Rekordoppslutning rundt norsk bærekraftordning

Destinasjonene som i dag mottar Merket for bærekraftig reisemål er Femund Engerdal, Idre, Lindesnesregionen, Lillehammer, Lyngenfjorden, Lysefjorden og Sälen.
- Det store engasjementet rundt merkeordningen viser at norske reiselivsdestinasjoner tar bærekraftig utvikling på alvor. Gjennom samarbeid med andre deler av næringslivet og kommunene, kan reiselivsnæringen på denne måten bli en positiv bidragsyter til verdiskaping og arbeidsplasser, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
- Vi ønsker å gratulere disse syv reisemålene som har lagt ned et stort arbeid med mål om en bærekraftig utvikling. Med hele syv nykommere stiller Norge sterkere som et bærekraftig reisemål og gir reisemålene et bedre grunnlag for ansvarlige valg fremover, sier Ingunn Sørnes, spesialrådgiver i Innovasjon Norge.
Innovasjon Norge har utviklet og tilbyr Merket for Bærekraftig reisemål som et verktøy for reisemål som ønsker å jobbe langsiktig for en mer bærekraftig lokal reiselivsutvikling gjennom involvering, ansvarlig styring og verdiskaping. Prosessen eies og drives av et lokalt eller regionalt reisemål- eller destinasjonsselskap.
Internasjonalt anerkjent ordning
Tidligere i år ble den norske standarden «Bærekraftig reisemål» godkjent av det internasjonale organet Global Sustainable Tourism Council (GSTC). Norge er med dette ett av få land som har en godkjent nasjonal standard for bærekraft i reiselivet.
- Det er flott å se at Norge også innenfor reiseliv har utmerket seg internasjonalt. Godkjenningen av den norske standarden viser at Norge er et foregangsland innenfor arbeid for å få til en bærekraftig utvikling ikke bare av enkeltbedrifter men også av hele reisemål, sier Røe Isaksen.
- Vi er stolte over å ha Innovasjon Norges Merkeordning for bærekraftig reisemål som en del av den utvalgte gruppen av GSTC godkjente standarder. Innovasjon Norge leder arbeidet med å utvikle bærekraftig reisemål på en måte som gjør dem til et godt eksempel for andre å følge sier Luigi Cabrini, styreformann i GSTC .
Svenske reisemål ser mot Norge
Den norske merkeordningen nyter stor oppmerksomhet også utenfor Norge. Tidligere i år ble diplom for godkjenning for første gang sendt ut over Norges grenser – til Sverige. Da mottok de to svenske skidestinasjonene Sälen og Idre Merket for bærekraftig reisemål. Med dette er alle fire kommunene i Scandinavian Mountains; Trysil, Engerdal, Sälen og Idre godkjent gjennom Innovasjon Norges ordning.
Enorm interesse
Norske reisemål står nå i kø for å starte sin utviklingsprosess for en mer bærekraftig reisemålsutvikling. Tilsammen 15 reisemål har mottatt merkeordningen og 12 nye reisemål har startet på det to år lange løpet mot å kvalifisere for merket første gang. Reisemålene må vise en positiv utviklingstrend på en rekke indikatorer for å beholde merket på lang sikt.
- Det er spennende å se at dette arbeidet blir tatt på alvor av norske reisemål og at Norge har tatt en posisjon med mer systematisk arbeid med bærekraft på destinasjonsnivå, avslutter Sørnes.
Fakta om Merket for bærekraftig reisemål
- Merkeordningen er et verktøy for systematisk arbeidet med bærekraft på reisemål der reiselivsnæringen er pådriver.
- Ved å kartlegge ulike kriterier fordelt på de tre dimensjoner av bærekraft (miljømessig, sosial og økonomisk) måler reisemålene sin egen utvikling i det langsiktige arbeidet for økt bærekraft.
- Som en del av arbeidet har reisemålene planlagt tiltak, analysert status – og dokumentert forbedring på i alt 104 indikatorer (44 kriterier som konkretiseres av de 104 indikatorene) innenfor områdene miljø, samfunn og økonomi.
- Standarden dekker 5 områder: Forankring i kommune, forankring i reiselivet, bevaring av natur, kultur og miljø, styrking av sosiale verdier og økonomisk levedyktighet. Arbeidsprosess er normert til rundt 2 år.
- Å bli merket som et bærekraftig reisemål betyr at destinasjonen over tid prioriterer målet om økt bærekraft, ikke at stedet ER bærekraftig. Merkeordningen er et redskap for utvikling, og reisemålene må vise en forbedring på sikt.
- Til nå har 15 destinasjoner mottatt Merket for bærekraftig reisemål siden lanseringen i mars 2013. Disse destinasjonene er: Trysil, Røros, Vega, Lærdal. Svalbard, Geilo, Setesdal, Inderøy, Femund Engerdal, Lyngenfjordregionen, Lindesnesregionen, Lysefjorden, Sälen, Idre og Visit Lillehammer.
Kontakter
Mona Raa RavndalSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:942 97 048morav@innovasjonnorge.noBilder







Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Rekordmange milliardar til innovasjon i 202414.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Noreg sitt bidrag til næringslivet auka med 40 prosent i 2024. Samstundes auka dei private investeringane som matcha bidraget frå Innovasjon Noreg.
Vianode får lån på 400 millioner fra Innovasjon Norge14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge har gitt tilsagn om lån på 400 millioner kroner til Vianode. Pengene vil bli investert i Norge, for å styrke selskapets forsknings- og utviklingskapasitet og plattform for etablering av regionale verdikjeder for batterier med høy ytelse og lave utslipp. Vianode utvikler og produserer grafitt til anoder og har kontrakt med en av verdens største bilprodusenter.
Milliondryss over rekordmange studentprosjekter11.4.2025 13:40:24 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge opplever større pågang på ordningen for støtte til bedrifter etablert av nyutdannede ved høyskolene og universitetene, enn noen gang tidligere. I alt får 32 prosjekter inntil en million kroner hver i tilskudd.
Verdensutstillingen i Japan åpner11.4.2025 09:46:10 CEST | Pressemelding
Expo Osaka åpner søndag 13. april. Norge deltar i fellesnordisk paviljong, som viser nordiske verdier og innovasjoner. Paviljongen serverer også nordisk mat med spennende japansk vri.
I Bodø selges Norge til verden – neste år står Lofoten for tur2.4.2025 13:13:20 CEST | Pressemelding
Denne uken pågår Norwegian Travel Workshop (NTW) 2025 i Bodø. Her møtes nesten 800 personer fra 36 ulike land for å selge og kjøpe Norge som reisemål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom