
Svakere salgsutvikling i 2017

Salgsinntektene for TINE Gruppa i fjerde kvartal var 5 781 millioner kroner, en vekst på 1,4 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2016. For året endte salgsinntektene på 22 097 millioner kroner, en økning på 0,2 prosent mot 2016.
Driftsresultatet for TINE Gruppa i fjerde kvartal ble 281 millioner kroner. Det var 28 millioner kroner svakere enn tilsvarende periode i 2016.
-Vi ikke fornøyd med utviklingen. Vi forsetter å gjennomføre forbedringer i alle deler av verdikjeden. Det er også avgjørende at TINE styrker forbrukerdialogen og blir flinkere til å respondere raskere på forbrukertrender, sier konsernsjef Hanne Refsholt.
For å styrke konkurransekraften skal TINE også redusere kostnadene med 450 millioner kroner innen starten på 2019. Forbedringsprogrammet omfatter tiltak i alle selskapets virksomhetsområder. Tiltakene, hvor mange er iverksatt allerede, vil bestå av strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemanning.
Økning i verdi – men nedgang i volum
Totalt sett hadde meierikategorien en svak positiv utvikling i verdi i 2017 sammenlignet med 2016. Men utviklingen på volumsiden var negativ. Salget av søtmelk går fortsatt nedover, hvilket blant annet skyldes at enkelte varianter av Tinemelk® ikke lenger tilbys av alle kjedene. Salg av ost har falt både i verdi og volum etter god vekst i flere år.
-Men det gleder oss samtidig at en nylansering som Østavind har slått an hos forbruker, sier Refsholt.
Ellers har også kategorien yoghurt falt både i verdi og volum i 2017.
-Det er betydelig konkurranse innenfor yoghurtsegmentet, og her må TINE bare jobbe hardere for å komme opp med nye innovasjoner, sier Refsholt.
Satsing i Irland
I fjor høst besluttet TINEs styre å investere 77 millioner Euro i et meieri med kapasitet til å produsere 20.000 tonn Jarlsberg® i året. Målet er å sikre og forsterke salget av Jarlsberg® utenfor Norge. Bakgrunnen for dette er at eksportstøtten fases ut i løpet av 2020. Dette vil gjøre eksport av Jarlsberg® fra Norge ulønnsom. Jarlsberg® for det norske markedet skal fortsatt produseres i Norge av norsk melk.
(Driftsresultatet til TINE Gruppa i 2016 inneholder en positiv engangseffekt knyttet til planendring i uførepensjon på 245 millioner kroner. I kvartalsrapporten er denne engangseffekten trukket fra ved sammenligning mot driftsresultatet i 2016).
Kontaktperson:
Konserndirektør kommunikasjon, Lars Galtung, tel. 98 21 48 12
Bilder
Dokumenter
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.