
Betydelig resultatforbedring for TINE i 2015

- Resultatet er godt, og vi er tilfreds med de forbedringer som vi har realisert de siste to årene. Fra vi startet Styrk høsten 2013 til utgangen av 2015 er driftsresultatet forbedret med 77 prosent. Flere forhold har bidratt, men vi kan slå fast at endringsprosessene har vært et taktskifte, sier konsernsjef Hanne Refsholt i TINE.
For året 2015 endte driftsinntektene på 22.241 millioner kroner, en vekst på 3,7 prosent (1,2 prosent justert for endring i valutakurser). Driftsinntektene i 2014 var på 21.440 millioner kroner.
TINEs resultat for 2015 påvirkes særlig av effekter fra TINEs forbedringsprosjekt Styrk, fordelaktige valutakurser og en god salgsutvikling for ost.
Styrk gir resultater
Ved utgangen av 2015 ble de siste av de 17 delprosjektene i Styrk overført fra prosjekt til drift. Styrk nådde den økonomiske målsettingen på 750 millioner kroner i oktober, og har så langt gjennomført tiltak som skal gi en helårseffekt på over 800 millioner kroner. Av den samlede forbedringen ble om lag 340 millioner kroner realisert i regnskapet for 2015. Kostnadsforbedringene er realisert i forretningsområdet Meieri Norge, hvor det også har vært gjennomført større omorganisering og styrking av arbeidsmåter for å bedre effektiviteten.
Konsernstyret i TINE vil ovenfor årsmøtet innstille på en etterbetaling på 59 øre per liter levert melk i 2015. Dette utgjør i gjennomsnitt NOK 97.000 per melkeprodusent i TINE. Etterbetaling og betaling for melk gjennom året utgjør en samlet melkepris på NOK 5,61 per liter levert melk i 2015, en økning på 33 øre (6,2 prosent) fra 2014.
Det var en positiv utvikling både i volum og verdi for ostekategorien i fjerde kvartal og for hele 2015. Veksten i totalkategorien skyldtes økt salg av faste hvitoster og det var TINE som drev veksten gjennom økt salg av Norvegia og TINE Revet Ost. Interessen for ost er stigende og forbruk per capita økte fra 18,8 kg i 2014 til 19,1 kg i 2015.
_________________________________________________________________________________
For ytterligere informasjon, se børsmelding under finansiell informasjon i TINEs presserom på tine.no, eller kontakt pressevakt i TINE på e-post: presse@tine.no eller mobil: 4823 0994
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt
Tel:482 30 994 (ikke SMS)presse@tine.noBilder
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.