ABB leverer styrings- og kraftsystem tilpasset nye energibærere til Statoil-skip

De spesialbygde DP2-bøyelasterne (dynamisk posisjonering klasse 2, som kan håndtere én teknisk feil uten systemsvikt) utstyres med omfattende styrings- og kraftløsninger fra ABB, inkludert selskapets likestrømbaserte og prisvinnende kraftdistribusjonssystem Onboard DC GridTM. Kraftdistribusjonssystemet er utviklet hos ABB i Norge og er ekstra fleksibelt og velegnet for integrasjon av hastighetsstyrte generatorer, energilagring og nye energikilder som brenselsceller.
De to tankskipene med dobbelt kjøl på 125 000 tonn dødvekt skal leveres av det sørkoreanske verftet Samsung Heavy Industries i 2019. Skipene er bestilt av AET, et av verdens ledende petroleums- og kjemikalierederier. De skal benyttes for transport av olje fra Statoils oljefelt på norsk og britisk kontinentalsokkel til landbaserte terminaler.
- Skytteltankerne er bygget for en levetid på 30 år i Nordsjøen med de tøffeste værforhold. De er robuste, konkurransedyktige og fremtidssikret mot forventede miljøkrav blant annet ved å være forberedt for nye energikilder og –bærere, sier Sindre Sætre, leder for marinevirksomheten ved ABB i Norge.
Over ti prosent reduksjon
ABBs integrerte kraft- og automatiseringsløsninger vil spille en nøkkelrolle for å sikre at de nye fartøyene oppnår høy drivstoffeffektivitet. En skytteltanker av tilsvarende tonnasje vil normalt bruke 8000-9000 tonn drivstoff årlig, mens ABBs løsninger kan bidra til årlige innsparinger på opptil 1000 tonn, eller mer enn ti prosent.
Når tankerne settes i drift, vil de kobles til ABBs samhandlingssentre (Collaborative Operations Centers), blant annet på Billingstad utenfor Oslo. Samhandlingssentrene overvåker ytelsene i ABB-utstyret om bord og kan forutse kommende problemer og bidra til feilsøking dersom noe uforutsett inntreffer. ABB estimerer at dette reduserer serviceoppdrag om bord med opptil 70 prosent samtidig som kostnader i dokk kan halveres, da serviceingeniører, utstyr, verktøy og/eller komponenter kan være på plass fra starten av oppdraget.
Kraftsystemet om bord skal styres av ABBs integrerte kraft- og energistyringssystem som kan sørge for at de strømproduserende generatorene kan kjøre på variabel hastighet på en optimal måte. Dette i motsetning til konvensjonelle vekselstrømsystemer, hvor generatorene kjører på fast hastighet uavhengig av kraftbehovet om bord. Det fører til unødvendig motorslitasje og dårlig drivstoffeffektivitet ved lave laster.
Det integrerte kraft- og energistyringssystemet vil sammen med ABBs integrerte styrings- og overvåkingssystem sette mannskapet i stand til å operere skipets framdrift og dynamiske posisjonering med minimalt drivstofforbruk.
Elektrifisering, digitalisering, oppkobling
Både hoved- og hjelpemotorene på skytteltankerne kan kjøres på to typer drivstoff, inkludert LNG-gass som blant annet har vesentlig lavere utslipp enn konvensjonelt drivstoff.
Twin-totaktsmotorer fungerer som hovedkraftkilde og benytter kraftsystemet Onboard DC Grids akselgeneratorløsning for alle operasjoner. Kombinasjonen resulterer i lavere drivstofforbruk og derfor reduserte utslipp sammenlignet med det tradisjonelle alternativet som baserer seg på firetakts hjelpemotorer.
- Det er opplagt at neste generasjons skip, elektrifiserte, digitale og oppkoblede, byr på en lys fremtid for likestrømbasert, elektrisk fremdrift, forteller John Olav Lindtjørn, global produktsjef for ABBs Onboard DC Grid.
Nøkkelord
Kontakter
Even FladbergInformasjonssjef
Tel:+47 46 81 44 83even.fladberg@no.abb.comSindre SætreDirektør Marine
Tel:+47 992 72 164sindre.satre@no.abb.comBilder


Lenker
Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for motorsportserien FIA Formel E flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.no
Følg pressemeldinger fra ABB
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ABB
Q1 resultater: Sterk start på året; optimaliserer verdiskapingen gjennom porteføljestyring17.4.2025 09:19:59 CEST | Pressemelding
Ordrer 9,213 millioner dollar, +3%; sammenlignbart1 +5% Inntekter 7,935 millioner dollar, +1%; sammenlignbart1 +3% Driftsinntekter 1,567 millioner dollar; margin 19,7% Operasjonell EBITA1 1,597 millioner dollar; margin1 20,2% Resultat per aksje 0,60 dollar; +22%3 Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter 684 millioner dollar; -6%
ABB skal levere avansert kontrollanlegg til ett av Norges største landbaserte produksjonsanlegg for laks5.2.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Kvarøy Arctic Seafarm skal i samarbeid med Total Betong og Eyvi oppføre anlegget på Langsettvågen i Nesna kommune i Nordland Landbaserte gjennomstrømningsanlegg sikrer en mer miljøvennlig lakseproduksjon Anlegget skal overvåkes og styres ved hjelp av ABB-teknologi.
Resultater 4. kvartal og hele året 202430.1.2025 08:44:01 CET | Pressemelding
Fjerde kvartal 2024 Ordrer 8,1 milliarder dollar, +6%; sammenlignbart1 +7% Inntekter 8,6 milliarder, +4%; sammenlignbart +5% Driftsinntekter 1,169 millioner dollar; margin 13,6% Operasjonell EBITA1 1,434 millioner dollar; margin1 16,7% Resultat per aksje 0,54 dollar, +7%2 Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter 1,537 millioner dollar; -19% Hele året 2024 Ordrer 33,7 milliarder dollar, 0%; sammenlignbart1 +1% Inntekter 32,9 milliarder dollar, +2%; sammenlignbart +3% Driftsinntekter 5,071 millioner dollar; margin 15,4% Operasjonell EBITA1 5,968 millioner dollar; margin1 18,1% Resultat per aksje 2,13, +6%2 Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter 4,675 millioner dollar; +9% Avkastning på sysselsatt kapital 22,9% Utbytteforslag på 0,90 CHF per aksje
Aker Solutions tildeler ABB kontrakt for stort flytende havvindprosjekt i Storbritannia16.12.2024 13:41:56 CET | Pressemelding
Green Volt-prosjektet har som mål å bli Europas første flytende havvindpark i kommersiell skala ABB skal fungere som elektropartner for transformatorstasjoner i front-end engineering og design (FEED)-fasen, i samarbeid med Aker Solutions Prosjektet vil støtte avkarboniseringen av det britiske energisystemet ved å levere 1,5 TWh fornybar kraft årlig til nettet
Hjelper industrien til å gjøre det bedre med generativ AI: ABB lanserer Genix Copilot sammen med Microsoft11.12.2024 10:39:08 CET | Pressemelding
ABB Ability™ Genix Copilot integrerer generativ AI for å øke produktivitet, effektivitet og bærekraft i industrielle operasjoner og hjelpe kritiske eiendeler til å yte bedre Løsningen behandler sanntidsdata fra flere kilder og gir umiddelbare varsler, prognoser og anbefalinger for forbedring gjennom et intuitivt brukergrensesnitt Gjennom sitt pågående samarbeid med Microsoft og ved å utnytte Azure OpenAI Service, har ABB utviklet flere brukstilfeller basert på Genix Copilot som allerede brukes på et tidlig stadium
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom