Kvalitet som laksestrategi
![Hvilke egenskaper ved laksen bør produsenten fremheve? Strategier for dette er gjenstand for forskningen i Qualidiff-prosjektet. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Nofima](/data/images/00024/a6e023d3-a199-456e-9821-6b4e32d06cd1-w_720.jpg)
– Kvalitet handler ikke bare om hvordan en laks smaker. Det kan handle om hvor mye og hvilken type fett den inneholder, eller om farge, fasong og innpakning. Men kvalitet kan også handle om miljømerker, opprinnelse eller merkevarer, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg.
Han leder det nystartede forskningsprosjektet «Qualidiff», hvor forskere skal undersøke både hvor mye ulike kundegrupper etterspør ulike kvalitetsegenskaper, og hvordan vektlegging av slike egenskaper kan gi økt verdiskaping og lønnsomhet. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og skal gå over fire år.
Strategier for å skille seg ut
Differensiering, eller det å fremheve eller skille seg ut, står sentralt i all markedsføring. En måte å gjøre det på, er å fremheve egenskaper som handler om kvalitet. For eksempel om akkurat denne laksen er økologisk produsert, eller at den er produsert i et spesielt geografisk område som gir den en unik historie og kanskje også spesielle fysiske kvalitetsegenskaper, slik som produkter av skrei eller vin, forklarer prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg i Nofima.
Det er mange måter å gjøre dette på, og det er mulighetene produsentene har til å bruke nettopp kvalitetsegenskaper i markedsstrategiene sine som er under lupa i det nye prosjektet.
Konkurransefortrinn
En god strategi er ikke lenger god om den koster mer enn den smaker. Forskerne vil også undersøke hvilke krav og kostnader som følger med de ulike differensieringsstrategiene.
– Vi vil undersøke mulighetene for dette langs hele verdikjeden til laksen, fra den svømmer i merda til den havner på tallerken. Vi har med oss en referansegruppe med industripartnere som skal gi oss råd for å gjøre forskningen mest mulig relevant, og vil også dra nytte av Nofimas forskningsmiljø innen fôr, filetering, kvalitet, holdbarhet og emballering, sier prosjektlederen.
Prosjektet skal munne ut i både ny faglig innsikt og praktiske anbefalinger om differensieringsstrategier for laks.
Qualidiff ledes av Nofima og utføres i nært samarbeid med forskere fra NORCE/Universitetet i Stavanger, University of Stirling og University of Florida. Referansegruppa består av representanter fra fôrprodusenten Skretting, lakseeksportøren Villa Seafood, lakseprodusenten Nordlaks og Sjømatrådet.
Nøkkelord
Kontakter
Geir Sogn-GrundvågSeniorforsker
Tel:+47 470 29 204geir.sogn-grundvag@nofima.noBilder
![Hvilke egenskaper ved laksen bør produsenten fremheve? Strategier for dette er gjenstand for forskningen i Qualidiff-prosjektet. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Nofima](/data/images/00024/a6e023d3-a199-456e-9821-6b4e32d06cd1-w_240.jpg)
![Forskerne i Qualidiff-prosjektet er i gang med å undersøke hvordan ulike former for kvalitet kan øke verdi på lakseproduktene. Fra venstre: Sjømatanalytiker Paul Aandahl, Sjømatrådet, forskningssjef Pirjo Honkanen, Nofima, produktsjef Sissel Tjøstheim Susort, Skretting, Jimmy Young, Universitet i Stirling i Skottland, forsker Themis Altinzoglou, Nofima, prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg, Nofima, forsker Gøril Voldnes, Nofima, post.doc. Yuko Onosaka, Universitetet i Stavanger, kommersiell direktør Merete Kristiansen, Nordlaks, seniorforsker Audun Iversen, Nofima og senterleder Ragnar Tveterås, Universitetet i Stavanger. Foto: Nofima](/data/images/00060/e21fcaf5-057a-4382-9fa4-2cff54135112-w_240.jpg)
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Ny forskning kan løfte norsk tarenæring24.7.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Forskere ved Nofima har gjort funn som kan effektivisere bearbeiding av sukkertare og bidra til å løse utfordringer knyttet til jod og tungmetaller i tareprodukter. Resultatene er publisert i to artikler i det vitenskapelige tidsskriftet LWT - Food Science and Technology.
Tare kan gi sunnere brød18.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forskere i Nofima har nylig publisert en vitenskapelig rapport som viser at tare kan gi sunnere brød. Taren øker innholdet av jod som er viktig for skjoldbruskkjertelen hos voksne og hjernens utvikling blant barn og unge. Brødet kan få en svak grønnfarge og en mild lukt av sjø.
Ikke døm eplene etter utseendet!13.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske epler smaker best, viser en ny norsk forbrukerundersøkelse. Importeplene av sorten Royal Gala scorer høyt på utseende, men havner på sisteplass i en ny smakstest.
Denne grønnsaken bør du sette på handlelista akkurat nå5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Asparges står sjeldent på handlelista, men det burde den. For aspargesen passer til langt mer enn grilling, og nå er den endelig i sesong.
Consumers need time to find new salmon feed palatable3.6.2024 12:17:00 CEST | Press release
Consumers find the thought of using insects and microalgae in salmon feed hard to digest. Most people do not even know that wild salmon eat insects in the rivers.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom