Kvalitet som laksestrategi

– Kvalitet handler ikke bare om hvordan en laks smaker. Det kan handle om hvor mye og hvilken type fett den inneholder, eller om farge, fasong og innpakning. Men kvalitet kan også handle om miljømerker, opprinnelse eller merkevarer, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg.
Han leder det nystartede forskningsprosjektet «Qualidiff», hvor forskere skal undersøke både hvor mye ulike kundegrupper etterspør ulike kvalitetsegenskaper, og hvordan vektlegging av slike egenskaper kan gi økt verdiskaping og lønnsomhet. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og skal gå over fire år.
Strategier for å skille seg ut
Differensiering, eller det å fremheve eller skille seg ut, står sentralt i all markedsføring. En måte å gjøre det på, er å fremheve egenskaper som handler om kvalitet. For eksempel om akkurat denne laksen er økologisk produsert, eller at den er produsert i et spesielt geografisk område som gir den en unik historie og kanskje også spesielle fysiske kvalitetsegenskaper, slik som produkter av skrei eller vin, forklarer prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg i Nofima.
Det er mange måter å gjøre dette på, og det er mulighetene produsentene har til å bruke nettopp kvalitetsegenskaper i markedsstrategiene sine som er under lupa i det nye prosjektet.
Konkurransefortrinn
En god strategi er ikke lenger god om den koster mer enn den smaker. Forskerne vil også undersøke hvilke krav og kostnader som følger med de ulike differensieringsstrategiene.
– Vi vil undersøke mulighetene for dette langs hele verdikjeden til laksen, fra den svømmer i merda til den havner på tallerken. Vi har med oss en referansegruppe med industripartnere som skal gi oss råd for å gjøre forskningen mest mulig relevant, og vil også dra nytte av Nofimas forskningsmiljø innen fôr, filetering, kvalitet, holdbarhet og emballering, sier prosjektlederen.
Prosjektet skal munne ut i både ny faglig innsikt og praktiske anbefalinger om differensieringsstrategier for laks.
Qualidiff ledes av Nofima og utføres i nært samarbeid med forskere fra NORCE/Universitetet i Stavanger, University of Stirling og University of Florida. Referansegruppa består av representanter fra fôrprodusenten Skretting, lakseeksportøren Villa Seafood, lakseprodusenten Nordlaks og Sjømatrådet.
Nøkkelord
Kontakter
Geir Sogn-GrundvågSeniorforsker
Tel:+47 470 29 204geir.sogn-grundvag@nofima.noBilder


Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Skit inn, skit ut sier pukkellaksforsker22.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det myldrer av pukkellaks i elver i Troms og Finnmark. Folk klarer ikke å håndtere mengden, og da blir kvaliteten fort dårlig, hevder pukkellakseforsker i Nofima.
38 millioner daglige måltider sjømat ignorert: - Store hull i matberedskapen15.8.2025 08:48:11 CEST | Pressemelding
Hver dag produserer og eksporterer Norge 38 millioner måltider med sjømat. Likevel er sjømat og sjømatproduksjon så vidt nevnt i analyser av matberedskapen i landet. Et paradoks fire tunge forskningsmiljø nå skal belyse grundig.
Matfaglig kompetanse gir lokalmaten kraft og styrker beredskapen11.8.2025 09:11:09 CEST | Kronikk
Norsk matberedskap krever mer enn lager og råvarer – det handler om kunnskapen som gir ferske råvarer holdbarhet, kvalitet og verdi. Uten folk med fagkompetanse står både produksjon og beredskap svakere.
Scientists create healthy salmon feed from polluting CO₂30.6.2025 10:36:26 CEST | Press release
Polluting CO₂ is turned into nutritious feed for farmed salmon. Science fiction? Absolutely not. All it takes are three innovative research environments, a visionary actor in the heavy metal industry, and large quantities of microalgae.
“Doktor tare” kan bidra til å lage trygge porsjonstørrelser på tareprodukter27.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hils på «Doktor tare» – Randi Sund. Gjennom arbeidet med sin ferske PhD har hun ervervet kunnskap som kan hjelpe både produsenter, matindustri og forbrukere til å velge trygge størrelser på porsjoner av tare.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom