
Sparer norske forbrukere for 133 tonn fett

Siden 2014 har TINE samarbeidet med helsemyndighetene gjennom intensjonsavtalen for å redusere sukker-, salt- og fettinntaket i det norske kostholdet gjennom TINEs produkter.
–TINE er en del av nordmenns hverdag, enten vi er på frokostbordet, i matpakka, til fredagstacoen, eller i bagen på vei til trening. Derfor ønsker vi å bidra til å redusere inntaket av fett hvor det er mulig, sier Lars Galtung, konserndirektør for Kommunikasjon og Bærekraft i TINE.
Har lansert nye produkter med lite fett
I 2017 har TINE justert fettinnholdet i brunostene. Samtidig har meieriselskapet også lansert nye produkter med mindre fett som lettere piskbar fløte og brukt mer markedsføring på lettere varianter av Norvegia® og Jarlsberg®.
Fra april 2018 reduserte TINE også fettet i Tinemelk Lett fra 0,7 prosent til 0,5 prosent.
–Det er viktig for oss å gjøre det vi kan for å bedre den norske folkehelsa. Sukkerreduksjonen som vi har oppnådd på 1 million kilo årlig i våre produkter har skjedd gradvis over mange år. Derfor er vi opptatt av at fettreduksjoner i produkter ikke går på bekostning av smak. Sensoriske tester av disse to variantene viste at forbrukerne ikke merket noen forskjell på 0,7 og 0,5 prosent fett. Derfor har vi gjort denne endringen for å oppfylle behovet om sunnere produkter og myndighetenes forventninger til oss, sier Galtung.
Liten endring – mye spart
Endringen vil medføre totalt at det blir 133 tonn mindre fett i melka solgt i dagligvare pr år. I tillegg kommer skolemelk og melken solgt på dispenser på hoteller og kantiner.
TINE landet på denne fettprosenten fordi det er det laveste fettinnholdet en lettmelk kan ha for at det skal kunne merkes som lettmelk.
–Det er en liten endring som reduserer mye fett, men melka har fortsatt de samme gode næringsstoffene som før. Skolemelka kommer også til å gå ned i fettprosent. Her har vi mye ubrukt emballasje igjen på lager med gammel merking. For å unngå å kaste fullgod emballasje, bruker vi den fram til skoleslutt. Ved skolestart i august har også skolemelken fått nye kartonger med ny merking, avslutter Galtung.
Bilder
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.