Dette kalles å tæppe

I de fleste butikker og kafeer trenger du ikke lenger taste kode eller «dra kortet» når du skal betale småbeløp. Teknologien som ligger bak heter «near field communication». Og fra nå av kalles kontaktløs betaling å tæppe.
- Gjennom nettsiden nyordet.no og en undersøkelse har vi fått inn flere tusen forslag og avstemminger for hva dette skal hete. Det er flere ord som utmerker seg, men det ordet som skiller seg signifikant ut er å tæppe. Når vi så nærmere på ordet tæppe, fant vi ut at det kan brukes både på norsk og engelsk, og at det kommer fra det norrøne ordet tappa i betydningen av engelsk tap, sier kommunikasjons – og markedssjef Frode Riis Andersen i BankAxept.
Norstat har intervjuet et landsrepresentativt utvalg av 2090 nordmenn om hva handlingen bør kalles. Alle har fått se en video som viser handlingen, og er deretter bedt om å beskrive handlingen med et passende ord.
- Både ordene scanne og swipe kom høyt opp på listen, men ingen av disse ordene er norske, og det gir heller ikke en korrekt beskrivelse av hva man gjør. Engelske tap eller norske tæppe brukes i dag av flere andre internasjonale aktører bruker for kontaktløs betaling, sier han.
Festivalklare terminaler
Hver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og 8 av 10 kjøp gjøres i dag med BankAxept. I dag er 90 prosent av alle betalingsterminaler teknisk klargjort for å kunne håndtere kontaktløse betalinger.
-I løpet av sommeren skal BankAxept være tilstede på 24 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, så det blir spennende å se på hvor mange som tæpper. Vi vet at det går ni sekunder raskere å tæppe kortet fremfor å bruke pinkode eller chip, så det vil bli kortere køer, mer salg og enda mer fornøyde festivaldeltagere, sier Riis Andersen.
Vekst av kontaktløse kort
Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med BankAxept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner.
- Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere butikker og kjeder vil aktivere sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling. Dette endrer måten folk betaler på og legger grunnlaget for mobilbetaling, sier han.
Nøkkelord
Kontakter
Frode Riis AndersenKommunikasjons- og markedssjef
fra@bankaxept.noVegar W. HeirCMO AND HEAD OF DIGITAL PAYMENTS
Tel:+47 951 27 697vh@bankaxept.noBilder
Lenker
Om BankID BankAxept
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom