Nye regler for sameier: Lav strømkapasitet er ikke saklig grunn for å nekte beboere elbil-lading
Smarte løsninger
— Manglende strømkapasitet er i seg selv ikke saklig grunn for å nekte å gå i gang med prosessen. Smarte styringssystemer kan løse de fleste ladebegrensninger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Smarte styringssystemer for strøm fordeler tilgjengelig effekt til enhver tid på døgnet, slik at alle vil kunne få lading. Slike ladeanlegg vil løse de fleste borettslag og sameiers behov i flere år fremover.
Tolkning av den nye loven
Advokatene Bing og Hodneland ga en tolkning av den nye eierseksjonsloven i Nettavisen, 5. mai, der de hevder at innstallering av smart strømstyring i sameier er en såpass stor og krevende investering, at styrer uten videre kan avvise dette.
— Det er vi uenige i. Det er lovgivers ønske at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i løpet av syv år, og dermed må ladeanlegg ses på som en helt naturlig og prioritert løsning i ethvert boligfellesskap. Dersom styret i sameiet forsøker å nekte beboere med bakgrunn i kostnader for et slikt styringssystem, bør beboerne protestere, sier Bu.
Mange er avhengige av å disponere bil, også i byer der folk bor tett. Dersom Stortingets plan om utfasing av fossile biler følges opp, vil så mye som 80 prosent av alle biler som selges, kunne være elbiler i 2021.
— Om få år vil det være en selvfølgelighet at elbilen skal kunne lade på egen plass i garasjen, akkurat som bredbånd har blitt noe vi forventer i ethvert hjem. Med den nye loven må styrene ta ansvar for å utrede hva som er de beste tilgjengelige smartstyrings-anleggene for deres garasje. Det er generalforsamlingen som må få bestemme dette på vanlig måte, sier Bu.
Liten kostnad
— Dette er en relativt liten økonomisk kostnad for sameiet. I snitt vil et smart ladeanlegg koste mellom fem og femten tusen kroner per plass Ladeboksen finansierer beboerne selv, og må anses som en del av det å eie en elbil, sier Bu.
Sammenlignet med vanlige vedlikeholds- og rehabiliteringsoppgaver som jevnlig må gjøres i et sameie, er dette en relativt liten investering i boligen og som vil øke både bruks- og markedsverdien.
— Dette må vi se på som en nødvendig tilpasning som alle boligfelleskap bør gjøre dersom det er mulig med eksisterende kapasitet, sier Bu.
Norsk elbilforening mener Bing og Hodnelands påstand om hvordan loven skal tolkes er urimelig av to enkle grunner: For det første handler dette om helt nødvendig infrastruktur, og for det andre er det en relativt liten investering som gir relativt stor merverdi beboerne. Den øker både bruks- og markedsverdi for boligen.
— Med den utviklingen vi har nå, vil det snart være utenkelig at det ikke følger tilgjengelig lading med biloppstillingsplassen i sameier og borettslag. Alle som har fast parkeringsplass bør derfor være med på å investere i strømopplegget, og så kan hver enkelt beboer ta kostnaden for ladestasjon når de bytter til elbil eller ladbar hybrid, er rådet fra Christina Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noPetter HaugnelandKommunikasjonsleder
Tel:+47 982 34 699petter@elbil.noBilder
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
Juli ga elbilrekord - høyeste elbilandel noensinne1.8.2025 10:27:09 CEST | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget for juli endte på knallsterke 97,2 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er den høyeste andelen elbiler solgt i en måned noensinne, og gjør juli til rekordmåned for det elektriske nybilsalget i Norge.
Nå er det 900 000 elbiler i Norge!25.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Denne uka har vi nådd nok en milepæl i elbilsammenheng i Norge. Nå ruller det nemlig 900 000 elektriske biler på veiene våre. Av disse er rundt 860 000 personbiler og 40 000 varebiler.
Nye tall: Elbilrekord i Europa24.7.2025 15:09:32 CEST | Pressemelding
Nesten hver femte bil solgt i Europa siste halvår, er en elbil. – Nå begynner det å ta av på kontinentet, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom