Norsk elbilforening og ZERO: 2019-budsjettet blir prøveklut for regjeringens elbilpolitikk
Utregninger fra COWI som presenteres på et debattmøte arrangert av ZERO og Norsk elbilforening på torsdag, viser at dersom engangsavgiftene hadde vært holdt på 2008 nivå, ville staten hatt 11,2 milliarder mer i inntekt i fjor. Kun 3 milliarder av disse kommer fra elbilpolitikken - som har gitt store utslippskutt. De øvrige inntektsbortfallet på 8,2 milliardene er som følge av redusert gjennomsnittsavgift på fossile biler. Økt bilsalg ga isolert sett 0,43 mrd mer i proveny i 2017 enn i 2016, mens lavere avgifter for bensin- og dieselbiler ga 1,34 mrd mindre i proveny og flere elbiler ga 0,63 mrd mindre i proveny.
Fossilbiler blir mer konkurransedyktige
- Stortinget har brukt milliarder nesten uten å få utslippskutt, samtidig som elbiler har blitt mindre konkurransedyktige sammenlignet med fossile biler. Nå må Stortinget ta grep for å gjøre fossile biler dyrere, krever ZERO og Elbilforeningen.
Mens eksempelvis en fossil Golf i 2018 har blitt snaut 5000 kroner billigere å kjøpe, har til sammenligning en e-Golf blitt 74.000 kroner dyrere, siden 2014. Bare en fjerdedel av dette kan tilskrives prisen for økt batterikapasitet, ifølge analyser fra analyseselskapet Bloomberg.
Andelen elbiler må vokse raskere
En enstemmig Storting har satt et krystallklart mål om at hele nybilsalget skal være utslippsfritt i 2025, og målet gjentas i regjeringserklæringen.
- Avgiftene er i dag satt ut fra målet om å få utslippene ned på 85 gram per bil - målt etter en målemetode som vi nå vet gir store feil. Det er på tide at vi innretter avgiftene for å nå nullutslippsmålet, sier Marius Holm, leder i ZERO.
Han viser til at målet om en rask utfasing av fossildrevne biler er avhengig av at forskjellen i pris opprettholdes og gjøres enda større.
- Avgiftslettelsene for fossilbilene er resultatet av en villet politikk over tid, i kombinasjon med juksing med utslippstall. Skal vi nå målet, må vi hente igjen etterslepet. Om vi skal nå Norges klimamål, må antallet elbiler passere 400.000 allerede i 2020, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
2019-budsjettet blir testen
- Neste års statsbudsjett er regjeringens første mulighet til å vise at de mener alvor med elbilpolitikken. Avstanden i pris mellom elbiler og utslippsbiler må opprettholdes og helst økes, for at 2025-målet om utfasing av fossilbilsalget skal være gjennomførbart i det tempoet som er nødvendig, sier Bu.
ZERO og Norsk elbilforening mener satsene i avgiftssystemet må tilpasses slik at de gjenspeiler det bilene faktisk slipper ut. Fra og med neste år får vi innført nye måter å teste bilene på, som gir tilgang på mer realistiske utslippstall.
- Utviklingen må snus, og vi må begynne å hente tilbake noe av de store avgiftslettelsene som fossile biler har fått de siste årene, sier Holm.
Pressekontakt Norsk elbilforening: Ulrikke Linge, tlf.99393411
Pressekontakt ZERO: Per Kristian Sbertoli, tlf. 93089103
Nøkkelord
Kontakter
Ulrikke LingeSeniorrådgiver
Kommunikasjon og samfunnskontakt
Bilder
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Askøy er første kommune hvor halvparten av bilparken er elektrisk12.6.2025 16:48:10 CEST | Pressemelding
I Askøy kommune, utenfor Bergen, er nå annenhver bil elektrisk. Det gjør kommunen til stedet i verden med høyest andel elbiler. – Dette er fantastiske nyheter og viser hvor langt vi har kommet med elbilsatsingen i Norge, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Is, brus og toalett er viktigst når elbilistene velger hvor de skal hurtiglade10.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hva avgjør hvor elbilistene stopper når de skal hurtiglade? I Elbilforeningens ferske undersøkelse, Elbilisten, svarer over 4 av 10 at fasiliteter er avgjørende for hvor de tar hurtigladepausen. Mens pris kommer langt ned på listen.
Lyse utsikter for køfri lading i sommer-Sverige5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svenskene har fått fart på elbilsatsingen og har økt ladekapasiteten med hele 25 prosent siden juni i fjor sommer. – Dette gir lysere utsikter for elbilferie i nabolandet, sier Christina Bu.
Nybilsalg i mai: Topp Teslasalg tross omdømmefall2.6.2025 10:30:03 CEST | Pressemelding
I nybilsalget for mai ligger Tesla Model Y overlegent på topp. Elbilandelen endte på 93,9 prosent. 98,1 prosent av alle privatpersoner kjøper elbil, men for bedriftsmarkedet er elbilandelen bare 88,6 prosent. −Vi gleder oss over at så å si alle private husholdninger nå velger elbil, men det må bli slutt på nye fossilbiler også i næringslivet, sier Bu.
Politikk påvirker valg av bilmerke27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk utgave av spørreundersøkelsen Elbilisten, svarer flertallet at politikk har påvirkning på valget av bilmerke. Hele 43 prosent oppgir at de ikke vil kjøpe Tesla av politiske grunner. – Til tross for at Tesla fremdeles selger mange biler i Norge, viser undersøkelsen tydelig hvordan Elon Musks politiske arbeid påvirker Tesla negativt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom