Bedrifter i Troms skal matches med utenlandske kunder

-The Explorer gir oss muligheten til å vise frem lokale og grønnere løsninger til hele verden på en effektiv og enkel måte. Tjenesten er for løsninger som går på tvers av næringer, kompetanseområder og regioner – nå er det opp til de nordnorske bedriftene å registrere sine løsninger for å vise frem alt det vi i denne regionen kan tilby, sier direktør for Innovasjon Norge Arktis Linda Beate Randal.
Webtjenesten The Explorer er et av Innovasjon Norge og næringslivets svar på regjeringens oppdrag om å profilere norske, grønne løsninger.
Alltid på nett til sjøs
På sjøen er det viktig åha god kommunikasjonsforbindelse til land og andre skip. Tromsø-selskapet Dualog er representert i The Explorer med sitt system for at skip skal kunneha en stabil nettilgang. Systemet til Dualog gjør det mulig for skipene å til enhver tid benytte den nettforbindelsen som er best, om det er satellitt eller annen nettforbindelse.
Dette gjør det mulig å alltid ha tilgang til værmeldinger, kontakt med land og andre båter, og sørge for at mannskap kan ha tilgang til nett og kontakt med venner og familie på land.
-Et system som dette er veldig interessant internasjonalt, i og med at den løser et problem til sjøs og gjør transport enklere og sikrere, og også bedre for de som jobber på skipene, sier Linda Beate Randal.
Merkevaren Norge
The Explorer er del av Merkevaren Norge-prosjektet, som ledes av Innovasjon Norge. Målet er å øke norsk eksport, tiltrekke seg utenlandske investeringer og kompetanse og gjøre Norge til et attraktivt reisemål.
For å nå målene må Norge få internasjonal status som en pioner på bærekraftige løsninger, som et attraktivt land å investere i og en nasjon med et rikt kulturliv i tillegg til flott natur. Et land som er synlig i verdenssammenheng.
Innovasjon Norge jobber for å få flere av de «riktige» turistene til landet. De som bruker større deler av landet og flere av de aktivitetene vi kan tilby. Det vil gi høyere inntekter til turistnæringen og også bidra til et etterlatt inntrykk av et land som har mer enn bare flott natur.
Turisme i Troms
-På grunn av vår rene og sårbare natur er vi helt avhengig av en bærekraftig turisme. Det vil si en turisme der man ikke etterlater varige fotavtrykk, og ikke bare prøver å hente inn flest mulig turister. Hvis vi har høy kvalitet på vårt tilbud vil vi kunne tiltrekke oss de turistene som bruker det vi har å tilby og som ønsker å betale for det de får, sier Linda Beate Randal.
-Nord-Norge har et stort potensiale her, med storslått natur, og kultur og kreativ næring som kan fungere som grunnlag for aktiviteter og et spennende tilbud for turister.
-Ved å bygge vår merkevare på kvalitet vil vi kunne tjene godt på det på lang sikt, sier Randal.
Fakta om The Explorer
- https://www.theexplorer.no/ åpnet for registreringer 31.mai.
- The Explorer skal bli en eksportkanal hvor utenlandske bedrifter som trenger løsninger, og norske bedrifter som har løsninger, kobles.
- Den blir samtidig et utstillingsvindu for et internasjonalt marked som bygger opp under Norge som en ledende nasjon innen utvikling av grønne løsninger. I tillegg skal den inneholde verktøy og historier om Norge og norsk næringsliv som kan brukes overfor internasjonale kunder, presse og andre målgrupper.
- Alle bedrifter og næringer med grønne løsninger kan registrere seg i basen. De må svare ut tre kriterier: God forretningsskikk, at løsningen er grønn, og hvilke bærekraftsmål den bidrar til å løse. I tillegg bør løsningen være skalerbar.
- Det er en redaksjon som kvalitetssikrer alle løsningene før de publiseres på The Explorer. Det koster ingenting å registrere løsninger.
- Innovasjon Norge leder eksportsatsingen. Konsept, utforming samt kriterier for innhold og bedriftsdeltakelse er utformet i dialog med næringslivet, Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet.
- Et strategisk råd er opprettet, bestående av representanter fra Equinor, Yara, Statkraft, DNB, DNV GL, NHO, LO, Abelia, Norge 203040, Norges sjømatråd, Virke, Norges Rederiforbund, Miljødirektoratet, Finans Norge, GCE Blue Maritime Cluster, Fostech AS, Grieg Group, X Four-10, Zero, Klima- og miljødepartementet, Nærings - og fiskeridepartementet, og Innovasjon Norge.
Nøkkelord
Bilder

Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Rekordmange milliardar til innovasjon i 202414.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Noreg sitt bidrag til næringslivet auka med 40 prosent i 2024. Samstundes auka dei private investeringane som matcha bidraget frå Innovasjon Noreg.
Vianode får lån på 400 millioner fra Innovasjon Norge14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge har gitt tilsagn om lån på 400 millioner kroner til Vianode. Pengene vil bli investert i Norge, for å styrke selskapets forsknings- og utviklingskapasitet og plattform for etablering av regionale verdikjeder for batterier med høy ytelse og lave utslipp. Vianode utvikler og produserer grafitt til anoder og har kontrakt med en av verdens største bilprodusenter.
Milliondryss over rekordmange studentprosjekter11.4.2025 13:40:24 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge opplever større pågang på ordningen for støtte til bedrifter etablert av nyutdannede ved høyskolene og universitetene, enn noen gang tidligere. I alt får 32 prosjekter inntil en million kroner hver i tilskudd.
Verdensutstillingen i Japan åpner11.4.2025 09:46:10 CEST | Pressemelding
Expo Osaka åpner søndag 13. april. Norge deltar i fellesnordisk paviljong, som viser nordiske verdier og innovasjoner. Paviljongen serverer også nordisk mat med spennende japansk vri.
I Bodø selges Norge til verden – neste år står Lofoten for tur2.4.2025 13:13:20 CEST | Pressemelding
Denne uken pågår Norwegian Travel Workshop (NTW) 2025 i Bodø. Her møtes nesten 800 personer fra 36 ulike land for å selge og kjøpe Norge som reisemål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom