Saltblanding kan ha nøkkelrolle i fremtidens miljøvennlige kjøleanlegg

Gjennom saltløsninger plassert i 44.000 beholdere, har kjøleanlegget ved Bergens lufthavn Flesland blitt et foregangsanlegg. Metoden er banebrytende for fremtidige kjøleanlegg.
Maskiner ødelegges av lav driftstid
Kjølemaskiner er tradisjonelt sett dimensjonert for å dekke det maksimale kjølebehovet til en bygning. Klimakjølebehovet i bygg varier svært mye avhengig av utetemperatur, solinnstråling og internbelastning. Men det maksimale behovet, altså når behovet for kjøling er størst, varer gjerne bare 2-3 timer på dagen, og opptrer i tillegg svært sjeldent.
I et norsk – eller i øvrig kjølig klima med lavt behov for kjøling – vil dette innebære at kjølemaskinen står i ro over lengre perioder. Følgen av dette kan for eksempel være uttørking av pakninger, med påfølgende lekkasje av miljøskadelig kuldemedium. Som konsekvens jobber ofte montører av kuldeanlegg døgnkontinuerlig i varme perioder, fordi det da er avdekket så store feil og mangler ved maskinene som sjelden er i drift.
Kjølelagring i plastceller
Da T3-terminalen skulle bygges, bestemte sivilingeniør Rune Teigland seg for å gå bort fra den tradisjonelle tankegangen om at kjøleanlegg dimensjoneres etter det maksimale kjølebehovet. I stedet blir kun halvparten av kjøleeffektbehovet dekket i kjølemaskinene, mens resten dekkes av energilagringstanker/ akkumulatortanker. Den beste metoden for å lagre energi var ved faseforandring.
COWI søker nå en rekke seniorer til region Bygninger Oslo. Se stillingene her.
Faseforandring er prosessen som finner sted når et fast stoff blir til væske – og motsatt. Man benytter en saltblanding med modifisert fryse og smeltepunkt inne i beholderne, og dermed vil beholderne fungere som kjøleelementer og kjøle ned vannet som strømmer rundt beholderne.
Benytter naturlig saltblanding
Ulike saltløsninger har ulik smelte- og frysetemperatur. På T3-anlegget er fryse-/ smeltepunktet til saltblandingen satt til ca. + 13°C. Når det da sendes isvann med lavere temperatur enn + 13°C gjennom tankene vil saltblandingen fryse (eksoterm prosess), og energi lagres i beholderne. Når det sendes returvann gjennom tankene med temperatur høyere enn + 13°C vil saltblandingen smelte og kjøle ned vannet som strømmer rundt beholderne. Dette krever varme (endoterm prosess). Saltblandingen i seg selv er naturlig, og krever ikke lagring som spesialavfall ved deponering. Det kan genereres og regenereres uten at det taper seg over tid.
Teigland sammenligner metoden med gode gamle kjølebager.
– Det blir som en gigantisk – eller fire gigantiske – kjølebager det hele. Slik de var før i tiden når vi måtte legge fryste kjøleelementer (ladet med energi) inn i kjølebagen for å holde innholdet kaldt. Nå har vi 44.000 kjøleelementer som kjøler vannet som strømmer rundt, sier Teigland.
God effekt i varme land
Metoden optimaliserer kjøleanlegget til nordiske klimaforhold, men Rune Teigland understreker at metoden kan brukes over hele verden. På steder med lave nattetemperaturer kan den være spesielt gunstig da vi kan bruke svært billig frikjøling til å lade beholderne med energi om natten.Da kan en også lagre energi om natten når det er kjølig som frigjøres om dagen når det er varmt.
Store økonomiske fordeler
En annen av fordelene med energilagring er at driften av kjølemaskinene kan settes til den tiden av døgnet når strømprisen er billigst, hvilket den ofte er om natten. Sett i et større perspektiv kan energilagring med saltløsninger hjelpe oss til å redusere belastning på strømnettet.
Energilagring ved T3 i tall:
- Består av 4 tanker på ca. 13 x 3 meter
- Hver tank rommer ca. 11.000 plastceller med modifisert saltblanding
- Plastcellene er ca. 50 x 25 x 3cm
- Samlet lagret energimengde er ca. 11.000kWh
COWI søker nå erfarne rådgivere og prosjektledere innenfor region Bygninger Oslo
- Erfaren rådgiver VVS og energi, Oslo
- Disiplinleder VVS og energi, Oslo
- Seniorrådgiver/ spesialrådgiver sikkerhetsanalyser, Oslo
- Seniorrådgiver/ spesialrådgiver sikkerhetsgraderte anskaffelser, Oslo
- Prosjektleder store byggeprosjekter/ sykehus/ flyplasser, Oslo
- Disiplinleder Bygg, Oslo
- Senioringeniør Bygg, Oslo
- Senior akustikkrådgiver
- Erfarne bygningsfysikere, Oslo
- Sivil- /ingeniør ITB byggautomasjon, Oslo
- Disiplinleder elektro, Oslo
- Elektroingeniør, Oslo
- Seniorrådgiver brannsikkerhet, Oslo
- Åpne søknader mottas også
Nøkkelord
Kontakter
Ragnhild Heggem FagerheimKommunikasjonsrådgiver
RHFM@cowi.comMay Kristin HaugenKommunikasjonsdirektør Communication NO
Tel:+47 97 74 50 57mkha@cowi.comOle Emil JohnsenSenior kommunikasjonsrådgiver
OEJO@cowi.comBilder



Om COWI AS
COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann.
Følg pressemeldinger fra COWI AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra COWI AS
COWI vinner strategiske rammeavtaler med Bane NOR4.6.2025 14:14:13 CEST | Pressemelding
COWI har inngått to store rammeavtaler med Bane NOR som styrker samarbeidet om utviklingen av fremtidens jernbaneinfrastruktur. Avtalene har en samlet verdi på inntil fem milliarder kroner og strekker seg over seks år inklusive opsjoner.
Dobbeltspor i Bergen vinner av prestisjepris8.4.2025 10:33:11 CEST | Pressemelding
Dobbeltsporprosjektet mellom Arna og Bergen ble nylig tildelt prisen "Årets anlegg 2024" av Byggeindustrien, noe som understreker prosjektets betydelige bidrag til norsk infrastruktur. COWI var rådgivende ingeniør for dobbeltspor Bergen - Fløen, som er en delstrekning av dobbeltsporet, samt Nygårdstangen godsterminal.
Ny miljøsertifisering for godsterminalen5.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Bergen godsterminal Nygårdstangen har mottatt ny BREEAM-sertifisering, denne gang for driften av terminalen. Dermed har terminalen nå mottatt to tungtveiende sertifiseringer på drøye tre måneder.
Utmerket jernbanebygging i Bergen13.12.2024 12:25:54 CET | Pressemelding
Byggeprosjektet som fullførte dobbeltsporet fra Bergen til Arna og moderniserte Nygårdstangen godsterminal er klassifisert som «Excellent» etter den internasjonale bærekraftstandarden BREEAM.
COWI krever nasjonal handlingsplan for sikring av infrastruktur29.10.2024 14:23:46 CET | Pressemelding
Klimaendringer øker fare for skred på norske veier og jernbaner. COWI mener at norske myndigheter må mobilisere i stadig større grad for å sikre kritisk infrastruktur innen samferdsel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom