Circle K Norge

Statoilstasjonene tar markedsandeler

Del
Servicehandelsrapporten 2015 fra Nielsen viser at butikksalget til statoilstasjonene i løpet av 2014 økte sin markedsandel med 0,4 prosent i markedet for bensinstasjon- og kioskkjeder og 0,1 prosent i markedet for bensinstasjoner i Norge.
Statoil Fuel & Retail fortsetter å utvikle mer energieffektive drivstoff og lanserer ny og forbedret bensin og diesel som kalles miles® 95 og miles® diesel. Med regelmessig bruk kan det nye drivstoffet gi opptil 2,7 prosent lavere forbruk av bensin, og opptil en prosent lavere forbruk av diesel. Oppgraderingene gir kundene mer for pengene samtidig som klimautslippene reduseres. Foto: Johnny Syversen
Statoil Fuel & Retail fortsetter å utvikle mer energieffektive drivstoff og lanserer ny og forbedret bensin og diesel som kalles miles® 95 og miles® diesel. Med regelmessig bruk kan det nye drivstoffet gi opptil 2,7 prosent lavere forbruk av bensin, og opptil en prosent lavere forbruk av diesel. Oppgraderingene gir kundene mer for pengene samtidig som klimautslippene reduseres. Foto: Johnny Syversen

Rapporten ser ikke på bensinstasjonenes salg av drivstoff, men sammenholder salget i bensinstasjonenes butikker med salget i kioskmarkedet. Statoil er nest største kjede, men har redusert avstanden frem til Narvesen.

Statoils butikksalg er størst i det norske bensinstasjonsmarkedet med en markedsandel som i 2014 steg til 31,2 prosent.

- Vi har i 2014 hatt stor suksess med både mat, lansering av nytt kaffekonsept og vellykkede kampanjer, men det er den daglige innsatsen til dyktige selgere på hver stasjon som skaper kundeopplevelsen. Den fortsatte fremgangen skyldes fremfor alt at vi har fornøyde kunder, kommenterer Thomas Støkken, norgessjefen for Statoil Fuel & Retail.

- Vi ser nå resultatet av den omfattende ansiktsløftningen gjennomført for et stort antall stasjoner i 2014. Vi har lagt oss i selen for å øke våre markedsandeler ytterligere og vi har god tro på tallene for inneværende år, fastslår Støkken.

Færre stasjoner, men økt markedsandel

Statoilstasjonene har tatt markedsandeler (+0,1 prosent) i et fallende bensinstasjonsmarked. Antallet bensinstasjoner i statistikken falt med 2,5 prosent i 2014 og den samlede omsetningen for bensinstasjoner falt med 0,6 prosent. Statoilstasjonenes omsetning falt med 0,3 prosent til 3,045 milliarder kroner.

I det samlede markedet for bensinstasjon- og kioskkjeder hadde statoilstasjonene god prosentvis vekst og økte markedsandelen til 17,6 prosent, en økning på 0,4 prosent sammenlignet med 2013.

Statoil er den kjeden som er størst innen total omsetning. Totalomsetningen til statoilstasjonenes butikker i Norge er 708 millioner større enn Narvesen, men i sammenstillingen av bensinstasjonenes butikksalg med kioskmarkedet inngår ikke bensinstasjonenes salg av bilvask og andre bilprodukter og bilrelaterte tjenester.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 917 38053,
epost: knusen@statoilfuelretail.com

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Statoil Fuel & Retail fortsetter å utvikle mer energieffektive drivstoff og lanserer ny og forbedret bensin og diesel som kalles miles® 95 og miles® diesel. Med regelmessig bruk kan det nye drivstoffet gi opptil 2,7 prosent lavere forbruk av bensin, og opptil en prosent lavere forbruk av diesel. Oppgraderingene gir kundene mer for pengene samtidig som klimautslippene reduseres. Foto: Johnny Syversen
Statoil Fuel & Retail fortsetter å utvikle mer energieffektive drivstoff og lanserer ny og forbedret bensin og diesel som kalles miles® 95 og miles® diesel. Med regelmessig bruk kan det nye drivstoffet gi opptil 2,7 prosent lavere forbruk av bensin, og opptil en prosent lavere forbruk av diesel. Oppgraderingene gir kundene mer for pengene samtidig som klimautslippene reduseres. Foto: Johnny Syversen
Last ned bilde
Statoil Sekkelsten. Interiør. Foto: Johnny Syversen
Statoil Sekkelsten. Interiør. Foto: Johnny Syversen
Last ned bilde

Om Circle K Norge

Circle K Norge
Circle K Norge
Schweigaards gate 16
0191 Oslo

22962000https://www.circlek.no/

Vi kaller oss energistasjon, helt enkelt – fordi vi tilbyr energi til bilen og deg som er på farten.

Om Circle K Norge AS

  • Circle K Norge driver 456 energistasjoner i Norge, 259 av dem er bemannede stasjoner som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat.

  • Vi bygger ut vårt nettverk av hurtigladere, over 100 stasjoner har til sammen 800 hurtigladere for elbiler.

  • Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge.

  • Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.

  • Circle K har en hundreårig historie i Norge, som Norsk Brændselsolje A/S med merkenavnene MIL og BP, Norsk Olje as (Norol), Statoil Norge AS og Statoil Fuel & Retail AS (Statoil) og nå Circle K Norge AS (Circle K).

Om Couche-Tard

  • Circle K er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard»), en ledende, global aktør innen eMobility, drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
  • Couche-Tard opererer i 24 land med nesten 14 100 butikker, hvorav omtrent 10 700 tilbyr drivstoff til veitransport. Omtrent 122 000 mennesker er ansatt i hele nettverket.

Følg pressemeldinger fra Circle K Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Circle K Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye