Nå kommer EV-skiltene vi ba om i 2015

Som de fleste av oss husker, var det en tid for ikke så lenge siden hvor bare noen søte, små – de het gjerne Think, Buddy eller Reva – rullet rundt på norske veier med EL-skilter.
Men 19 år etter at de første elbilene med EL-skilter dukket opp i trafikkbildet, var EL-begeret fullt.
Og for ganske nøyaktig to år siden gikk Vegdirektoratet over til EK-skilter for nye, norske elbiler.
EK over og ut
Nå er også EK-serien snart ved veis ende – drøye to år tok det denne gangen, 17 år kortere enn det tok å fylle opp forrige skiltserie.
– Det sier sitt om den rivende elbilutviklingen vi har sett i Norge i det siste, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Men når vil så den middels historiske dagen komme hvor EK glir sømløst over i EV?
– Det er vanskelig å si eksakt når EK-serien er brukt opp, men vi regner med at de første EV-skiltene blir produsert i løpet av sommeren, sier Elma Sulic ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
– Og hva er status akkurat i dette øyeblikk?
– Vi er nå kommet til EK 93472.
Ville ha EV allerede i 2015
Den første EL-serien var selvforklarende. Men allerede da skiltserien var i ferd med å fylle seg opp, ønsket Elbilforeningen seg at arvtakeren skulle bli EV.
Ved overgangen til EK-skilt i 2016 var dessuten både Norsk elbilforening og Språkrådet - en gang for alle - tydelige på hvordan elbil skal skrives.
– Norske elbiler bør fortsette med lett gjenkjennelige registreringsskilt. Nå kan vi sørge for at skiltene også får internasjonal betydning. Vi ønsker derfor EV som neste skiltserie, uttalte generalsekretær Christina Bu i 2015.
EV er som kjent forkortelsen for «electric vehicle» på engelsk.
– EV-skilt vil vende Norge mot resten av verden og vil kunne inspirere andre. Gjennom valg av skilt kommer Norges elbilsuksess enda tydeligere fram, fortsatte Bu den gang.
I stedet gikk Vegdirektoratet for EK, som er ment å stå for elektrisk kjøretøy.
Tips: Holder i halvannet år
Men fra og med i sommer vil altså Christina Bu og Elbilforeningen få det som de ville allerede i 2015.
– Det er kanskje ikke verdens viktigste sak, men det er klart vi er fornøyd med dette. Det er noe symbolsk riktig ved å videreføre den norske elbilsuksessen med de mer internasjonale bokstavene EV, sier Bu i dag.
Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen. Eller, formulert med andre ord: Hvor lenge vil EV være i paradis?
– Halvannet år, det er min spådom, sier Christina Bu.
– Forslag til hvilken bokstav som bør erstatte v-en, når den tid kommer?
– Tja, kanskje EQ? Elbilister er jo en gjeng med god emosjonell intelligens.
Er du en skiltnerd som drømmer om ha en elbil med registreringsnummer EK 99999 eller EV 10000, kan det være lurt å få ut fingeren ganske snart (og krysse den med nabofingeren i håp om en god porsjon flaks) – siden vi altså per i dag er på EK 93472.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noBilder
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Stortinget ber regjeringen elektrifisere varebilene raskere17.6.2025 10:58:41 CEST | Pressemelding
I enigheten om revidert nasjonalbudsjett ber Stortinget regjeringen sette et nytt mål for når alle nye varebiler skal være nullutslippsbiler. − Det målet bør ikke være særlig langt fram i tid, og det bør følges opp med kraftfulle virkemidler, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Askøy er første kommune hvor halvparten av bilparken er elektrisk12.6.2025 16:48:10 CEST | Pressemelding
I Askøy kommune, utenfor Bergen, er nå annenhver bil elektrisk. Det gjør kommunen til stedet i verden med høyest andel elbiler. – Dette er fantastiske nyheter og viser hvor langt vi har kommet med elbilsatsingen i Norge, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Is, brus og toalett er viktigst når elbilistene velger hvor de skal hurtiglade10.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hva avgjør hvor elbilistene stopper når de skal hurtiglade? I Elbilforeningens ferske undersøkelse, Elbilisten, svarer over 4 av 10 at fasiliteter er avgjørende for hvor de tar hurtigladepausen. Mens pris kommer langt ned på listen.
Lyse utsikter for køfri lading i sommer-Sverige5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svenskene har fått fart på elbilsatsingen og har økt ladekapasiteten med hele 25 prosent siden juni i fjor sommer. – Dette gir lysere utsikter for elbilferie i nabolandet, sier Christina Bu.
Nybilsalg i mai: Topp Teslasalg tross omdømmefall2.6.2025 10:30:03 CEST | Pressemelding
I nybilsalget for mai ligger Tesla Model Y overlegent på topp. Elbilandelen endte på 93,9 prosent. 98,1 prosent av alle privatpersoner kjøper elbil, men for bedriftsmarkedet er elbilandelen bare 88,6 prosent. −Vi gleder oss over at så å si alle private husholdninger nå velger elbil, men det må bli slutt på nye fossilbiler også i næringslivet, sier Bu.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom