Posten Norge har tatt viktige grep for å bedre lønnsomheten
Antall virkedager i første kvartal 2018 ble negativt påvirket av at påsken falt i 1. kvartal i 2018 mot 2. kvartal i 2017. Som en følge av dette ble justert driftsresultat -55 mill. kroner, en reduksjon på 246 mill. kroner sammenlignet med 1. kvartal 2017.
- Det var ventet en resultatnedgang, både grunnet fallende brevvolum og tidspunktet for påsken. Det har også vært ekstra kostnader knyttet til store driftsomlegginger i postsegmentet og idriftsetting av nye terminaler i det norske logistikknettverket. Disse kostnadene forventes å avta gjennom første halvår. Samtidig ser vi tegn til økt aktivitet i markedet og vi vinner nye kontrakter. Samlet sett forventer vi bedre resultater utover i 2018, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Logistikksegmentet
Logistikksegmentet hadde 1. kvartal 2018 en omsetningsvekst på 2 prosent, til 4 055 millioner kroner. Det var god markedsutvikling i pakke- og godsvirksomheten utenfor Norge, internasjonal spedisjon, samt ekspress og hjemlevering. Justert driftsresultat i 1. kvartal for segment Logistikk var - 93 mill. kroner, en nedgang på 82 mill. kroner fra samme kvartal i 2017.
Konsernet satser offensivt i Norden innen e-handel, hjemlevering og logistikk og utvikler og lanserer nye tjenester for å møte behovene drevet av et voksende e-handelsmarked og økende etterspørsel etter logistikktjenester.
- E-handel er et viktig vekstområde. Vi hjelper våre bedriftskunder å lykkes med deres e-handelsstrategier og kan glede oss over god vekst og positiv resultatutvikling innenfor Ekspress og Hjemlevering. Det er fortsatt enkelte områder i logistikksegmentet som har lønnsomhetsutfordringer. Her forventer vi at igangsatte tiltak vil gi resultateffekter mot slutten av året, sier Wille.
Postsegmentet
I 1. kvartal falt adressert brevvolum i Norge med 12,8 prosent sammenlignet med samme periode i 2017. Korrigert for færre virkedager var volumnedgangen 10 prosent. Uadresserte sendinger falt med 12,7 prosent i 1. kvartal mot samme periode i 2017, men volumutviklingen for uadressert post bedret seg mot slutten av kvartalet. Omsetningen falt med 314 millioner kroner i 1. kvartal sammenlignet med 2017. Hovedårsakene var volumnedgang, færre virkedager, salg av Bring Citymail Sweden og inntektsnedgang som følge av innføring av én adressert brevstrøm fra 1. januar 2018. Et neste mulig tiltak for å møte fallende postvolumer, er Samferdselsdepartementets høringsforslag om å åpne for postomdeling annenhver dag fra 2020.
- Posten støtter overgang til færre faste omdelingsdager. Samtidig vil Posten tilby nye fleksible leveringsmåter slik at folk og bedrifter kan få varene de kjøper på nettet levert slik de ønsker og er villige til å betale for - gjerne alle dager i uken, sier Tone Wille.
Posten Norge har i 1. kvartal solgt brevvirksomheten Bring Citymail Sweden. Salget av Bring Citymail Sweden påvirker ikke Brings øvrige virksomhet i Sverige.
Sykefravær og personskader
Konsernet har en ambisjon om å opprettholde et helsefremmende arbeidsmiljø der ingen blir skadet eller syke som følge av arbeidet. Både antall personskader og sykefraværet er betydelig redusert gjennom de siste årene.
I 1. kvartal 2018 var sykefraværet for konsernet 6,7 prosent, en økning med 0,1 prosentpoeng sammenlignet med 1. kvartal 2017. Sykefraværet siste 12 måneder var 5,8 prosent, en reduksjon på 0,3 prosentpoeng sammenlignet med fraværet ett år tilbake.
Totalt antall personskader per million arbeidede timer (H2) var 10,1 i 1. kvartal 2018, en økning på 1,7 fra samme periode i 2017. Trenden for arbeidsskader, H2, siste 12 måneder var per 1. kvartal 8,9 som er en forverring på 0,6 fra samme tid i 2017.
Kvartalsrapporten ligger vedlagt i egen lenke
Nøkkeltall pr 31. mars 2018 (31. mars 2017 i parentes)
Driftsinntekter (MNOK) 5 869 (6 094)
Justert driftsresultat (MNOK) -55 (191)
Egenkapitalandel % 39,6 (39,6)
Avkastning på investert kapital/ROIC % 6,4 (11,2)
Egenkapitalavkastning (etter skatt) % 3,5 (2,9)
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Dokumenter
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom