskene har fått fart på elbilsatsingen og har økt ladekapasiteten med hele 25 prosent siden juni i fjor sommer. – Dette gir lysere utsikter for elbilferie i nabolandet, sier Christina Bu.
Nybilsalg i mai: Topp Teslasalg tross omdømmefall2.6.2025 10:30:03 CEST | Pressemelding
I nybilsalget for mai ligger Tesla Model Y overlegent på topp. Elbilandelen endte på 93,9 prosent. 98,1 prosent av alle privatpersoner kjøper elbil, men for bedriftsmarkedet er elbilandelen bare 88,6 prosent. −Vi gleder oss over at så å si alle private husholdninger nå velger elbil, men det må bli slutt på nye fossilbiler også i næringslivet, sier Bu.
Politikk påvirker valg av bilmerke27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk utgave av spørreundersøkelsen Elbilisten, svarer flertallet at politikk har påvirkning på valget av bilmerke. Hele 43 prosent oppgir at de ikke vil kjøpe Tesla av politiske grunner. – Til tross for at Tesla fremdeles selger mange biler i Norge, viser undersøkelsen tydelig hvordan Elon Musks politiske arbeid påvirker Tesla negativt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Noen har fortsatt rekkeviddeangst. Nå blir de kurert på ladeprat23.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ny undersøkelse fra Elbilforeningen viser at 18 prosent av elbilistene opplever rekkeviddeangst. – Jeg er litt overrasket. Elbilene får stadig lenger rekkevidde og det er mange ladestasjoner langs veiene. Allikevel er det noen som har rekkeviddeangst, sier generalsekretær i Elbilforening, Christina Bu.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom